AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.286

Trasig motorvärmare ?

Har varit på en garantirep för en trasig m-värmare och dom bytte motorvärmarkroppen. Får dock enligt mig inte denna att funka.Känner ej någon värme i motorn,tempmätaren rör sig inte och det kommer inte nån form av varmluft i bilen.Enligt servicekillen så ska det vara nån plåt som ska bli varm, men vart sitter denna?.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Sitter en utanpåliggande värmekropp, ganska avlång mot motorblocket, under grenröret om du lyser ner med en lampa. Du ser väl vart kabeln går. Den värmer motorn, och den blir varm som innni h-vete... Var dum och stoppade din fingret en gång, för att kolla om den verkligen funkade, och fick en brännblåsa ganska omgående... Aj...
Rör sig inte tempmätaren alls? Min vandrar iallafall upp lite litegrann när värmaren här gått, dessutom märker man ju att motorn startar lugnare och inte så "hårt" när den har värmt upp blocket....

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Hej. Har letat och kollat lite under grenröret men det är inget som är varmt där. enligt killen på bmw så var det ingen fara att känna då den inte skulle bli så varm. Tempmätaren rör sig inte 1 mm och det är som att starta bilen utan motorvärmare,men enligt förut nämda person så ska det inte märkas så mycket av denna typen av motorvärmare.Så man kan ju fundera på vaför man i sådanafall ska ha en.Blir bara lite trött på att åka 30 mil t o r för att fixa saker som jag tycker skulle ha blivit åtgärdade när jag varit där. Tex så skulle dom fixa en lysande handbomslampa och det har dom inte efter 2 besök klarat av. Mvh Peter
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Det låter som du fått tag i första klassens skojarverkstad!

Dom här värmarna funkar minst lika bra som en traditionell vattenvärmare. Det är inte bara BMW som använder sig av kontaktvärmare av den här typen... Volvo mfl gör också det...

Ta en ficklampa, om det är dåligt ljus, och lys ner mellan avgasgrenrören. Där ska det sitta ett värmarelement mot motorblocket. Då måste ju kunna se var själva motorvärmarkabeln tar vägen....

Min tempmätare åker upp litegrann i det blå fältet. Klart och tydligt att den rör sig iallafall, efter låt säga en timmes värmning. Beroende på hur kallt det är självklart....
Och min blev het som tusan, det kan min brännblåsa förra vintern konstatera. SKulle den inte bli rejält varm, hur tusan ska den då kunna värma ett 20 minusgrader kallt block på nån timme... Det kan ju mekanikerna svara på kanske.... :-)

Och vad gäller handbromslampan är det förmodligen ett enkelt fel, som du säkert fixar själv, men superdåligt av verkstan att inte fixa om du påtalat det!

mvh/

Tommy

Hej. Jo, jag vet att det är enkelt att fixa handbromsen men jag tycker att dom kunde fixat detta dom 2 ggr jag varit in med bilen och det är lite knepigt för det är ju en auktoriserad bmw handlare det rör sig om, så man tror ju att dom vet vad dom pratar om. Vill ju inte åka 30 mil en gång till i onödan. Sist fick jag iof en lånebil med 2 l bensin i och en gliring om att det inte var deras problem att tanka. Men jag kunde ju ringa om det tog slut på soppa. Undrar om dom bemöter alla så. Mvh Peter
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Byt verkstad!

Inget säger att auktoriserade versktäder är bättre! Dom har kanske bättre grundförutsättningar för att göra att bra jobb, men det är ju ändå personalens kunnande, och intresse, och sätt att mottaga kunden på, som avgör om det är en bra verkstad!

Man blir ju alldeles trött!
Var bor du, eftersom du har så pass långt till en BMW-firma? Och var ligger den?

Hej. Jag bor i Hudiksvall och den nämda verkstaden i Gävle. Är ju lite jobbigt att det är garanti rep,så jag kan ju inte lämna den till min vanliga verkstad.Det hör ju även till att jag köpt bilen av dom i Gävle och att det även är lite andra saker som inte är riktigt bra, men det är ju aldrig roligt att gnälla. Funderar på att M testa bilen så man får allt på papper. För åker jag dit nu så tycker dom att allt fungerar som det ska ( Har hänt 2 ggr)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.