AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.836

Ljud i X5

Sida 1 av 2
Business stereon är inte enligt min mening undermålig sett till bilens pris. Vad tycker Ni? Vilket är det enklaste åtgärd för att få ett något sånär anständigt ljud, någon som har tips?

Byt ut originalhögtlarna mot bättre samt ett slutsteg!

/Manray/
Robsarve
Beror lite på vad du är ute efter, men ett par nya framhögtalare är aldrig fel.

Vill du kunna spela lite högre och få lite fastare bas bör du byta slutsteget också.

Själv tycker jag att en bättre sub är en riktig glädjehöjare.
Ok, nytt slutsteg och högtalare men vilka är bra och är det någon som har någon som helst aning om hur man göra. Många verkar händiga och gör det en massa andra modeller och hade nog inte dragit mig för att börja borra i min tidigare gamla vanliga 5a, den nästa nya x5an, nja det känns som att man då måste veta exakt vad man skall göra för att inte skada bilen. Är det någon som vet hur man skall göra i x5an eller i vart fall var man skall vända sig för att få hjälp? Förresten, var lägger jag subben?

I vilken prisklass vill du inhandla högtalare samt steg? Subben ska placeras i bagaget, dock vet jag ej exakt var den ska stå för att få det bästa ljudet?
Installationer utförs av de flesta bilstereo/billarm butiker.

I fortsättningen får du snacka med Robsarve, han kan det här med biljud! ;)

/Manray/
Robsarve
Tackar ödmjukast. Behöver läsa upp mig på x5:an bara...

Jobbar i Lund, bor i malmö, hör av dig så tar vi en titt så kan jag komma med bättre förslag.
Jag behöver absolut inte ha det bästa utan lever nog mera efter mottot "most bang for the buck". Vägen dit förefaller till stor det bestå av att exempelvis via AutoPower finna den rätta kunskapen. Jag får väl se vad Robsarve har att erbjuda, hör av mig inom kort. Bor i Hbg så det är bara en dryg kvart till Lund. Viktigt är att installationen inte syns utifrån då jag en förmåga att titt och tätt bli bestulen på sådant som har något värde. Jag trodde att man kunde lägga subben under framsätena. Är det helt fel?

Varför bara läsa upp Dig på x5 Robsarve, byt upp Dig till en, Du kommer inte att ångra Dig, i vart fall inte om Du har familj, då är den perfekt undantaget att bränsleförbrukningen gärna hade fått vara hälften av vad den är.

Robsarve
Det beror nog lite på vad du har för stol, har man elstolar brukar det vara trångt. Men utrymme är det ju gott om...

Frågan är närmast var orginalsteget sitter och om det är balanserad eller vanlig lågnivå.

En X5 vore inte fel, men har just inhandlat ett hus, så bilbyte får vänta lite, å andra sidan är jag grymt nöjd med 528:an..
Hade en 525a och var väldigt nöjd, men en dag ringde en person och sa att den hade brunnit upp, dåligt skämt på en söndagsmorgon, tyvärr var det sant. Därmed försvann även hela stereoanläggningen och ett antal skivor. Får se om tvövervakat garage hjälper. Jag har faktiskt inte elstolar, tycker att det är för kärringar, så jag ha gott om plats under sätet för ex två subbar. Annars är x5a visserligen stor, men lastutrymmet är nog rätt likvärdigt med 528an, vet i tusen var alla utrymmen används till, jag har inte haft tid att lyfta på några lyckor.

Vad tycker Du att man skall lägga på en anläggning? Det borde väl gå bra att använda basenheten, eller? Håller på att fixa en cdväxlare med mp3 läsning men ärligt talat är jag mest intresserad av att kunna dock in min portabla dator i bagaget och sedan få upp bilden på en flatscreen i panelen för att kunna styra den därifrån, mina 80 GB på hårddisken rymmer då tillräckligt många filmer och alla 4000 mp3 låta har hittills har, dessutom kan ju dvdn köra vanliga dvdfilmer om man så önskar. Det borde inte vara så konstigt tycker jag. Med blåtand skulle det även kunna gå att surfa med en rätt enkel mobiltelefon. Är det inte någon som har fixat ngt liknande?

