AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
874

Hur ställer man in ventilspelet på rätt sätt ?

Good to know
Undrar hur och vart man ställer in ventilerna på min E30 320 ? Många säger att man ska ställa in dem kall 0,25 mellan kammem och vippan.?
Eller ska man istället ställa dem mellan ventilskaftet och exentern? Vad är rätt o riktigt.. det tickar rätt så bra.
ormen
jag ställer de alltid mellan kam o vipp (förutsatt att kam står i "rätt" läge), men brukar känna efter på ventilskaftet också... det har med åtkomlighet o göra tycker jag.. det viktiga är nog att göra likadant hela vägen.
Good to know
Ormen: Men blir det exakt samma avstånd på ventispelet beroende på vart man ställer in det..har en granne fd gammal BMW mek som påstår att om man ställer ventilspelet mellan kammen & vippan så blir ventilspelet på tok för högt med stor risk för att slå av vippan ? enl honom ska ventilspelet endast ställas mellan ventilskaft och exenter. Annars blir det fel åt helv%¤¤te.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det skall ställas mellan ventil o vippans excenter.
Kolla igen efter åtragning eftersom det kan ändra sig då.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Good to know
trucker: Precis vad jag misstänkte. tyvärr är det väl så att många med mig som tittar i Haynes rep handbok där det tydligt visas på bild hur man ställer in ventilspelet "helt fel åt helv^^te" mellan vippan och kamloben.
Inte undra på att var & varannan BMW tickar på som diselar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.