AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.731

BMW i Solna nobbar numera Europlus garantin

Sida 1 av 2
Hej!

Efter att tidigare ha servat min bil på BMW Group i Solna och där lämnat in min tyska Europlusgaranti har det inte varit några problem. Döm om min förvåning när man nu MINSKAT på servicen och bara säger

- Europlus, vad är det?

Jag trodde vederbörande skämtade, så jag fortsatte att skratta med men sedan förstod jag att det lät som om jag svurit i kyrkan.

Jag frågade varför de inte hjälpte mig med korrespondansen längre eftersom det ju gått så bra i somras. Anledningen skulle vara att de inte fick betalt från Europlus. Kan detta verkligen stämma?

Jag har ju själv fått betalt från Europlus då jag servade bilen på en liten firma på landet, där man inte kunde prata tyska och där pengarna sedan kom in på mitt konto någon tid senare.

BMW förare - Sveriges mest nöjda bilägare... mjaaaaeee vet inte längre.

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
stämmer bra det. bmw gbg tar inte heller europlus. imorgon är det jag som ringer min konsumentsombudsman. tror inte det är lagligt i något land att häva ett skriftligt avtal, om inte pengarna garantin kostade återbetalas.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
jag fick nämligen et brev från europlus i tyskland där det bla. stod "your warranty is not longer valid"
328-johan:
Hur lång tid har du kvar på garantin? Har du gjort "ingrepp" på bilen som gör att garantin kan brytas? Verkar fullkomligt orimligt att de skulle kunna häva en garanti. Den kan ju vara avgörande för att man gjort ett köp överhuvudtaget!

Servar min bil på Wölkes i Gbg, och de skötte även mitt europlus- ärende. (vanosbyte- tot. 35.000sek) Där skötte de all korrespondens och samtal med BMW tyskland, eftersom det är tyska ägare, och jag behövde inte lägga ut en krona under tiden. Pröva med dem, de har mycket bra kontakt med BMW tyskland och dessutom uppskattar de kunder på ett annat sätt än min erfarenhet är av BMW Gbg.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
eF
900
eFx
520d Touring -09
Fan va trist =( Det kan ju inte riktigt vara rätt av dem??

/eFx
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Så här står det iaf på BMW´s hemsida ang. Europlusgarantin:
It guarantees pleasure for a long time to come.
You want a vehicle that you can count on and that holds its value.
BMW examines each used vehicle very closely. Our experts test all functions with the most modern diagnostic equipment. Thus you can be sure that everything is in order with your "new" used car. And we even give you a guarantee. So that you enjoy your vehicle for a long time to come.
EUROPlus is a complete guarantee on all mechanical and electronic parts of your vehicle with unrestricted kilometres. This means your used vehicle is just as reliable as a new car. And throughout Europe.

Mer om "throughout Europe":
The international validity of EUROPlus supports your mobility and the uniform regulations throughout Europe allow quick and easy handling in case of damage. Whether you are on holiday in Spain or on business in France - your closest BMW dealer provides you with quick and uncomplicated help should there be a problem with your used car.
The EUROPlus guarantee covers damage claims in Europe and the Asian part of Turkey.

Transferability! man skall kunna överföra den på en annan köpare:
Which used car offers a real future? Yours. Because the EUROPlus guarantee is tied to the vehicle. If you sell your pre-owned car, the guarantee transfers automatically to the next owner, in accordance with the terms and conditions of guarantee.

