AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.664

Värme/ventilation i BMW? Är du nöjd?

Sida 2 av 3
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är inte särskilt nöjd med värmen i min, E36 328 med kliman. Den var hundra gånger bättre i E46:an vill jag påstå. Har ungefär 2 mil till jobbet och efter 1,5 mil börjar den kännas och det är inte förrens man ligger på 3000 varv och mer den börjar ge ifrån sig kännbar värme. De märker man om man ställer in full värme och Auto-läge, 2 steg på fläkten tills man börjar varva den lite så börjar den öka. :(

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jojje81> Vad har du för konstig klima då? Jag tycker att valmöjligheterna i min är bland de bästa man kan ha. Betydligt bättre än på splitter nya bilar.

Bara att välja ju hur mycket man vill ska komma lite här o där. Kan ta mig fasen inte bli bättre ju.

Sean är det väl så med dubbelkliman (som jag har) att vrider du till max på din sida, varmt eller kallt så kan du inte välja på passagerarsidan, fast det är klart, väljer du max värme på din sida ska det ju komma max värme på passagerarsidan och inte kallt som du säger. Så din klima är nog lite deffekt dessvärre.
Anders S.
Ungefär som min var innan termostatbytet,nu så är den varm på 2,5km.
Syntes iochförsig på tempmätaren,tog lång tid att bli varm och nådde inte riktigt mitten när det blev kallare än nollan.

Henrik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Henrik,
Har bytt termostat och kylarvätska, luftat etc och temperaturen går upp relativt fort på mätaren. Men ändå så är det dåligt med värme... Det behövs som sagt lite "hårdare körning" för att det ska börja komma lite värme.
haimaul
Har ingen ac i min e24 men värmen fungerar bra och är väldigt snabb att komma i gång. Har ingen el i stolarna (skinn-Recaro) men eftersom jag inte kör på vintern är det inget problem egentligen.

En sak till: det blir rätt varmt om fötterna om man kör motorväg en längre stund. Värme från motorn (jag älskar det!). Är det taskig isolering eller har andra liknande upplevelser?

Europeiska bilar är kultur, allt annat är transportmedel.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Aldrig några problem med värmen!

Efter renovering och konvertering av AC i somras så är det inga problem med imma eller kyla heller!

Mvh
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
SvanteE

Jo det är det jag sa ju. Jag tror att den är lite deffekt.
Jag får kolla upp det.. För att jag kan inte heller finjustera temperaturen.. :(

//Jojje81
ormen
Hade aldrig problem i E30:na, speciellt 318:en (M40), var en riktig bastu! o snabbt kom värmen också! Den jag har nu har renoverad klimat, men den kan ju rasa när som(knack, knack), o funkar kanon mot imma, dock tar värmen längre tid än M40 motorn..(inte så konstigt). Märker att utan klimat påslagen = mer imma, såfort man petar igång det torkar det upp fort som fan....
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tack så mycket för alla inlägg!

TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Körtmin gamla touring -73:a till dags dato, dvs när det är isfritt på vägen. Värmen kommer efter ca 5 km körning. Ni killar med nyare BMW borde prova på att köra klassiker!

tommyhjortasen
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Min E30 blir varm o fin på förvånande kort tid, likaså var deti E28'an när jag körde den sist. Brukar ta ett par kvarter innan varmluften kommer.

Even alcohol can bend the room...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har lite svårt att få bort imman på bakdörrarna, spelar nästan ingen roll hur länge det får blåsa. Sitter det någon framför så är det kört!

//Thorssa
Tycker min bil blir lite som en ångbastu, fast utan värmen.. Eller, det blir varmt, men inte från utblåsen =)

Tror dock att problemet i mitt fall ligger i kupé-filtret, eftersom det knappt fläktar någe heller.. På min förra E36'a hade jag det felet.. Immade å jäklades.. Bytte filter å vips så vart det en helt ny bil! (Kupémässigt, dvs...)

// Björn Eriksson
PE
630
PESK
740iA e32
I min 740 e32...kanon är det enda rätta att säga...
men sen tror jag att mina "dubbelglas" gör en
hel del på isoleringen mot kyla....

PEO
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Värmen är helt OK. Däremot är kliman på sommaren helt bortom rimlighet. Fläkten surrar och "spjäll" stängs och öppnas på måfå (verkar det som)

MBn jag hade var tio/10 map värme/klima.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
De som har problem med kraftig imma och att den aldrig går bort. Ni bör kolla om alla golvmattor är torra. Det kan vara åtskilliga liter vatten i skummgummit och tyget under gummimattorna. detta gör att när värmen kommer så förångas vattnet och det blir en ångbastu :)
Hade problem med min bil, men efter ett och halvt dygn i garaget med kupevärmaren på fullt, en ruta lite öppen och gummimattor urtagna så va problemet löst.
na
8
najk
540iA -93, 325i cab -87
Nöjd?! Har en 540 -93. Helt kass! Klimaautomatik på den, men vad hjälper det? Endast med max fläkt riktad uppåt orkar den hålla vindrutan hyfsat fri från imma, (det behöver knappt vara fuktigt ute) men vad ser man åt sidorna?? Och hur kallt blir det inte om fötterna?? Vet inte om det är ett inbyggt fel...

Bor i Kiruna och jag har inte det problemet att det inte blir varmt. Utan att graderingen på reglaget som går 16-26 grader va?
Om man har den på max så måste minska den nästan helt till 16 grader för att det ska bli lite svalare, är det något fel eller är det så på e28:an?
Svårt att få jämn värme.

Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
///Ericsson
Du har troligtvis fel på din värmekran, den är elstyrd och sitter på torpedväggen på förarsidan
Det är inte vatten/värmeventilen du menar? Den har jag bytt iallafall.

Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.