AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.072

problem vid avställning av Z3M

Hej

Jag tänkte att jag skulle ta av däcken nu när pärlan står ingosad i garaget, har hört att det finns en risk att dom blir skeva annars... Det vart dock lite problem att hitta ett lämpligt ställe att sätta pallbockarna på. Jag kan bara hitta en lyftpunkt fram, där man sätter domkraften och där måste jag ju ha domkraften... Bak var det inte mycket lättare.

Hur har ni andra gjort? låter ni däcken vara på eller har ni några andra förslag om jag nu promt vill ha av alla däck under vintern.
Var kan man sätta pallbockar igentligen??

Mvh Oskar
Öka trycket i däcken till 3.8-3.9 bar och se till att flytta den lite varje månad så får du inget problem.

PS. Inlägg 996 TT ;) DS
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Håller med sista inlägget, öka trycket i däcken och rulla bilen lite då och då. Jag har flera bilar som "bara står" och det har fungerat i många år.
Om nu däcken skulle bli lite ovala så rundar de till sig sedan när du kört lite och de blir varma igen.
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
eller gör som jag. ha bilen på gamla vinterdäck. dem skitter jag ju ändå om dem blir sneva
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Tror nog inte det är speciellt många som har gamla 17-tummare till Z3M som ligger och skräpar hemma, Black Z3 ;)

Pallbockar sätter du där man ska haka i org. domkraften (man lyfter bilen med en riktig domkraft precis bredvid infästningarna) och lägger en träkloss under så att men inte skadar fästena. Bak lyfter du hela bilen i bakaxelklumpen, det är alltid en kalasbra punkt på bakhjulsdrivna bilar (och växellådan är bra fram, men det sitter så långt in att det inte är genomförbart). Ska du plocka hjulen för vintern är det viktigt att du inte inte belastar den fel så att karossen skevnar. Detta gör du denom att "lyfta" bilen med belastning där ungefär hjulen skulle sitta. Pallbockar på bärarmar brukar folk med gamla veteraner köra med har jag sett...
Är det verkligen smart att lyfta under växellåda resp slutväxel? Kanske är olika på olika bilar men jag vet minst en som knäckte tråget på lådan. Som redan skrivits, det borde gå utmärkt med förhöjt tryck i däcken under några månader, enkelt och bra.

FP
Jag hade tänkt att ta ut bilen ca 1-2ggr i månaden ( när det inte är snö och vått ) och köra den varm. Är inte detta det bästa sättet istället för att låta bilen stå hela vintern? Sen när våren kommer och lite bättre väder så börjar man ju köra som vanligt med sin m coupe. Är det något annat ni tycker man ska tänka på, om man kör bilen varm då och då? Den står i varm garage annars.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
När jag besiktigade min Zäta så lyfte besiktningsmannen bilen i bakaxelklumpen, se bara till att inte lyfta den i kylflänsarna.
Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg var han lyfte bilen men det fungerade ju bra, domkraften gick inte igenom diffen i alla fall.....

/PG

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Folke: Då var det ett bra klent tråg. Har aldrig hört nåt liknande.
MatroxMGA: Jag kör på samma princip, fungerade utmärkt förra säsongen.
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Jag är övertygad att Z bilen mår bäst av att pumpa däcken (max trycket står på däcket). Om de skulle bli något ovala så försvinner det sedan när ni kört dem varma.
Jag har flera bilar som "bara står", däcken har jag inte oroat mig över och aldrig haft problem med. Dock kan batteriet behöva pysslas om då och då.
Visst, jag vet också att man ibland lyfter i diffen, går oftast med viss försiktighet. Men utöver att växellådan är rätt dyr att reparera, den sitter ju inte stumt i chassi eller hjulupphämgning. Den trycks upp en bit (tillsammans med motorn) innan bilen följer med vid lyftning, smart eller?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.