AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
720

vad bör man tänka på vid köp av M-ROADSTER?

Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna ge mig lite tips om vad man bör tänka på när man ska köpa en M-Roadster!?

Tacksam för svar!

MVH Fredrik
Att kanske köpa en M coupé istället? :)

Nä, men allvarligt, det finns ett flertal trådar om detta så sök runt lite. Annars är nummer ett att kolla vanos- enheten, bakdäck är dyra och sen det vanliga med komplett servicebok etc etc.

Är du intresserad av Mcoupé också är min till salu. Kolla in powerbörsen lite längre ner. Silver i perfekt skick..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Men alltså det här med Vanosenheten!
Vad ska man kolla med den egentligen, typ om den låter illa och sådär eller och hur låter den om den inte låter korrekt?
*Ovetande*

Tacksam för svar
OK, ska försöka sammanfatta det vanligaste.

När bilen står på tomgång ska den inte låta som en diesel. Bilen har naturligt ett visst fläktljud, men är vanosen dålig låter det som bilen går hårdare/ kärvare.

Om du varvar upp motorn till ett par tusen varv och sedan släpper ner till tomgång skall motorn snabbt anpassa sig till det nya varvtalet. Gör den inte det uppkommer ett kärvt diesel- liknande oljud, i värsta fall ett visst knackande som sen avtar.

Hur omfattande vanosproblemen är, kan vara högst individuellt så det bästa är att ta in bilen för att undersökas noga innan du bestämmer dig. Ett helt vanos-byte går på 35.000 men det kan lika gärna vara packningar som behöver bytas för under femtiolappen..

Det finns många andra med betydligt bättre kunskaper än mig, eftersom jag bara talar av egen erfarenhet, men sök här på forumet så får du garanterat svar.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag har fått känslan att detta verkar vara lite lokal hysteri om denna vanos enhet eftersom det inte finns någon här som har råkat ut för något allvarligt ras på sin motor pga vanos problem.
Jag har talat med BMW i Solna och dom sade att jag inte behöver oroa mig över något motorras om vanos enheten skulle paja.
Visst blir det en dyr affär om den rasar men men det kostar och ligga på topp... :-)

Som mbolo säger, det finns massor skrivet om dessa vanosenheter så det är bara och söka.
Kom dock ihåg att det är många åsikter och ibland undrar man hur många det egentligen som VET något...., jag har bara åsikter :-)

Mvh
PG
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eftersom INGEN här verkar ha råkat ut för något ras, kan vi nog blåsa faran över!!! Alla som bytt verkar ha gjort det för att det lät illa och sedan efter bytet tyckte dom att bilen gick lite bättre. Nu är frågan: går den bättre eller är det bara den psykologiska effekten? Eller är det mer än märkbar skillnad? Visserligen går min som en klocka, men i alla fall....
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
kolla med Total BMW och deras back issue office. det finns bra Buyers guide från 2002 för M Roadster och från 2003 om M Coupe. kostar runt en 160kr för back issue men artikeln det är den ultimata köpguiden
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Ytterligare ett tips vid ev.köp av M-modell.
Var noga med att lyssna efter dieselraster då bilen är varm,då detta vanligtvis ej hörs då oljan är kall(tjockflytande,trög m.m.)
Detta åkte jag själv dit på,och jag önskar inte någon annan samma öde.
//JS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.