|
|
|
|---|---|
jeppe_L |
vad kan det kosta att byta kamrem+spännare hos en verkstad?? vad har ni betalt? vill ha lite att jämföra med. |
Aldric |
2500 hos aukt. BMW verkstad. 400 + rem och tillbehör hos Rogers Mekaniska i Vårgårda .. :) |
Ivarsch |
2500???? Tjena.. det är ju SKITDYRT ju.. Tur man löser sånna saker själver! :-) |
|
jag pröjsade ca. 2300 hos en lokal mek. men byttes lite annat oxå iofs. dyra saker, man borde lära sig att byta sånt själv. men man lär väl ha något special verktyg?? |
|
Ivarsch |
Specialverktyg för att byta kamrem??? Njae.. det tror jag inte jag hade iaf.. var iofs hos en kompis o mekade men det är ju inga avancerade grejer.. Specialverktyget var väl kofoten då! :-) |
|
jag köpte en sån där "haynes gds-bok" för jag tänkte att det var dags att lära sig skruva lite mer än bara byta däck. i den boken stod det nått om ett specialverktyg för att hålla still kammen eller hur det var. |
|
Ivarsch |
ja det kan man ju ha.. annars finns det ju markeringar på hjulen så man får motorn rätt .. tror nog det stod i den boken med.. så då får man ju dra rätt den själv.. bästa är ju att göra så och sen dra runt remmen några varv så man ser att det verkligen stämmer så man inte fått nån kugg fel nånstans.. |
Ivarsch |
ja det kan man ju ha.. annars finns det ju markeringar på hjulen så man får motorn rätt .. tror nog det stod i den boken med.. så då får man ju dra rätt den själv.. bästa är ju att göra så och sen dra runt remmen några varv så man ser att det verkligen stämmer så man inte fått nån kugg fel nånstans.. |
| 1500kr brukar vanliga all-bilverkstäder ta ungefär. I alla fall tog de det för att byta på min. Det är väl rätt mycket skruva o meka om jag förstått det rätt? Så frågan är om inte 1500kr kan vara värt det. Tid är ju som bekant pengar! =) | |
jeppe_L |
jag har fått ett pris på 2500 inkl delar idag. verkar dyrt....ska jag leta vidare??? |
|
Om det är bilen i profilen (M40 motorn) som du ska byta på så ska man enligt Haynes ha ett specialverktyg för att hålla kammen på plats och ett för att spänna remmen. Jag bytte på min förra bil och det var ganska mycket att riva innan man kom åt remmen. Sedan så är det så att det inte finns några markeringar på den motorn, man ska låsa kammen och svänghjulet när remmen demonteras. Vad det gäller spänning av remmen så fick jag hjälp av en van kamremsbytare som sträckte den på känsla och den gav inga problem under de 2000 mil jag hade bilen efter bytet. Det är några timmars jobb om man inte är van vid den motorn så att betala 2000-2500 kr inkl material skulle nog jag hellre göra än att göra arbetet själv en gång till. Mitt material gick på 800 kr och då fick jag rabatt iofs bytte jag alla tre rullarna när jag ändå höll på. |
|
Ivarsch |
Oj, såg nu att det var E36 det handlade om.. just den kan jag inte säga så mycket om.. men tycker det borde vara rätt likt.. men som sagt... det vet jag inte.. 1500 låter väl iofs inte helt illa.. fast jag minns inte vad man får ge för dend är.. tror jag gav 8-900 till min e30.. så då kanske det kan vara värt de.. beror väl på vad man gör med tiden själv.. Jobbar man o tjänar pengar istället så är det nog inte mycket att fundera på! Själv är man ju student så! :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.