|
|
|
|---|---|
|
Märkte i dag att det stod vatten på golvet bakom höger framstol. Inte lite vatten utan flera liter! Bilen var parkerd i en uppförsbacke så allt vatten hade samlat sig i en pöl på golvet mot baksätet. Det är inte blött på bakdörren eller någonstans runt pölen, går helt enkelt ine att se var vattnet skulle ha kommit ifrån. Det har regnat här i två dygn i sträck. Finns det någon som varit med om något liknande? Kan det vara en dränering som är täppt? Tacksam för alla tips. MVH/Dan MVH/Dan 523-00 | |
|
Oh Yes, Men inte med BMW.... 1 april 1974 tog jag ut en sprillans Peugeot 104 från bilaffären i Stockholm. Det far vad jag hade råd med då - eller om det var för att det var dom enda som ville byta in min VW K70L med 1500 mil på mätaren, som ju var en helt annan historia. Våren var torr det året - men i juni kom ösregnet och jag fann mina fötter badande i vatten. Ja, det var vatten överallt, nedanför framsätet, baksätet och i bakluckan. Jag åkte rätt ilsken eller i alla fall upprörd till bilaffären, blev hänvisad till verkstans kundmottagare: "Jaså var det ni som ringde?" "Nej, det var jag det," sa en som stod bredvid mig... Det gick ett par månader och sedan fick jag generalagenten att ta tillbaka bilen med full återbetalning av köpeskillingen!! "Jag tror att ni hyser aversion mot den här bilen" sa marknadschefen, och jag kunde inte annat än hålla med honom. För att göra en lång historia kort, upptäckte jag genom att spola mot bilen med en vattenslang att vattnet trängde in genom en dåligt tätad nedre infästing av B-stolpen (mellan dörrarna). Man försökte täta detta med någon kletig gummimassa tror jag men det höll inte särskilt länge... |
|
|
Troligen är det tätningsskiktet mellan dörrsidan och själva dörren som har lossnat lite. Då kan vattnet ledas rakt in i bilen i stället för att dräneras ut i underkant av dörrarna. Går enkelt att fixa med en bra tejp, men det beror iofs på hur händig man är när man skall demontera/montera dörrsidan. Kan vara bra att ha några extra plastclips till hands då de kan gå sönder! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren! Tror väl kanske mer på att det är tätningen mellan dörr-dörrsida än att det är hål i B-stolpen..(kul läsning i alla fall!) Det som talar emot dörren tycker jag är mängden vatten. Nu regnar det ju en hel del här i England men att det skull läcka in ett par liter vatten igenom dörren på en dag? Har i och för sig inga andra teorier var vattnet kommer ifrån. MVH/Dan 523-00 |
|
|
Min bil lyckades nog samla på sig ett par liter vatten efter en eftermiddags regn, på passagerarsidan fram. Det hände när tätskiktet hade lossnat efter att verkstaden haft dörrsidorna borta. Enligt vad Hasso skrev i en tidigare tråd, har det tydligen gått ut ett servicemeddelande om detta. Kanske bara rörde E46, jag vet inte så noga... I vilket fall tror jag fortfarande på lossnat tätskikt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har nu tejpat igen fönstret i nederkant för att se om det slutar läcka in. Ringde BMW + en lokal verkstad men dom hade inga bra ideer (förutom att det ju kunde vara tätningen runt själva dörren). Ska försöka montera isär dörrsidan till helgen. MVH/Dan 523-00 |
|
|
Tätskiktet sitter mellan själva dörren och inre dörrsidan. Det skall normalt sett kunna rinna vatten mellan rutan och skraplisten, men det vattnet skall inte rinna in i bilen, det är där tätskiktet skall stoppa vattnet och leda ner det till botten av dörren där det dräneras ut genom hålen i nederkanten av plåten. Men, visst om du tejpar helt tätt mellan fönstret och själva dörren så det inte kommer in något vatten i dörren, lär du kanske märka om vattenläckaget upphör.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Farsgubben hade samma problem med sin 530 -03 fast vänster bak. Tätningslisten byttes och vips var problemet borta. Goodwillgrej så jag vet inte om ngt mer gjordes i form av justering. | |
|
Johan B Det var just det som var min tanke, att se om det upphör eller i alla fall minskar! (inte som en lösning på problemet, har redan fått flera kommentarer om att sådär går det när man köper utländska bilar man får tejpa ihop dom. Man ska ha en "Proper Brittish car"...) MVH/Dan 523-00 |
|
|
Tog bort dörrsidan höger bak i helgen och mycket riktigt så satt tätningen i dörren löst. Tätade med silicon och torkade ur bilen med en värmefläkt. Tyvärr så hittade jag en ny pöl där bak i dag... Ganska trött på det här nu, nån som har nån annan ide om var det kan läcka in? (Blir väl verkstan snart men det känns som att det kan bli mkt dyrt innan dom hittar felet) MVH/Dan 523-00 |
|
|
En liten uppdatering. Kollade båda dörrarna men bilen forsatte ta in vatten. Lämnade in den på verkstad i veckan och dom påstod att det var löv i boxen för kupefiltret som tillsamman med att garageuppfarten där jag parkerar lutar kraftigt uppåt gör att vatten rinner in. Hämtade den i går men i morse var det en ny pöl på golvet. I morse började ASC + ABS lampan lysa. Elektroniken skadad av fukten eller bara en ABS givare? Lite less nu... MVH/Dan 523-00 |
|
|
Verkar mysko med vattnet. Konstiga argument från BMW verkar det. Om vattnet kom in via luftintagen (ganska otroligt) så skulle det ju synas i öppningarna inne i bilen. Även dörrarna skulle ju vara blöta under klädsel osv om det var tätskiktet. Dörrarna borde ju dränera ut i vilket fall, det är en hög tröskel som vattnet måste ta sig över annars eller hur? Blir väl till att torka ur, sätta sig i bilens baksäte och lysa med ficklampa osv samtidigt som någon simulerar kraftigt regn med slangen. Om det verkligen samlas flera liter som måste det ju synas relativt snabbt var det kommer in. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.