AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.392

Hur högt skall däcktrycket vara?!

Da
49
Davve_78
525iAM Touring -06
M3 cab fälgar.
225/45/17 fram
235/45/17 bak

Någon som vet hur högt däcktryck jag skall ha fram resp. bak??
Det är ju olika beroende på fabrikat osv, men jag skulle köra på runt 3 kilo.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Som sagt beror de på däckfabrikat,men runt 3 kilo låter rimligt...tänk på att trycka in lite mer luft i bakdäcken!!

pjotor.
tycker det låter rätt mycket. runt 2,6-2,7 skulle jag kört
ro
7
roofless
328iA cab
Titta på lappen på dörrkarmen, förarsidan. Har 225x45x17 fram och 245x40x17 bak och har 2,2 fram och 2,4 bak. (328iA cab). M-fälgar. Har du för högt tryck slits mitten på däcken snabbt ner speciellt på dessa breda däck! 3 kg verkar alldeles för mycket.

roofless
roofless: Fel!

I moderna lågprofildäck kan man knappast ha för högt tryck (nåja), däremot vid för lågt tryck kommer mitten på däcket att bli sladdrigt och slitas mer än kanterna.

Jag skulle klämma i 3kg och se hur det känns. Blir det på tok för stötigt kan du ju testa att släppa ut en aning. Så lågt som 2.2 skulle jag inte köra med.

Och ja, jag vet vad det står på lappen på dörrkarmen, men jag litar mer på min däckgubbe.
/Micke
Si
765
Simon01
120dM -08
som micke säger så kan man pumpa på rejält, däcket håller bra mycket längre men det blir ju dock inte lika komfortabelt att åka. Biltillverkarens rekommendationer är väl i förstahand till för att du ska åka så komfortabelt i bilen som möjligt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Precis! Om man har för lågt tryck i lågprofildäck så håller inte trycket ut däckets väggar tillräckligt och mitten sladdrar och slungas utåt av centrifugalkraften, detta gör att de slits hårt mittpå.
Jag körde 2,9 fram i 215/45 R17 och 3,2 bak i 235/40 R17.
Däcken slets jämnt och fint, stötighet får man räkna med om man kör på 40 profil och sänkning.
Er
15
Erik P.
BMW 328ci -99
Du ska ha minst 2,8 kg! Däcket håller mycket längre med rätt lufttryck. Idag är däck väldigt känsliga för lågt tryck, men ganska okänsliga för höga tryck. Mina 18" har gått 5000mil!!! inte illa.

Det är roligt nästan jämmt!
ro
7
roofless
328iA cab
Just snackat med min däckaknalle som säger att vad som står i bilen brukar stämma rätt bra (varför skulle det inte göra det - tillv. om någon bör väl veta bäst). Han säger att ca. 2,3 - 2,4 brukar han fylla i däck med denna dim. Uppåt 3 kg lär man ju studsa fram... Däckfabrikat är Dunlop SP om det nu är av intresse. Jag vill i alla fall inte slita ut dem i mitten i förtid. Det är ju inga billiga däck precis.

roofless
bm
62
bmwandy
M3 3.0 -95
jag körde med 3 kg bak, efter 800 mil var dom slut på mitten men bra på sidorna?inte så kul när de kostar en slant.

var fö michelin pilot sport 235/35-17

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Låna eller köp en örontermometer.
Kör bilen en stund och mät sedan temperaturen i däcksytan.
Har du olika temp mitten/kant så får du prova annat däckstryck.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lita på fordonstillverkarna, det har koll på detta. De har ett nära samarbete med däcktillverkarna, och tillsammans jobbar de för att fordonen få så bra egenskaper som möjligt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Er
15
Erik P.
BMW 328ci -99
Det var på Diagonaldäckens tid som för högt lufttryck gav slitage på mitten. Förlågt lufttryck ger högre friktion som i sin tur ger högre värme i däcket, detta ger vesäntligt snabbare slitage.
Som däck är konstruerade idag ger lågt tryck mitten-slitage,
Högt tryck ger slitage i ytterkanterna, alltså tvärt emot vad de flesta tror.

Det är roligt nästan jämmt!
ro
7
roofless
328iA cab
lufttrycket vi tidigare diskuterat har för min del endast avsett max 2 personer i bilen. Vid 4 personer samt last anges i dörrkarmen 2,7 fram och 3,3 bak alltså betydligt högre värden än vid max 2 pers. i bilen. Detta avser 225x45x17 samt 245x40x17 och med M-fälgar på 328IA cab. Vid max 2 pers. vidhåller jag tidigare värden 2,2 resp. 2,4. Risken att slita ut däcken i förtid anser jag är större vid för högt tryck än för lågt.

roofless
bl
2.295
blixten
325i -88
Tänk det är rätt intressant att det är en massa tyckare som varken har samma dimension på däck eller fälg, eller bil, vet vad Davve skall ha för däckktryck. Och de som lämnar ett ganska bra svar rackar ni ner på ( Eric w och roofless).
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Inte för att jag haft mina däck särskilt länge; denna säsongen, men jag har ett gäng Dunlop SP 9000 205/40/17, och jag har kört med 2.8kg fram och 2.9kg bak, för att testa.. tycker det verkar okej än sålänge.. inget märkbart slitage vad jag kan tyda. Och Knutstorp och sommaren "borde" ha lämnat lite spår.. ;)

Mina däcksgubbar tyckte det var bra värden (dubbelkollade med två firmor)..

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Ki
40
Kicker
318i -88
blixten har en klar poäng här. Mycket tyckande och lite kunnande.
Örontermometern är en bra idé, har inte tänkt på det tidigare.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Lufttrycket i däcken är väl som så mycket annat en kompromiss. Däcken skall ju hålla många mil, ge god komfort, fina köregenskaper, tillfredsställande stabilitet, samt givetvis gott grepp (på olika underlag dessutom). Förutom dessa olika faktorer inverkar ju även hastigheten och temperaturen i luften och på vägbanan. Att ge en säker rekommendation på vad som är rätt lufttryck är med andra ord svårt. För egen del tycker jag att prioriteringen är:
1. grepp och köregenskaper
2. Komfort
3. Livslängd

Tyvärr ser man att redan första punkten blir ett kompromissande, lågt lufttryck ger ofta odistinkta och instabila köregenskaper, men högt lufttryck medför låg temperatur i däcken = dåligt grepp vid låga yttertemperaturer och t ex regn.
Själv skulle jag inte gärna köra med uppåt tre kg på landsväg. Jag misstänker att däcken då får svårt att arbeta upp den temperatur som krävs för att ge bra grepp, särskilt om det blir blött underlag. På torr bana är naturligtvis förhållandet annorlunda, där är ju risken för överhettning av däcken större. Mer än misstanke är det inte, men när det är så många olika faktorer som skall vägas mot varandra, och man framför allt vill undvika att någon helt faller ur, verkar ändå biltillverkarens rekommendationer rimliga. Trots allt, om de skulle komma med orimliga rekommendationer skulle de nog ha blivit stämda för länge sedan i USA.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.