AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.539

Låg kompression på v8

Sida 2 av 2
Paap Reeder
Hej fredrik!
Gjorde du samma test på flera cyl?
Det borde du väl göra om du skall kunna dra några slutsatser ur ditt test.
MVH /// Paap R
Vilken cylinder är det?
Är kolvringarna verkligen 100% täta även om motorn är helt ok? Menar det är väll ett jack i varje ring så den ska gå att töja så man får på den på kolven, i jacket borde det väll kunna läcka lite? Eller har jag helt fel nu?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
fredrikb:

Hur långt är det till Kramfors för dig?

Motorn älskar ju inte diesel direkt...

Mvh
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Hej alla som är intresserade av denna länk.
Jag kom alldeles nyss hem ifrån verkstaden i Kramfors enkel resa 18.5 mil.
Ja ! Jag vet att det är inte bra med diesel !
Jag kan verkligen rekommendera dennna verkstad,det är värt alla dessa milen.
Jag hade beställt en kamaxel justering, och jag frågade om det var okej att delta i arbetet, och det var det på det sparade jag 800 kronor.

Det kallar jag att tillmötesgå sina kunders önskemål KANON!!!
Kamaxlarna var mellan 3 till 8 grader fel (uppskattningsvis)
Kamaxeljusteringen var klar kl 1400, och påbörjades kl:07:00 Och jag säger bara:det vart en helt ny motor….
Nu kan man nästan ställa en 5 krona på högkant, och den står kvar.
Mot tidigare så ställde man en snusdosa så ramlade den. Om inte locket for av först.

Jag frågade om kompressionen på 6 e cylindern och han sa att ett kompressions prov på en v8 kan vara intetsägande, men han höll med mig om att det lät konstigt .
Men genom att tändstiften var perfekta på alla cylindrar ”så är det ingenting att vara orolig för”
Han förklarade att det kan vara hydraullyftarna som kan vara för hårda, så att kompressionen läcker,.när det snurrar på startmotorn. Men när motorn är igång så är det tätt…(en ganska lågisk teori tycker jag )
Jag betalade 4300kr för hela kalaset och det är väl värda pengar För äntligen går pärlan som en pärla…
En bonus som blev, är att motorn blev betydligt mycket PIGGARE.

Klockade från 100 till 200 på 5an på 36 sekunder.

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
Paap Reeder
Hej fredrik!
Vet hur det känns när allt "flyter som det ska". Gläds med dig!
MVH /// Paap R
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
FredrikB, Ja, det aer kul att din paerla gar som en paerla :). @ fragor har jag till dig; har du bytt/justerat kedjespaennarna innan du staellde in kamaxlarna??? Jag har en 540IA med lite orolig motorgang med vibrationer, tror du att kanske en kamaxeljustering aer loesningen pa mina problem?!!!!Mina taendspolar funkar alla, och mina taendstift aer oxa Ok. Din och min motor aer vael i basen desamma!!

Mvh Marineutter
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Dom förklara för mig att när : När Bmw tillverkade motorn så hade dom fel kamaxel justering redan från början.
men jag vet ej vilket årtal Bmw rätade till justering
men efter ett antal mil så blir kedjorna längre & med det blir kamaxel justering ännu mer fel

Så Oavsätt om bilen har gått 10 000 mil eller mer så är en kamaxel justering en bra lösning på ruskande V8or

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skönt att det gick bra!!

Mvh
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Hej jag fyller på denna tråd genom att det finns felaktigheter i inlägg 24 2003-11-27 19:07

” Jag frågade om kompressionen på 6 e cylindern och han sa att ett kompressions prov på en v8 kan vara intetsägande, men han höll med mig om att det lät konstigt .
Men genom att tändstiften var perfekta på alla cylindrar ”så är det ingenting att vara orolig för”
Han förklarade att det kan vara hydraullyftarna som kan vara för hårda, så att kompressionen läcker,.när det snurrar på startmotorn. Men när motorn är igång så är det tätt…(en ganska lågisk teori tycker jag )”

Detta stämmer inte jag fick bara sämre och sämre kompressionen
Har nu rivit bort toppen och en avgasventil var spräckt
Här är länken till en ny tråd Länk

Oo=[][]=oO
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.