|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gjorde ett kompressionsprov igår, och det visade att ena cylindern har 70% kvar. Dom andra 7 cylindrarna har marginell skillnad.Den dricker inget vatten, inget fel på oljan, alla tändstift ser fin ut, går något ojämnt på tomgång. Vad tror ni ALLA duktiga att detta kan bero på ??????????????? Tacksam för snabba svar.. Bmw = Kvallite och Känsla Länk | |
|
En otät ventil skulle jag tro. |
|
|
Hur tätar man det billigast och bäst?????????????+ Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
Har hört talas om ett litet trick.. Om det är så att det satt sig sot mellan ventilen och sätet så den inte stänger så kan man ta en sprayflaska ungefär som man har till blommor, fylla den med vatten och spraya in en dusch med vatten i insuget. På så vis skulle sotet kunna "vattensprängas" bort.. Har ingen som helst aning om detta funkar, har bara hört talas om det. DU provar på EGEN risk.. Dock så hade man ju effekthöjande vatteninsprutning på gamla SAAB turbo så jag kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt för motorn att prova med en liten dusch. Någon annan som hört talas om detta eller testat? mvh Johan. |
|
|
Inget som jag nånsin hört talas om, tror på mer traditionella metoder dvs plocka av toppen och slipa in ventilerna. Detta är både jobbigt och dyrt men så är det ibland tyvärr. |
|
|
Jag ska ringa till sundströms bil i kramfors på måndag jag har en tid där för en kamaxelsjustering den 27 denna månad, om det inte blir en markant prisökning så får dom lyfta på ena toppen då Och titta vad det är för fel. Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
Du får nog räkna med en rätt rejäl prisökning om du ska lämna bort det. |
|
|
Hur pass komplicerat är det att göra detta själv??? är det någon som har erfarenhet av detta??? Jag är en ganska van mekare men vad behövs (i verktygsväg)?? Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
pröva att hälla i litte olja i sylindern och gör ett kompressonsprov är den bra då är det innte fel på sylinder eller kolv ringar blir det innte någon skilnad är det troligt att det är läck i en väntil eller en väntil fjäder som har blivikt slö eller skadad |
|
|
LTK har rätt det fungerar att få bort sot med 200km/h-50km/h på 1s |
|
|
plocka bort slangar o rör så man kommer åt att dusha med en vatten flaska håll lite varv kanske 1500 o så sprutar du in vatten med duschstrålen. det fick jag veta av en bilmekaniker som är djävligt duktig och nogrann 200km/h-50km/h på 1s |
|
|
hur mycket olja ? jag ska prova med vatten "Jag har läst att det ska fungera en motor med vatten insprutning är oftast ren från sot i förbränningsutrymmet” Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
det är räker med en disiliter som du häller i tändstifts hålet. dätta är bara för att se var det är fel det kann va svårt att se vart fellet är när man har tagit i sär motorn. |
|
|
benny du måste mena en ml ?? Eller med en dm borde det bli tvärnit i motorn Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
jag skrev fel det var en ml jag menade det är bara så att det fyller upp hella över sidan på kolven så det beror på borningen hur mycket det ska i motorn. jag har ett råd på om det lacker i kolven så kann du hälla i disel i sylindern och låta det stå i ett dyngn så kann kolv ringarna låsa i från kåkset om du har tur. |
|
|
provade med olja första testet var kompressionen bra andra var det sämre tredje testet så var det lika dåligt som utan olja Någon som har förslag :( Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
Olja i cylindern funkar ganska dåligt för en V-motor eftersom cylindrarna lutar, dessutom krävs det också att kolvtoppen är plan eller konvex för att det ska funka. Så det är svårt att säga vad ditt test egentligen indikerar. Innan jag hade skruvat isär något så hade jag provat t.ex STP:s rengöring Länk eller motsvarande. Dvs. tankat upp bilen och fyllt på sådant och sedan kört som vanligt tills tanken började bli tom igen och sedan mätt kompressionen igen. Sotavlagringar kan göra att kolvringarna fastnar så att de inte tätar ordentligt, men det liksom sot på ventilernas tätningsytor etc. kan ibland lösas med en sådan här rengöring. Liknande resultat (men inte riktigt lika bra?) kan du för övrigt få med en skvätt lacknafta i bensinen. |
|
|
det låter som att ditt fel sitter i kolvrigarna efter som att det blev bra kompresson när du hällde i olja. det är inte så konstigt att det blev sämre kompresson äfter några varv för att motorn trycker ut oljan i avgassystemet och den kann inte täta läck i väntilerna. pröva med lite disel som jag skrev det är en bilig lösning att börja med. |
|
Paap Reeder |
Hej! "1:a gradens leakdown-test" gör du så här: Köp en adapter för att kunna trycka in tryckluft i cylindern via tändstiftshålet. Kostar ca 200:-. Ställ aktuell cylinder i ÖD. Anslut tryckluften. - Pyser det i avgasröret är avgasventilen slut. - Pyser det i insuget är insugsventilen slut. - Pyser det i oljepåfyllningen är ringarna slut. - Bubblar det i expansionskärlet är toppackningen slut. (Pyser det överallt ...byt bil...ursäkta dåligt skämt) MEN SE UPP...skulle du missa den exakta ÖD och du lägger på exvis 10 bar kommer motorn att snurra till som faen....åt ett okänt håll dessutom. HÅLL FINGRARNA borta.... och ingen nyckel kvar på muttern på svängdämparen!!!....nyckeln får "du då i s f rätt på käften". Prova på annan cylinder för jmf test. Sedan kan detta utvecklas med att kunna få fram %-läckage....men mer om det senare när jag byggt min mätare klar. MVH /// Paap R |
320-325 |
vilket bra råd .... nu är det sparat på datorn iallafall .. |
|
Tack för råden provade med diesel i går Ställde kolven i nästan toppläge läge fyllde diesel ända upp till tändstift hålet väntade en timme gick ut och tittade det var bara en pyttelite skvätt diesel kvar så felet ligger nog i kanringarna (kanske) Jag blåste ut diesel in med tändstiftet körde motorn varm tog ett nytt kompression prov och resultatet var ca 25% bättre jag ska fara och köpa en stp rengöring i dag sedan bär det av till kranfors i morgon bitti men jag ska göra en trycklufts test när jag kommer hem det blir nog och byta olja eller var tror ni om en deciliter diesel i 8 liter motorolja kan göra skada Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.