AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.490

Kylare 535 e34

Ub
73
Ubbe_e34
525iM -02
Hejsan bmw-folk!

Har problem med min kylare, den läker i en spricka. Är ute och jagar en begagnad. Sökte på bildelsbasen, men min fråga är då om det passar mellan nån fler modell? 535:an har ju separat exp-kärl och en del har väl det ihop med kylaren. Så är det någon som vet om det måste vara från en 535:a eller passar det från någon annan modell? Och även om det passar mellan alla årsmodeller på 535:an? Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det verkar vara samma på manuella 730i, 735i, 530i och 535i oavsett årsmodell.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tänk dig för nu,det kan bli billigare att lämna in din kylare på renovering,kolla priser hos någon kylarmakare först
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kolla lite här också...1800 kr för en ny Länk
gto80--- är det BRA kvalitet på deras kylare ??
(malmö bilkyl)

Billy B-10
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Att köpa en kylare av en kylarmakare är lika bra kvalite som en orginalkylare för jäkligt dyra pengar..som kanske ändå kom från samme kylarmakare..återförsäljaren ska ju ha sitt påslag....men har man inte bråttom är det bättre att lämna in den man har på renovering brukar ta några dagar
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Billy: här är en på närmare håll i Nyköping samt en i GBG Länk
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Ofta är ju pirat sämre än original. Dock brukar det ofta vara tvärt om på kylare och kondensor. Där är ofta pirat mycket bättre än original.
Ub
73
Ubbe_e34
525iM -02
gto80: Men renoverar dom även plastkylare? Det läker nämligen i ena gaveln, runt slanganslutningen.
jag tror inte dom lagar plast och i många fall kostar det nästan lika mycket som en ny kylare. Tänk även på att kylare tappar sin kylförmåga med åren genom igensatta och trasiga celler osv..
En ny kylare är alltid en ny kylare och på våra känsliga motorer skall det inte knusslas med kylning har jag förstått.....

1800 för en helt ny kylare låter väldigt bra tycker jag.
Jag kommer absolut att kika närmare på detta företag som otroligt nog bara finns typ 600 meter från mitt hem.

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
pcdoktor----ja tyckte det också att 1800 låter mycket prisvärt för en kylare....

Så kolla gärna vad det är för något......om det är något att ha.../billy.

Billy B-10
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Pcdoktor ditt uttalande om att "tänk på att en kylare tappar sin kylförmåga trasiga celler osv". det är ju därför man lämnar in på renovering eller byteskylare..det sätts på ett nytt cellpaket om det behövs alternativt kokas ur och genomströmning kollas ..behövs en botten eller toppdel bytas så görs det..det du får tillbaka om du lämnar in den på renovering är en kylare i nyskick med garanti..

Du tror väl inte att ett företag som tillverkar kylare skulle kunna sälja skit ..då blev dom inte långlivade..och om du går till BMW så ska du inte ge dig fan på att kylaren kommer från Tyskland den kan lika gärna komma från en svensk tillverkare..

Jag har vid många tillfällen bytt kylare på olika fordon hade åkeri i 19 år..och aldrig fått något dåligt..här jag bor fanns en firma i ett villagarage där ställde man kylaren på tomten på morgonen sen stod den på på samma ställe på kvällen för avhämtning renoverad och klar...sen är det ju många BMW ägare som promt måste handla i märkesaffären för dyrare pengar istället för att köpa av en tillverkare och få lite pengar över....Mekonomen hade byteskylare förr det kanske dom har ännu vet ej..hade en vän som köpte en där till en Ford men det var inget bra det var mycket plast det höll inte ..så han gick till en kylfirma som gjorde en åt honom utan plast då höll det
kn
310
knudi
535i -92
ja jag köpte en ny kylare från en kylarfirma i piteå när jag bodde i luleå. och dem tog 2200 spänn för den en kopparkylare med koppargavlar mot för bmw:s original aluminium med plastgavlar som dem skulle ha 4500 för detta var till en m535ia.
och passformen var helt suverän. att köpa kylare från skrotar är inget bra om dem har plastgavlar och har stått tomma länge då är risken att dem spricker lätt. utan köp en ny kylare det är det bästa.

200km/h-50km/h på 1s
Ub
73
Ubbe_e34
525iM -02
Ringde den lokala kylarfirman, dom lagar ej plastkylare.
Och angående en tidigare länk där det fanns kylare för 1 800kr så var det plus moms. Blir alltså 2 250kr med moms. Men det blir en ny i varje fall, hittade hos en lokal biltillbehörsfirma för 2 391kr (blir väl ungefär samma som att beställa för 2 250kr +frakt).
nida3
Köp en professionell kylartätning... håller många år och många mil! Kostar drygt 400 spänn men räcker till flera kylare alt. byten av vatten...

/Niklas
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har själv positiva erfarenheter av sk piratkylare sitter en på 735an sen 3år tillbaka ser exact ut som orginal. (Nissens).Till halva priset.

Länk

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Så kallad proffesionel kylartätningen "räcker" också till att sätta igen värmeventiler, termostat och värmepaketet... Nej, använd ALDRIG kylartätning, såvida det inte handlar om en bil vars nästa ägare är skroten!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.