|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Robert V |
hej ! utittade på motor journalen nu 031124 och så visade de inslag om folk som meckar bilar under vinterhalvan. Då visade de en BMW M635:a ( blå ) som bl.a. monterades in en kompressor i ! Jag har varit ute efter detta alternativ till min bra länge ! Var o vem är du ? vad o hur gör du ? hur går det ? jag e mäcktigt nyfiken ! Bilen såg ut till att vara en underbar raket ... feta sulor va det me ! verkar vara i goda händer ! bästa hälsningar /robban |
|
Vet inte om det va en M635 eller en 635 med eftermonterad M5 spis. Vet ej om han finns här men jag tror att han även äger en rätt cool 2002a...? /Johan |
|
|
Det var Malte, osäker på om han finns här dock. Äger som sagt en skapligt ombyggd 02:a. Var med i bilsport med den i våras. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Om inte jag minns fel kommer han från Helsingborg och jobbar på ägget ( svenska supersportbilen ). Hanns 02:a är jävligt fin. |
|
|
Jodå givetvis finns jag på forumet. Bilen är en vanlig 635 csi -83 bilen var tänkt som bruksbil med standard delar, men som sagt det spårade ur. Maskinen är en M5 3,8. kompressorn är paxtons största novi2000, receptet är standarmotor med smidda kolvar och programmerbart sprut detta är dock ej inhandlat än. Bilen har m5 låda bromsar m.m. Bygg tanken är en GT vagn med plats för 4 personer,bur stora fälgar men orginal utseende( blir inte snyggare än vad den är orginal) och massor med effekt. Tanken var att hålla bygget hemligt men när Motorjornalen ville filma så kunde man bara inte tacka nej. Nuvarande status är att jag samlar delar och pengar till bilen som blivit stående i vinter pga motor byte i 2002:an. Länk Mvh Marcus Malteus |
|
Robert V |
Tack Marcus M2 ! Som jag ser så verkar du ha fötterna på marken ( eller en bit ovanför när du kickar loss med bilar ) vad det gäller byggen ! Jag har nämligen en M635CSi 85:a och jag skulle vilja montera in compressor. Jag har mailat till ESS o lite div företag men de har bara färdiga kit till nya(re) bilar. Undrar om jag får fråga dig lite grann om detta för dig bevandrade ämnet ? ... om motorjournalen ville filma det ... då talar det för sig självt att det ser bra ut det du gör. ( antar jag ) |
| När finns detta inslag för nedladdning bland filmer i länkarkivet!?!? Väntar med spänning.... | |
|
Hej Robert Givetvis får du höra av dig så får vi se om jag kan ge dig några tips. Det är ju inte gjort i en handvänding, men den som väntar på nått gott. Ingen som har spelat in motorjornalen och har TV kort som kan fixa det på CD-rom?? måste fixa det. |
|
| Marcus M2: har själv funderat på att göra nåt dylikt med min. Men det som varit problemet är Bilprovningen. Hur har du löst detta??? | |
| Ja du har absolut rätt i den frågan. Jag hade ju helst sett att det hade varit en M635 för då hade man säkert kunnat mygla igenom den med 3,8:an med kompressorn avhängd. Möjlighen om jag hade kunnat fixa en m6 motor med katalystaor (om den finns med det) så hade jag kunnat regga den med 286hk eftersom min bil orginal saknar kat. Men jag gör så att jag sparar orginalmotor så får den åka i. | |
|
Marcus, M6 bilar finns med både kat och utan kat. Svensksålda har alltid kat och 260hk. Min är import ( som de flesta ) och då är det 286hk. Det fanns i Tyskland även bilar med kat, men då är det lägre effekten vi talar om! |
|
Nöjd E30 ägare |
Marcus M2, vad tänkte du köra för laddtryck? Tycker om att höra sexan sjunga ut sin ljuva sång:) |
Robert V |
Marcus M2 ... tänkte kolla vad du tycker att man ska se över i motorn innan man ska ge sig på en kompressor ? motorn e i bra skick o går mycket fint ! men det e ju saker som kommer att utsättas för större påfrästning med en comp. saker som e livsviktiga menar jag tung fråga, jag vet men ändå. vad får man ge för en compressor i detta syfte ? |
|
Hej! Jag har nu sett programet två gånger utan att ha set den där med kompressor...Är jag blind eller? |
|
Robert V |
Rump-nisse ... jag kommer inte ihåg att man ser mycket förutom en mörkblå e24 som det grejjas med. man ser lite motorn och chef´s mekanikern i action oså nämner de kompressor o så ... ... jag själv blev förlamad när jag såg en e24 o hörde kompressor samtidigt. ... |
|
Robert V svår fråga. steg 1: (känns ej 100 men ger en liten smak av det goda) måste vara lågt laddtryck typ 0,3 -0,4 tilläggssprut. kanske ger 80 -100 hk Steg 2: (klart prisvärt alternativ) BMW 745 bottendel på med din topp, riktigt programerbart sprut och ca:1 bar i laddtryck. steg 3:(DYRT) smidda kolvar och stakar och programerbart sprut mycket laddtryck. m.m Vad jag har kommit fram till så är orginal kolvarna det svagaste i motorn. Toppen ska inte vara något problem. Då går jag på min erfarenhet från 3,8:an om detta gäller för M6 motorn också är jag inte rätt man att svara på. Sen måste man få topplockspackningen att hålla. En Intercooler behövs också. en kompressor kostar allt mellan 8000-20000 tusen. |
|
|
Marcus m2: Har du inga bilder på ditt projekt,skulle vara väldigt kul att titta på.Jag håller på med något liknande, dock kommer inte överladdning än på ett tag....) Mvh/Tony |
|
Robert V |
tack Marcus M2 ! ... jag skulle visserligen nöja mig ( till att börja med ;) med en 80-100hk extra även om jag e inte med o slåss med de stora grabbarna ! Men du menar att men en kompressor mel lågt laddtryck ock tilläggssprut ... givetvist att broms anordningen uppgraderas osv. skulle man kunna dra ut en 80hk eller så utan att man gör nåt dumt ? Känns det inte 100 för att man skulle kuna slita upp motorn för snabbt ? ... kanske därför att rekomendera en 745 hybrid med min så kam man krama i hårdare ? ... tack för svaren !!! /R |
|
har tyvärr inga bilder just nu, ska ta och fixa några sen. bromsarna är nog minsta problemet. Givetvis måste man vara medveten om att risken ökar för att det skulle hända något. Slitaget är säkert inga problem så länge allt lirar som det ska. Vikitgaste är att soppan räcker till. Så se till att få bilen mappad av folk som kan det och använd shysta grejor så hade jag varit lugn. 745 hybrid är ju klart att rekomendera. men som sagt man måste vara medveten om att det är en hel del jobb. Mvh Marcus |
|
Robert V |
en liten upptagning av ett gammalt inlägg .... Marcus M2: helt sonica fick jag nys om en M5 3.8 motor ! Vet du nåt om hurvida det passar in till en M635CSi? jag antar att motorfäste o växellådan passar ... men gissar jag rätt ? Min är en M635CSi ... Du hade nån ide om besikningen problemet lösningen ... e det nåt du vill dela med dig ? hur har det gått men ditt bygge ? |
|
Robert V, M5 3,8 passar inte utan att man behöver modifiera både motorfästen, kablage till insprutning och kylarslangar, men allt går mer eller mindre enkelt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.