Mer att läsa på BMW´s hemsida. Sverige är inte undantaget ngnstans i deras avtal. Det står tillochmed uttryckligen att ens lokale "dealer" skall vara behjälplig. Kanske skall ni referera BMW solna till denna hemsida och påpeka att de faktiskt lyder under BMW AG. De verkar vilja gå egna (snorkiga) vägar hela tiden och försöka undvika att vara trevliga mot kunden såfort de inte skall köpa ny bil.
Tyvärr hade man detta lite på känn.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Såg det för ett halvår sedan, att de tagit bort europlusgarantin från alla sina beg-bilar och ersatt med vanlig 3 (?) månaders garanti. Med tanke på hur dåligt de kollar sina bilar innan de säljer vidare dem så kan jag förstå det. Talar av egen erfarenhet, tyvärr...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, BMW sverige behöver inte sälja auroplusgarantin, men de måste hjälpa kunden utnyttja sin som han redan har.
Och nej, man kan inte avsluta en garanti i förväg om kunden/nyttjaren inte modifierat varan.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Europlus skall det naturligtvis stå!
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag skrev en hel A4-sida till europlus i tyskland o frågade vad i he_vete dom snackar om. Har inte fått svar och det får jag väl inte heller. Att bråka med tyska instanser som liten svensk känns tämligen hopplöst. Europlusgarantin har redan använts på min bil här i sverige (vanosbyte för ett år sedan) och det gick problemfritt. Vid det tillfället fanns det bara två svenska bmw-handlare som åtog sig "tyska" europlus-ärenden, solna och göteborg. Nu var jag nära att få in bilen i göteborg, men föer ett par veckor sedan slutade det hela med att han i göteborg beklagade sig så mycket o sa att han inte kunde ta den, han får helt enkelt inte ut några pengar från tyskland. naturligtvis kan jag lämna bilen och betala själv o sen skicka räkningen till tyskland o hoppas på ersättning... men det e ju gamble på hög nivå.. nä detta känns helt hopplöst och ingen hjälp kan man få heller... jag ringde ku häromdagen, men han var inte där, ska försöka igen om en dag eller två.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ringde HK i Solna nyss och snackade med en "kunnig" försäkringstant. Dom rakt av rånobbar en, med tysk europlusgaranti har man inget att komma med. "...vi får inte ut några pengar....bla bla bla" o när man komtrar med att "och hur tror du jag som privatperson ska kunna få någon ersättning om inte ens ni på bmw kan" får man bara en lång tystnad som svar.

Jag kan inte få någon hjälp överhuvudtaget i denna fråga i sverige, dom har helt sonika beslutat att inte ta dessa fall. Nu undrar man ju om detta är lagligt. Min konsumentombudsman är fn sjuk och jag vill såklart ta reda på hur det ska fungera, får ligga på och fortsätta ringa...

Finns det någon här som vill hänga på och reda ut detta? Själv har jag c:a et halvår kvar på min garanti.

Det råder i alla fall ingen tvekan om att det är precis sådana här saker som gör att men bytar bilmärke. Jag hoppar nog av det hittils ganska bekväma BMW-tåget om inte detta reds ut, det finns gott om andra märken som jag kan lägga mina pengar på.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
328-Johan jag kanske har fel men ligger det till så här?
Försäkringen tecknas i ett separat bolag av säljaren/köparen av fordonet. Att det tecknas av en BMWåterförsäljare gör väl att man antar att BMW själva står för färsäkringen. Detta bolag får en skadeanmälan från försäkringstagaren som åberopar en skada. De gör en utredning och beslutar att antingen täcka eller neka ersättning? Att BMW i solna har administrerat all hantering kring denna försäkring för att förenkla för kunderna och sedan gjort jobb och visat sig inte få betalt från försäringsbolaget, läs olika kund respektive betalare då innebär det väl att de inte vill gå minus på en kund även i framtiden? Ingen ursäkt men en tänkbar förklaring kanske? Synd att du kommit i kläm mellan oliak instanser men i det här fallet skulle jag rekommendera att gå på europlus som utfärdat försäkringen. De är de som inte ger verkstaden betalt för utfört jobb. Som andra säger tecknas inte Europlus längre i Sverige. Hoppas det löser sig för dig!
MVh
Asken
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Asken, det du skriver stämmer och jag har gett mej på det tyska bolaget, men får inget svar från dom per mail. Drog iväg ett till idag, det kommer fram så en mottagare finns. Håll med om att det är fullkomligt skamligt att man gör på det här sättet! Innehar jag en BMW europa-garanti på min bil och det står BMW på fordonet i fråga ska det ju överhuvudtaget inte vara något snack alls. Okej att mindre verkstäder inte har pengar nog att lösa alla fall, men åtmistonde dom större. Låt oss "sista" innehavare av denna förnämliga garanti (som uppenbarligen var lika begåvat uttänkt som extraförsäkringen man kunde köpa till mobiltelefoner förr) få våra fall lösta, vi är ju inte så många kvar.
Förstår inte riktigt...

Att svenska BMW återförsäljare inte längre befattar sig med Europlushantering är förstått, vilket är trist och lite konstigt men borde inte påverka själva garantin?

