AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.147

Hydrauliken i 750 E32?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag håller på och går igenom hydraulsystemen i bilen, en 750iL-89.

Fråga ett:
Tidigare ägare har troligen hällt i ATF istället för Pentosin, vätskan i är röd och inte grön.
Det läcker om ena bakdämparen som jag nu ska byta (tack Ronny!), nivåventilen och servopumpen är fuktiga. Bomben är också kass, jag har haft loss den och kunde inte känna eller se något membran. Dessutom rann det ur massor med vätska, så gör väl inte en hel bomb?
Jag har nu tömt systemet så gott det går, och ska spola igenom det en gång med ny Pentosin och tömma igen.
Men min fråga är om och hur man luftar systemet för att det ska fungera eller som man ska montera sakerna i någon viss ordning? Någon annan här har väl haft liknande saker för sig? Paap?

Fråga två:
Jag har de typiska bromsbomssymptomen, men stum broms vid panikbromsning. Dessutom går pedalen i botten om man håller på den, men kan detta verkligen bero på dålig bomb? Bomben är ju fylld med Pentosin, och till bromssystemet så är det ju bara en mekanisk koppling via huvudbromscylindern. Jag tycker att bromshydrauliken borde stoppa att man inte kan trycka pedalen i botten, oavsett om bomben är hel eller inte. Jag misstänker att det finns läckage i huvudbromscylindern, vad är era expertkommentarer? Jag har en extra huvudcylinder med förstärkare liggande, men slipper jag byta så vore det skönt.
Här en sida som beskriver hydrauliksystemet bra: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
1: Vilken jävla otur , alltid trist när klåpare ger sig på bilar , gör som så att du fyller dämparna uppochner så gott det går och monterar dit dämpare OCH tryckreservoar(bomb) sammtidigt så blir det minimalt med luft , fö. skall systemet vara självluftande , jag luftade mitt endå vid dämpare (lossa på skruven med motor igång = trycksatt system) så man rensar systemet på gammal olja.

2: förstår inte alls vad du pratar om , en 750 har flera bomber , den till bromsvätskan sitter längst fram på vänster sida bakom främre kofångaren.. tycker du skall iaf. testa att byta den.
har du bromsbomben fylld med pentoshin är något allvarligt felkopplat !!! , sedan skall gummihinnan i bomben vara hel för att bomben skall ge effekt.
lycka till !

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Wadel: Tack för snabba svar, även om jag hade gått och lagt mig vid den tiden...

1. Smart tips, jag ska försöka suga upp så mycket Petonsin det går innan montage.
Hur är det med främre delen av systemet(bomb och styrservo), luftar det sig självt? Jag antar det.

2. Det var bomben nere till vänster under stötfångaren jag hade loss och konstaterade var dålig. Jag stack in en mejsel i hålet och jag kände inget membran.
Det måste vara Pentosin i bomben, det finns ju ingen förbindelse till bromshydrauliken. Tittar man på länken jag skrev innan, ser man hur det är kopplat.
Därför undrar jag om dålig bomb verkligen kan ge sjunkande bromspedal på en 750?

Kan passa på och berätta hur jag fick loss bomben, den sitter ganska trångt till. Jag lossade luftintaget i spoilern, det sitter med två skruvar i hjulhuset och en undertill. Även dimljus och galler intill detta lossade jag på. Sedan lossade jag de två skruvarna som håller bomben i karossen, de var ganska fastrostade. För att kunna få ner bomben så mycket att jag kunde komma åt nippeln till röret, var jag tvungen att lossa röret i andra änden där det går in i tryckregulatorn (ormboet). För att komma med nyckel, var jag tvugnen att lossa ytterligare ett rör in i denna. Trångt, men det gick. Bomben som är 750-specifik har samma artikelnummer t.o.m. 1990, sedan fick den två anlutningar.

Erik

___
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
tjenare, vet ej om det är samma på alla 750:is men på min med edc så skall man efter byte av olja trycka ner bromspedalen flera gånger, man kommer då kunna se hur nivån i pentosin behållaren rör sig lite, och eventuell luft kommer upp till ytan, iaf var det så på min bil, hoppas att det skall vara så, annars väntar rep. för mig oxå ;-)
Pr
59
Prm2
735-87
Är det lagligt att bygga bromsbomben till vacum här i sverige?
Det du beskriver med stum pedal vid snabb inbromsning samt sjunkande pedal vid långsamt tryck är väldigt typiskt när "bomben" är trasig. Byt du den så ska du se att det blir bra. Ang luftning så ska detta sköta sig självt om du fyller på samt har locket till behållaren öppet.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här kommer en rapport på läget, bilen är lagad och rullar sedan ett tag tillbaka.

Fråga ett: Systemet är självluftande, jag fick detta som svar även på BMW. Efter bombbyte så ska man trampa ur luften genom att starta motorn och vrida hjulen med maxutslag några gånger. Sedan stänger man av motorn och pumpar bromsen tills den blir stum, man hör då att luft kommer ut. Upprepa motorstart och pumpning några gånger.

Bakdämparna är också självluftande, men det kan behövar några på- och avlastningar med tung last för att få ur den. Jag lyckades inte suga in någon Pentosin i dämparna innan montering, de var helt tomma.

Fråga två. Det var bomben som var kass, efter byte fungerar bromsarna perfekt. Dessutoom är försvann klickandet / slåendet i ratten som uppkom när man höll på bromspedalen vid lågt motorvarvtal (tomgång).

Hoppas någon får nytta av mina erfarenheter!

Erik

___
Hej!!
Skall byta bomben på min 730 ´88a iveckan tänkte jag.
Ängående det Erik skriver om att systemet är självluftande, -gäller det min modell också?
-När man trampar och vrider på ratten skall locket till broms/styrhydauliken vara öppet eller stängt?
Min olja i systemet ser ut som ATF, kan det vara det?

Per
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Ja även din är självluftande. Gör fullt rattutslag åt båda håll så luftas systemet, kan dock ta en stund att få ut all luft.
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Visst kan det vara Atf i den men det skall väl om jag fattat det rätt vara pentosin 7 eller 11 i den, det står på locket vad det skall vara för vätska i. Står lite smått så det krävs felfri syn för att se det tyckte jag. Om det är atf ser du för den är ju röd, pentosin är grön.

/jocke

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Förresten var ska man börja om man nu råkar vilja tömma hela systemet, med dränering alltså? Hur får man bort alla vätska om man råkar ha fel i vätska i systemet?

/jocke

Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Hur mycket gick det på att byta bomben?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.