Uppenbarligen inte?!

Robsarve
Då är man kärring då... :-)

Har flyttat de senaste dagarna, så jag har inte varit online...

Jodå, det finns folk som fixat det, förslagsvis skaffar du ett "htpc-shell" till ditt operativsystem så är det lättare att styra via en mindre skärm och i bilen, sen är det frågan om du skall ha en touch-screen eller en I-drive liknande ratt att styra det hela med.

Vill du surfa från bilen vill du ju ha minst GPRS men kanske ännu hällre en 3g lur. Men BT skall ju inte vara några problem,
Att koppla in ljudet är lite fix med men funkar oftast fint med.

Vad du bör lägga på ljudet är svårt att säga utan att veta vilka krav du har, själv har jag ju en rätt stor anläggning med surroundprocessor och ordentligt med förstärkare (8-kanaler sist jag räknade) men det går att få det att låta bra mend mycket mindre insats.
Vad är BT?

htpc shell är det någon gratis program vara?
Vart kan man hitta det isf?
Annars vart kan man köpa det och pris?

Mvh
Mattias
Det är gratis, i vart fall i en version, sök nätet för mediaengine.com. Hittade länken under forumet. Fick inte det att fungera med win 98 men andra påstår sig har testat med w2000 och xp med framgång.

Förstog inte riktigt, hittade du programet på mediaengine.com eller hittade du det på forumet eller vadå? :|

Mvh
Mattias
Robsarve
BT = bluetooth, sorry man blir lite skadad när man jobbar där jag gör... Det finns som sagt var gratisvarianter på nätet, har inte länkarna här, men googlar man lite så löseer det nog sig...
Här kommer webadressen. Länk
Meddela gärna om du fick det att fungera och vad du tyckte.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag lånar den här tråden lite halvfräckt för att fråga var någonstans jag hittar slutsteget i min X5 med HIFI-system? Jag skulle vilja låna lågnivå till en baslåda jag har liggande, och jag hittar tyvärr inget på de "vanliga" ställena. Jag har kollat på sidorna och i reservhjulsbaljan utan att hitta något som jag enkelt kan identifiera som ett slutsteg. Kanske under baksätet?

mvh Johan
Ca
6
Carerra
X5 4,4 -01
Slutsteget sitter väster bak längst ut mot skärmen.Finns ingen lågnivå ,bara hög...

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Carrera,

tack för hjälpen! det var ju tråkigt att de inte använder lågnivå. får väl fixa en adapter och hoppas att det fungerar hyfsat. BMW verkar tyvärr inte ligga i topp gällande stereosystem....
Jag lyssande på Surroundstereon som sitter i Volvo XC90 häromdagen, sånt ljud vill jag ha! det var det bästa originalljudet jag någonsin hört i en bil, till rimliga pengar dessutom. Snacka om att det kändes tamt när jag satte mig i X5:an igen....

mvh Johan
mipa
Kan bara (tyvärr) hålla med Johan. Hade en V70 -02 tills nyårsafton med Volvos största (fortfarande rimliga pengar) stereo. Har aldrig hört bättre originalljud, och aldrig ens på tävling för de pengarna! Att inte BMW har intresserat sig för det är tragiskt. Ska man ligga på en vettig ljudkvalitet och nivå om man gillar annan musik är BMW-motorns, så blir det till att byta en hel del själv, inte ens att betala för Soundsystem etc blir ju bra...

Sitter själv och funderar bad jag ska göra åt mitt eget mediokra ljus. Tips för förbättringar mottages tacksamt. Har TV/Nav CD-växl etc.

Mvh/Mipa

MIP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.