|
|
|
|---|---|
|
Hej Måste smörja fläkten till AC:n, den har börjat gnissla. Hart smort den lilla som sitter bakom kontrollpanelen till AC:n, men har läst att det ska sitta en större längre in och upp? Hurkommer man åt den, måste man riva halva bilen ? MVH Fredde Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! | |
| Fläkten till ACn ?? det är väl kupefläkten som gnisslar..när den börjar gnissla så är det bättre att byta ut den till en ny..eftersom du ändå måste komma åt den för att kunna smörja..och då är det lättare att byta den istället än att få göra om jobbet en gång till | |
|
Ja, kanske det är kupéfläkten, ;) Ok, jag byter till en ny, men vars sitter den och hur kommer man åt den Tack för svar. Mvh Fredde Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
| Det lär väl vara samma på E39 som på 34 det sitter en lucka på torpedväggen i motorrummet mitt bakom motorn ..1800 kr kostade fläkten till min tog knappt 2 timmar att byta..trångt men inte svårt | |
|
Hej 1800 kr? det lät mycket, läste i en annan tråd, har för mig att det inte var så mycket! Mvh Fredde N Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
| Japp du har rätt kollade kvittot nu 1625 ink moms för 1.5 år sen | |
nida3 |
Vad är det i fläkten som går sönder så att det måste bytas? Ett bra krypsmörjmedel borde kunna avhjälpa problemet - och spara en hel del pengar... (kanske du inte ens behöver skruva?) Det klart - en elmotor kan ju behöva nya kol och kanske det bildas oxid/beläggningar inne i motorn, men då borde den inte bara gnissla. Oftast är problem att det bildas oxid/krypströmmar etc. - dessa ger upphov till havererade elmotorer men om man löser upp oxiden med så undviker du problemen. Vi skrämde idag igång en trädgårdtraktor med oxid på starmotor/solenoid och i tändningslåset genom att smörja upp de olika delarna. (tog 5 minuter innan det krupit in tillräckligt och löst upp oxideringen...) /Niklas |
|
Ja, kanske man kan plocka lös fläkten och ge den en rejäl omgång, och plocka isär den och smörja upp allt och rengöra. Förresten, hur ser denna fläkt ut ? nån som råkar ha en bild eller sprängskiss på den ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
till: gto80 Prata med killarna på BMW i lule och dom sa att det är inte samma som på E34 och E39... man kan inte gå torpedväggen-vägen för att komma åt fläkten, hur ska man då göra ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
| var sitter den lilla fläkten du skrev om?inne i kupe´n eller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du lär få lyfta bort instrumentbrädan för att komma åt kupéfläkten. nderz. Den lilla fläkten på E39 sitter innanför klimapaneln ,den är till för att suga in kupéluft till klimapanelens termostat. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har förstått att man måste riva halva bilen, men är det någon som har gjort detta, hur gör man, steg för steg anvisning ? Nån som kan ? Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Har du prisuppgifter på vad BMW vill ha för att byta kupéfläkten? Mvh |
|
|
Nej, det har jag inte, men jag fick pris på själva fläkten, den skulle gå på 1400 drygt. Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Men dom sa att det var ett stort ingrepp, så då borde det ju kosta en del Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Maila till "blacka" på johan.sallquist@telia.com om att få köpa TIS-cd för BMW (200:-), hittade ganska omgående tillvägagångssättet, alldeles för omfattande att skriva... Mvh |
|
|
Vad är detta för CD ? Mer info om du har. Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
TIS:en har utförliga beskrivningar på reparationer på bl.a. E39. Såg inte så svårt ut att göra, men inredningsdemontering är alltid tidskrävande... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.