AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.791

Michelin MXV4 Plus suger..

Sida 1 av 3
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Har satt på vinterhjulen mina. Michelin MXV4 Plus, 255x55x18. Prøvade dom lite på snö igår. Det var det sämsta jag har kört. Klättrar ganska bra i uppförsbackar, men annars var det inte mycket att hänga i granen.
Dårlig sidlängs och broms på snö. På vatten och ren asfalt går dom bra och tyst. Vågar inte tänka på ren is engång..
Har läst lite tester på dessa hjul och ser att det är "helårsdäck" som kostar multum.
Är det nåt poäng att köpa nya hjul? Dessa är ju helt nya, men tvivlar på att jag får sålt dom ändå.. Har sett att man kan få 4 stk Hankook för 6300 SEK här Länk. Blir det nå bättre med detta eller är det så illa att bilen är för tung för att få det bra?
Lite besviken nu när man kastat bort över en halv million på en SUV som inte klarar lite snö...

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Väck med 18" omgående och skaffa 235 17" 255 blir för brett för att få bete.... Jag åker Michelin alpin på x5an och det gick kanon i dalarna förra vintern:)
Asken
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Asken: Får jag inte kladdat dit 235 på dom hjulen bara då? Inte stora skillnaden egentligen när det är så mycke gummi. Har tycärr ingen aning om bredden på fälgarna.

Mvh
Hosse

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, vad hade du förväntat dig av ett sommardäck i 255-bredd?

MXV4 Plus, är inget vinterdäck! (det där med "helårsdäck" skall du ta med en stor nypa salt!)

Riktiga vinterdäck i lite smalare dimension kommer nog att göra din bil lite mer vinterkapabel...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hosse: S'älj hjulen på tyska ebay de gör mer nytta på skåneväder... 17" 235 är melodin, 235 passar inte på dina 18". Som Johan B säger och rubriken också för den delen. Snö och 255 MXV4 är ingen bra kombination.... Det positiva är att dom sitter inte på en m5 e39 dock då hade det sladdat ännu mer:)
Asken
Allvädersdäck = ingetväderdäck;)

Var uppfattningen jag fick av en tidigare uppsättning.
Jag bor i dalarna.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Suck... Detta blir dyrt.. Hittade kvitteringen nu på hjulen. Förra ägaren köpte allt nytt i slutet av förra vintern för 28.000 NOK med fälg. Reagerade på mönstret på däcken för dom ser faktiskt ut som helt vanliga sommarhjul..
Vill helst inte ha nåt mindre än 18" heller. Finns det inget bra däck på 255x55x18 då? Stirrade på en XC90 idag med "riktiga" vinterhjul i större kaliber. Det var Continental tror jag.
Tacksam för tips!

Mvh
Hosse

Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kika här; Länk
(Kräver dock Acrobat Reader)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Läste dimensionen lite för snabbt, men kolla runt lite där.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
verkar ju som om 225/40/18 passar på ända upp till 9 tum breda fälgar, om du har tur så kanske dina fälgar bara är 9 tum :-)

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Ja, men ska det verkligen vara så illa att ha ett 255 mm brett däck? Det kan ju verkligen inte vara det som är det största problemet här. Faktum att det är ett helårsdäck måste ha mycket mer att säga än 3 cm i bredden?
Dessa däck har ju iallafall lameller och bättre gummiblandning än mina nuvarande.. Länk

Mvh
Hosse

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hosse, personligen skulle jag undvika lågprisdäck som Hankook på en bil i allmänhet och en så dyr bil som en X5 i synnerhet!

Det finns t ex bättre däck här (för lite mer pengar):
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hosse: Det blir säkerligen billigare att köpa beggade vinterdäck på fälg på bmwbörsen och sen fråga din Norska ÅF om dom kan sälja 18"arna åt dig beggade.... Eller kolla med en annons på norska bmwclubbens hemsida kanske? HAnkook är inte ett bra däck på din fina bil....
Asken
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Att först köpa en dyr och fin bil och sedan sätta på koreanska vinterpuckar på den känns lite off, visst de är säkert bättre än dina nuvarande men köp riktiga vinterdäck istället. Nokia, gislaved eller annan fabrikant som faktiskt sett snö tidigare....
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan B: Där ja. Goodyear såg bra ut egentligen. Fans faktiskt i min storlek oxå:-)

Asken, Bubbe325 och alla andra: Jag är inte snål, men det är 2 saker som är säkert. Jag vet absolut ingenting om däck och så är jag lite irriterad när hjulen är helt nya. Visste inte om nåt annat bra på nätet som säljer däck i sverige.
Tyvärr inte många på BMWklubben i Norge som kör X5, men ska checka Asken. Nybakad medlem där nu i allafall.

Ska undersöka lite om priser så at jag kan få lite rabatter:-)

Mvh
Hosse

Länk
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Här kan du kolla effter däck till bra priser Länk

Gött att köra BMW
BMWCS #05472
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag kör med Nokain WR 235/65 17 på min X5:a.
Funkar mycket bra och min prislapp var 16.500 inklusive fälgar.

De där Michelin däcken är tyvärr märkta som ett åretruntdäck men är ett rent sommardäck,,ett bra sådant men har inget med halka att göra
Har ett MS-däck på min x5a, är det igentligen godkänt för vinter? Någon som vet, har hört många gissningar? Här i skåne är vinterdäck inte så viktigt men det vore bra att veta vid ex en fjällresa.

Har vanliga orinalhjul, dvs ej sportfälgen, och tycker att det är väldigt sportigt ändå. Ni som har sportfälgen (19" tror jag) , är det inte väl stötigt och okomfortabelt?

Vad är vinterdäck?
För att betraktas som vinterdäck måste dubbade eller odubbade däck uppfylla två krav. Dels att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning, dels att däcken är märkta på något av följande sätt:

M + S
M.S.
M & S
M – S
MS
Mud and Snow.
Eftersom det inte framgår på däcken att de är särskilt framtagna för vinterkörning har Däckbranschens Informationsråd och STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) tagit fram listor över tillåtna vinterdäck.

Listorna är dock inte fullständiga. Om dina däck inte finns med på listorna kan du få informationen från din däckhandlare.

Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 2003:22)
----------------
Med andra ord MS-märkt däck är ett vinterdäck i lagens mening..
/ dekewi
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
För att vinterdäck ska fungera riktigt bra bör dom vara så smala som bilen godkänner och ha hög profil.
Vinterdäck är inte som sommardäck att man vill ha ganska stabila däcksidor utan ska vara följsamma mot underlaget för att inte förlora grepp. 255 känns aldeles för brett och 55 i profil är för lågt. Sen som sagts tidigare välj ett bra vinterdäck av tex nokia, gislaved eller continental.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Nu blev jag besviken, måste jag säga. Jag hade tänkt köpa dessa michelindäck, montera på 19" sportpaketsfälgar och köra på dessa året om. men det går alltså inte? Hosse, är de riktigt kassa, dvs samma broms/gas-fäste som sommardäcken på vinterväg? Annars är ju dubbfria v-däck lika bra som dubbdäck förutom på blankis enligt min erfarenhet.
Vad ska jag hitta på nu då, jag är ju inte speciellt sugen på att köpa dubbdäck till 17"arna som sitter på nu. Då får man ju inte köra fortare än 140 km/h....

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.