|
|
|
|---|---|
|
hej... har en bmw 735ia e32 -89. vad är de vanligaste felet med dessa lådor.. o vad ska man tänka på när de gäller körningen... //Erik | |
|
Jag tror det är samma ZF4HP22/H låda som jag hade i min 535 ´91. De ålderstecken jag upplevde i den var framför allt att "bottenstocken" tenderade att bli lite uppslagen. ("klonkar" lite när man växlar mellan drive och back. Detta kan ju givetvis förstärkas av glapp i knutkors slutväxel, silentblock, men det känns tydligt som ett spel om man vrider kardanaxeln fram och tillbaka med bakhjulen i luften och D-läget i). Min låda hade också lätta vibrationer då man belastade tvåan med maxvrid. Detta gissar jag, beror på slitna band eller lameller, (vilket det nu är som låser upp för den växeln). Allmänna tips är väl att ha fräsch olja och filter i lådan samt att inte plåga den i onödan. |
|
|
ett vanligt "fel" är att de lådorna bonkar i växlarna om man gasar hårt , samt mot slutet (innan haveri) bonkar i växlarna oavsett körstil. samt att de om de är kalla inte växlar upp vid rätt varvtal första minuten (minutrarna). FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
| Har iofs bara kört runt 1.000 mil med min låda, men har aldrig haft några problem. De flesta jag pratat med upplever denna låda som rätt stabil och jag har som sagt inget att invända mot detta. :) Ett bra tips är hursomhelst att låta både motor och låda bli varma innan man ägnar sig åt lite mer avancerad körning. | |
PETER.O |
Att lådan bonkar i växlarna, brukar vara ett tecken på att lammellerna är slitna. Inte så svårt att byta(man behöver ej vara någon automatlåde expert), inte så dyrt heller. |
320-325 |
men dom andra automatlåderna som får problem med plastkuler vad är dom största problemen förutom plastkulerna och hur visar dom sej ? även det med plastkulerna hur uppvisar sej det problemet ? |
|
320-325, Det är i synnerhet 5hp30 lådorna som drabbas av plastkuleproblemet. se: Länk |
|
|
ja har en 750 89:a den växlar bra när den är kall men när den har blivit varm så får man varva den till 3-3,5 tusen varv mellan 1:an o 2:an resten funkar bra undra vad det kan va??? den har gått skitlångt 38000 mil precis inkörd ja kör nog tills det rasar... man får ju en helt komplett bil för 10 000 spänn |
|
|
Ok.. tackar för hjälpen... Erik Life begins at 160 mp/h That`s why i drive my BMW... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.