|
|
|
|---|---|
Good to know |
Undrar hur och vart man ställer in ventilerna på min E30 320 ? Många säger att man ska ställa in dem kall 0,25 mellan kammem och vippan.? Eller ska man istället ställa dem mellan ventilskaftet och exentern? Vad är rätt o riktigt.. det tickar rätt så bra. |
ormen |
jag ställer de alltid mellan kam o vipp (förutsatt att kam står i "rätt" läge), men brukar känna efter på ventilskaftet också... det har med åtkomlighet o göra tycker jag.. det viktiga är nog att göra likadant hela vägen. |
Good to know |
Ormen: Men blir det exakt samma avstånd på ventispelet beroende på vart man ställer in det..har en granne fd gammal BMW mek som påstår att om man ställer ventilspelet mellan kammen & vippan så blir ventilspelet på tok för högt med stor risk för att slå av vippan ? enl honom ska ventilspelet endast ställas mellan ventilskaft och exenter. Annars blir det fel åt helv%¤¤te. |
|
Det skall ställas mellan ventil o vippans excenter. Kolla igen efter åtragning eftersom det kan ändra sig då. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
Good to know |
trucker: Precis vad jag misstänkte. tyvärr är det väl så att många med mig som tittar i Haynes rep handbok där det tydligt visas på bild hur man ställer in ventilspelet "helt fel åt helv^^te" mellan vippan och kamloben. Inte undra på att var & varannan BMW tickar på som diselar.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.