AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
2.931

Bankörning på Scandinavian Raceway, Anderstorp

Sida 2 av 3
Det vore riktigt kul om vi kunde få till denna träff. Tror inte 10pers ska vara några större problem. Priset är säkert prutbart som Haglund skrev. Fler som vill anmäls sitt intresse?
som haglund var inne på så vill man ju bara ha bmwfolk annars blir det inte samma grej. jag tror det finns ett ganska stort intresse för en sån här banträff här på autopower men det är nog inte så många som surfar på den här avdelningen på forumet.
riktigt intressant i och med att vi hyr hela banan.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Lätt att jag skall komma dit om min bil fungerar, det mesta verkar gå sönder =(

Dock har jag inte mycket pengar...
Så 3500kr för en dag blir mycket svårt.

Mvh Öberg
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårt att få tag på 10-20 BMW bilar att delta, eller vad tror ni? Känner ni inga som är intresserade? Behöver nå ut till fler människor kanske.
Bmw ludde
Jag hade gärna ställt upp om de hamnade runt 500kr -klassen.
om man ograniserar det väl och sätter upp ett datum och därefter gör lite reklam här på autopower om träffen så tror jag det kan bli lyckat. Man får bestämma att tex. 80pers är max, banan räcker till eftersom alla kommer inte köra samtidigt, kyla bromsar och allmänt varva ner är nödvändigt för alla.
Vi måste nog minst vara 50pers annars blir det för dyrt nöje för de flesta.
no
29
no_limits
325iK -87
Jag kan tänka mig att vara med om bilen är klar och att vi blir många. Det blir ju roligare om vi är några stycken så att man få se lite andra sköna bmw;s . Ca 80 bilar klarar banan säkert av och då tror jag att vi får köra så det räcker under dagen. Bara det inte är för många ute samtidigt.

Är det bara 10 pers blir det dyrt och ointressant. Eftersom man bor i A-torp kan man då lika väl åka ned och fråga "rätt person" om man vill rasta bayran.
80 bilar är ej intressant.......detta är inte menat som en "vanlig" banträff.
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
jag är intresserad med! men har någon lite klämm på om dom släpper iväg banan för bara skoj åka? man behöver inte ha funktionärer, sjukvårdare m.m. När bilsport anordnar "en dag på racerbanan" måste man ju lösa en "pr licens" eller vad det heter! om man inte har en racing licens.
Det är väl för att man själv ska vara försäkrad om man skulle flyga av och bli invalid eller så! Men bilen får man ju inte ett korvöre för!! Men det låter ju kul och däck är ju förbrukningsvara, kan man inte försöka sätta ett prel datum? Sen får man väl bestämma hur många bilar det ska va, sen är det ju bara först till kvarn!!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
PW
191
PWM3
M3 -94
jag tror inte att 35-40 bilar inte är för mycket, man får nog kört så man kräks ändå. Varken man själv eller en "original" bil orkar ligga och åka fullt i timmar i sträck!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
40 bilar är säkerligen inga problem om man har banan hela dagen och det inte är för seriösa bilar. Som jag har sagt innan så kommer mycket bromsar att koka och många däck att överhetta så det kommer vara mycket depåtid. Det ger ganska mycket i stålar om man är 40 pers i stället för 10.

PWM3:
Det är inget du behöver oroa dig för. Ingen extraförsäkring behöver lösas, men du ska kontrollera med ditt försäkringsbolag vad de säger om det. Det är mycket varierande. Får du ett positivt besked skall du be att få det skriftligt.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag är med om det blir MINST 30 bilar... känns för dyrt annars... Och jag kommer inte vara någon långloppa, utan får nog kyla både bromsar och däck någon gång per varv =)

Diesel-räsern
PW
191
PWM3
M3 -94
hagalund2306:
japp det ska jag kolla i alla fall. men risken att man får något positivt svar är väl inte överhängande!!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Claes; har du varit inne på sport klubens sidan nyligen, där är lite nya uppgifter upplaggda nu! När jag såg det så tänkte jag även på all diskution där har varit på rejsa ang banträffar och gatbilar.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Pelle Persson:
Jo jag skummade igenom det faktiskt. Har inte i huvudet precis vad det innebar, men jag har papper (med underskrift) hemma på att mitt försäkringsbolag försäkrar min bil vid bankörning om det inte är tävling eller träning inför tävling. Kanske sätts på ända dock med detta.

Skador på banan eller så får man väl betala själv antar jag. Borde nog tänka lite längre, men har inte tagit mig för det. Skall sätta mig och läsa närmare när jag får tid tänkte jag. Än är det ju ett tag kvar till bansäsongen. ;)
CR
175
CRY
332ti-98
Hej!
Låter skoj, speciellt när det gäller hela slingan. Problemet med Scandinavian Raceway är ju buller gränserna, kommer inte ihåg de exakta dB kraven, men de är mycket tuffa om man ska åka hela slingan, därför brukar de flesta hyra bara sydslingan, vilket inte känns så lockande. Tex kan en E30 med sportsystem och öppet luftfilter ligga över gränsen tom på sydslingan.
Ville bara upplysa er om detta så att ni inte springer iväg och hyr hela banan för att sedan tvingas köra sydslingan pga av för högt buller.
Annars ett bra initiativ!!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
CRY:
Det är inte så jättefarligt. 95 dB ligger gränsen på, och det klarar till och med jag (och jag tycker att min bil bräker ganska duktigt :). Sjävklart får man dock tänka på att inte köra med raka rör eller liknande för då blir det ju självklart alldeles för mycket buller.
CR
175
CRY
332ti-98
Haglund:
Är du säker på att 95dB gäller för hela banan?
Någon annan som vet säkert?
Jag var där med BMWSC (OBS inte BMW-cup bilar) för några år sedan, började köra hela banan, fick ändra till södra slingan efter ett tag pga av buller. Antar att typen av bilar som fanns då kan likna bilarna vid denna planerade träff.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
CRY:
Det jag har hört i alla fall. Kanske kan någon som vet mer klargöra mer?
Si
765
Simon01
120dM -08
Sydslingan
2 km lång.
Ljuddämpnings krav enl.
Bil- och MC- förbundens
normer för tävlingsfordon.

Nordslingan
1,8km lång
För verksamhet med fordon som är ljud dämpade för landsvägs
trafik.

Grand Prix-banan
Hela banan 4,025km lång
Ljuddämpning som sydslingan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.