|
|
|
|---|---|
|
har en e30 325:a och en dag när jag skulle backa ut den ur garaget la den bara av tvärt. skulle starta den igen men det fanns inte en tillstymmelse till att den ville tända. kollade om den fick soppapump, styrbox impulsgivare, ja de mesta som va tänkbart. efter en veckas funderande och pulande orkade jag inte bry mig mer så jag plocka fram 6 st begagnade tändstift från farsans *hm host* volvo 740 och satte i och 2,5 liters motorn starta direkt. köpte nya stift och nu går den som en klocka nån so vart med om detta, kan det vara nån slags del i bilen som inte är som den ska som bränner stiften? tacksamm för svar | |
|
Jag vet av egen erfarenhet att motorn kan "sura" ner sig så att den inte startar mer på de stiften som sitter i när det händer , varför vet jag ej, men i mitt fall så bytte jag stift sen hände detta aldrig mer ?????? . |
|
|
ok, tyckte oxå att det va märkligt. |
|
| En anledning till varför stiften blir dåliga (lägger av) är att oljetillförseln är för stor. Kanske något att kolla upp? | |
|
Rogge, vad menar du med oljetillförsel. Eller menar du att den går fett (bränsleblandningen)? Mvh Anders S. |
|
|
mm skulle oxå vilja veta vad som menas med förstor oljetillförsel den går väl inte att ställa? jag är med på noterna om det är bränsleblandnigen som du menar tack för svaren |
|
| Med oljetillförsel menar jag precis som du skriver, Anders, blandningen, som i det här fallet kanske är fet. Vad det beror på eller hur man kan påverka blandningen vet jag inte, men det borde ju någon på BMW (eller någon annan inom forumet) kunna svara på. Jag baserar mitt resonemang på att tändstift slaggar igen och slutar att fungera om blandningen bränsle/olja är för fet. I ditt fall Xit kan det ju vara något helt annat. Inget uttömmande svar kanske, men ändå. | |
|
Det verkligt intressanta är ju hur stiften ser ut! Det finns bilder som man kan jämföra med hos de flesta tillverkarna. Färgen, torrt/fuktigt, spetsig sidoelektrod, o.s.v. talar om vad stiftet varit med om. |
|
|
Ööööhhhh Jag tror inte att jag kan ställa blandningen olja/bensin, då den blandningen inte finns på min bil. Rogge har kanske en tvåtaktare i sin bil? Xit> Jag tror helt enkelt att din bil surade och när du försökte starta igen blev stiften helt genomdränkta. Jag har alltid haft äldre BMW och ett ganska säkert tips när man hade kollat att soppa kom fram och det fanns gnista, var att ta en brännare på stiften för att få bort all fukt(bensin) i dem. Oftast startade bilarna direkt efetr en dylik manöver. |
|
|
tackar för alla svaren, jag är väldigt nöjd. nu tror jag att jag har ett "humm" om va det kan vara |
|
| Pompe - du har rätt. Detta sker vanligtvis på båtmotorer, gräsklippare osv. Vad jag menar är att samma resonemang kan tillämpas även i detta fall, även om man inte styr blandningen i en bilmotor. Det är väl i alla fall intressant att veta varför saker händer istället för att nöja sig med att veta hur man gör för att fixa till det efteråt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.