AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
588

320-93 som går när den vill.

ki
11
killian
325cab-94
Vad kan det vara för fel?
Funkar kanonbra ibland-ibland lägger den av,det började med att tomgången varierade mellan ca:2500-3500 varv, stängde av bilen sen var den j.vligt svår att få igång det verkar som att den bara öser in soppa så pumpen är det inget fel på.
Andra gången körde jag in på en mack- hissade upp den och bytte oljan, när jag var klar startade inte fanskapet.(den startade till slut när jag hade kört länge på starten å hållt full gas-släpper jag ner den under 4000 varv dör den.)
Tredje gången startade den och gick fint i 5 km sen låg tomgången på 1500 varv när jag stannade i en korsning sen sjönk den sakta tills motorn dog, sen var den stendöd - soppa pumpen gick men den tände inte ens.
Dagen efter startade den direkt men efter ett tag började tomgången variera.
Mellan strulen har jag haft den på verkstad och de har bytt:lambdan,tempgivare(går oroligt när den är kall ca.5 sek),luftmängdmätaren allt som allt 7.000 spänn och inte ett dugg bättre men hoppas fortfarande på en lösning.
Sista gången jag äger BMW?
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
kul :p. pendlar den vid jämn gas också, alltså när du lägger den på 4k rpm? min pendlade och sjönk hela tiden till han nästan stanna å då vråla han till åså börja allt om igen. fast den slutade jävlas så där riktigt mycke efter ja gasa han i typ 2 minuter. lämnade in den på verkstan å dom bytte lamda å då funka d igen (han fick alldeles för mycke soppa) men lamdan gav inga felvärden så ja e tveksam till att d verkligen var den som felade... men d fel jag EGENTLIGEN lämna in den för var att den ryckte som fan å d kändes som han la i backen 3 ggr/sek när man körde, d felet åtgärdades inte för d felet visar sig BARA när jag är ensam i bilen å aldrig när han e på verkstan :(.

du har en förbrukningsmätare va? gungar den också?
ki
11
killian
325cab-94
Tjena Quibbles, lambdan är bytt och det hjälpte inte och jag har faktiskt inte kollat förbrukningsmätaren men det är helt klart att den drar MYCKET soppa när den blir konstig (syns på soppamätaren)
Det är bara på tomgång som varvet varierar men andra gången det hände gick den inte alls på tomgång.
Nu ska jag prova att byta databoxen för det ser ut som om någon har varit och öppnat den.
Tack för hjälpen, all hjälp är välkommen.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
tror jag löst mitt fel nu å d va nog luftmängdmätaren. dyrt som f-n å byta :(.

du kan ju kolla relät till lamdavärmaren... jag har letat fel på min bil i flera månader å en kille jag snacka med hade ungefär samma fel som jag hade men d va inte lamdan som va paj utan relät till den. om d e en e30 du har så sitter d 3 relän precis under vindrutan i motorrummet (för mig 2 oranga å 1 vitt). ett är till soppapumpen och ett är till lamdavärmaren å d tredje kommer jag inte ihåg, men kolla lite på d relä som går till lamdan, är d jätteoxiderat så rengör me elspray. kan ju testa byta mot ett nytt om du vill va riktigt säker.

osäker på vilket som var vilket men ja har för mig att lamdarelät va d i mitten. rycker du fel så får bilen ingen soppa å då e d fel :).
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Jag har haft exakt samma symptom en gång i tiden på min 325i E36a..

Då visade sig att det läckte in vatten lite smått där databoxen låg. Efter jag öppnade upp o torkade rent allt och tätade igen alla jävla sprickor o luckor det kunde komma in vatten i så fungerade bilen fint igen.
Drog typ 0.95 bl körning o typ 0.6 sommaren 2002 på långkörning och inget gastriggande utan jämn gång i typ 100 endast.

Mvh Kevin Peterson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.