|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har sokt pa denna fraga, men fann inget riktigt svar. Tror att den ar lite for enkel for forumet, men efter nagra veckor sa maste jag veta. Ar tyvarr inte sa vass pa tyska. Min importerade Helmut koptes for tva ar sedan (5220 mil) och har gatt utan problem fram till nuvarande 8700 mil. En harlig van m.a.o Men nu nar jag ar bosatt i Polen sa har han borjat klaga over varmen och ar inte alltid sa pigg pa att visa mittenstrecket pa kylartempen. Det kan bli riktigt kallt vissa dagar... Men anmarkningsvart ar att han star i underjordiskt garage hela natterna. I Sverige stod han alltid pa gatan. Mitt problem ar att han ocksa borjat saga "kühlertemperaturprúffen" nar jag vrider om tandningen. Det ar formodligen en enkel fraga som ni kanske skrattar gott at, men vad skall jag gora som ung novis? Har inte hittat ngt rakt svar i handboken. Efter alla fragor och svar sa vet jag att det ar pa autopower som far de ratta och basta svaren. Om det ar kylarvatskan, skall jag fylla pa och vart? Och varfor skall jag gora detta? For att motorn ar for kall? Kan det var skadligt om jag inte utfor ngt genast? Tacksam for svar. Mvh Markus Andersson "Heute gestohlen, zu Morgen in Polen" | |
|
Angående felmeddelandet har jag inget bra svar på rak arm, men kanske talar den om att det är för låg motortemp. Men det är bara en gissning. Om det nu är så att du inte får upp motortempen till normal nivå är det visserligen inte direkt skadligt då det som händer är att all motorstyrning går som om motorn är kall. Det vill säga mer bränsle i förhållande till luft. Drar den mycket bränsle? Min gissning är att det är termostaten som börjar ge upp. Eller tempgivare. Men lite svårt att avgöra vilket. Men kanske någon med mer erfarenhet av motorstyrning kan komplettera med mer info. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Länk Om du tittar i "Temperaturen klyddar"-inlägget har Hermander ett inlägg som kan vara relevant i ditt fall. |
|
|
Lägger mina slantar på termostaten. Det heter Termostat på polska också, om du undrar =) Kühltemperaturprüfen = kan jag tänka mig betyder. Pröva/kolla kyltempen. Var i Polen är du bosatt? Har mina rötter i Polen nämligen. M.V.H Martin. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Herr Gaspedal Hehe, Ja termostat verkar vara ett universellt ord :) Var pa en av de 5 auktoriserade BMW verkstaderna i Warszawa. De ville att jag skulle komma in och lata dem gora en teknisk genomgang av bilen (antar att de ville kolla datorn pa honom) och felsoka for att se varfor han tjatar om kylaren. Avstod eftersom jag antar att jag bara maste fylla pa mer glykol sa att motorn inte ar for kall. Ratta mig om jag har fel. Det ar ju ingen hit att gora fel. Jag ar bosatt i Warszawa, narmare bestamt i Babka Tower. BT ligger i den norra delen av Srodmiescie (aven kallat for Warsaw Business district) pa vag mot stadsdelen Zoliborz. Att kora i Warszawa ar en helt annan sak an i Sverige. De jobbar mycket med att forbattra infrastrukturen i staden, men fortfarande ar Sverige ett foredome nar det galler vagar. Mvh Markus |
|
|
Lyssna på herr gaspedal! Termostaten är ett otroligt vanligt fel i m52 motorn som sitter i E39:orna. Svårt att tro att de skulle vara tempgivaren i det fallet. Men man kan ju aldrig veta.. |
|
|
Byt termostat,om bilen inte riktigt vill bli varm(nå upp till normalläge på tempmätaren) Om den sen tar längre körsträcka än normalt på sig att bli varm(så varm den nu blir)och tempmätaren når kortare och kortare sträcka i mätaren allteftersom yttertemperaturen sjunker så finns det inte(mig veterligen)några andra fel än det. Kan förvisso vara tempgivaren som bråkar men om ovanstående jag skrivit stämmer in på ditt problem så är det troligast att det är termostaten. Henrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostat som ovan. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Ofan, inget dåligt område du bor i. Antar att du har minst en P-vakt på din p-plats så att du får ha bilen i fred? =) Rekommenderar dig att byta termostat. Det är inte dyrt. En termostat på bmw kan jag tänka mig ligga runt 300kr. (Polen är väl billigare, när det gäller bildelar?) Och jobbet är ca 20 min om man inte stressar. Rätta mig gott folk om jag har fel. Om du inte känner någon BMW Speciallist så låt bmw göra jobbet. BTW. Ska till Gdansk över Jul. Och trafiiken i Warszawa är helt värdelös, iaf när jag var där. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Kom på att du kanske även har råkat ut för ett utav dom mycket få barnsjukdomarna som är att kylaren kan läcka lite. Kolla upp det. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Termostaten, sa bull. Och en femhundring får du räkna med (här hemma iaf), inkluderar även termostathuset, byts alltid som en enhet. 20 min lär inte räcka riktigt för bytet men kanske en timme med lite flyt, exkl luftning, provtur och luftning/kontroll igen. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Folke: Inte på en -97 ,har delad termostat/termostathus, men självklart så är ju termostathuset av plast och 80% läcker vid återmonterandet så de 150 kr det kostar extra har man igen i glykol om man får skruva isär en extra gång. ///MVH Hasso Länk |
|
Vissa framsteg har gjorts på nyare vagnar...:) FP |
|
|
Tack for alla svar! Jag skall snart lata BMW titta over det. Det viktigaste ar att jag har fatt kolla pa problemet, sa att inte BMW kommer med en fet rakning i slutandan. Herr Gaspedel. Trojmiasto ar mycket vackert, onskar att jag hade mer tid sa att jag kunde se mer an just Warszawa. Ang. trafiken har i stan sa ar det sant. Att sitta tva timmar i bilkoer ar vanligt om man skall in och ut pa morgonen/eftermiddagen. Mvh Markus |
|
|
Ja jag hade lite taskig värme i min, samt att nålen inte gick upp som den skulle, Bytte Termostaten, luftade kylaren.. fick ingen vidare resons på värmen, däremot va nu tempnålen som den ska vara , dvs mitt i... Bytt i går mircoflitret... nuuuu blev det grejjer !! Fick sån värme att det är som en midsommar dag med 30 grader i solen. Ni kan ju bara gissa hur det gamla microfiltret såg ut, och utrymmet där det sitter i. Det va inte bara ett skräp där... Se över dom här grejjorna innan vintern slår till.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.