Däremot skriver du 328-Johan att du fått besked om att din garanti "inte längre är giltig"? Dessutom skriver du att "oss sista" innehavare av denna garanti? Garantin nytecknas väl för fullt av tyska BMW handlare med oförändrad omfattning?

/T

Återförsäljaren BMW Group Stockholm i Solna är en division inom BMW Sverige AB vilket i sin tur är helägt av BMW AG i München så de kan inte neka till att åtgärda reparationer på Europlusgarantin.

Också tveksamt om andra BMW auktoriserade serviceställen i Sverige kan neka till att utföra reparationer på Europlusgarantin.

Låter mer som ett sätt att försöka slippa eftersom BMW i Tyskland antagligen har satt ersättningsnivåerna relativt lågt för dessa reparationsarbetena.

Tyvärr ganska vanligt när en tillverkare gör upp om sådana här avtal oavsett bransch.

Om BMW i Solna fortfarande inte vill så är det bara att gå till Konsumentverket och Sverker!

/RS2
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
BMW nekar inte inte reparationen, men jag får själv betala den och sen göra upp med tyskland. Vassegod och ring till antingen Solna eller Göteborg och fråga, spela dum o låssas att du har en bil med tysk Europlusgaranti som du vill ha fixad. Svaret är intressant, det lovar jag dej. Nu är jag av den karaktären att jag kan vara bra uppeldad och förbannad när jag ringer och allt eftersom samtalet går "mesar jag ur" och blir för snäll. Någon som e bättre på att gaffla på för mer än gärna inga och rota i den här soppan.

RS2: BMW Sverige och BMW Tyskland är olika bilag enligt tanten i Solna jag tjabbade med. Tro mej, dom blånekar. Eller blånekar i alla fall att betala kalaset, reparationer gör dom gärna.

Ska fortsätta ligga på KO o detta.
Hej!

Idag skulle jag hämta bilen, men jag får vänta en vecka på nya delar. Pratade med Europlus också och frågade en handläggare varför man i Sverige beter sig så annorlunda?

Han svarade att de kanske hade problem med språket och att det skulle vara anledningen...

Hursom helst kan jag vidimera att man visst får betalt från Europlus. Jag har servat min bil två gånger med garantin. En gång genom Solna när de hjälpte till, en gång på Gotland när jag ringde själv och låg ute med pengarna. De kom in efter ca 1,5 månad på mitt konto.

Så om det är anledningen att det dröjer med betalningen så är det väl en månads ränta som man är torsk hos BMW handlarna. Är det den månadsräntan man vill tjäna in?

Dessutom spelar viss personal dumma och säger "vad pratar du om"? när man ställer frågan om garantiservice. En annan anställd på BMW i Solna bara ryckte på axlarna och sade att han inte visste varför de inte längre hjälpte kunderna. Kan ingen som vet på BMW berättar varför man inte hjälper kunderna med detta längre.

Skall det vara så otroligt farligt att hjälpa en kund som köpt bilen i Tyskland. Är inte en servicekund lika bra som en person som köpt vagnen hos BMW i Sverige?

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ok, följande scenario sker nästa vecka; jag ska lämna in min bil för byte av c-lås motorn, kostnadsförslaget hamade på 1500:- på BMW i Lund. Kan man göra så lätt för sig att man skickar en kopia på räkningen till EUROPlus med alla andra uppgifter som garantinummer, kontonummer osv? Eller måste man ringa och få ett skadenummer som BMW ska märka kvittot med? BMW Göteborg sa nämligen till mej att dom slutat sätta in pengar på deras konto, dom skickar checkar som man inte kan lösa ut i Sverige.

Pizza-Power, vilket nummer ringer du, och vem talar du med på EUROPlus?
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nu fick jag svar idag:

Hallo Johan,

yes I did receive your mail. I am sorry that you didn't get an answer yet. Since I am not responsible for the warranty business but for corporate communications I forewarded it to my collegue of the warranty business. You will get an answer in the next days.

Best Regards

Christian Teichmann
Mondial Assistance Deutschland GmbH
Riedenburger Strasse 2
D-81677 München
Telefon +49 (89) 20 80 1 - 1040
Telefax +49 (89) 20 80 1 - 1904
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ska bli intressant...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.