|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Läs mitt lilla test ---> Länk Kommer förövrigt uppdateras inom kort... Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Skulle själv välja A8an över 7an vilken dag som helst, och när det har gått så långt så är det inte konstigt att a8an (som dessutom är nyare) säljer mer. Att MB säljer mer i Sverige är väntat. |
|
|
Hej är jag helt fel ute om jag skulle vilja få med Cadillac Deville i diskutionen,BMW frälst som jag är kan jag inte låta bli att faschineras av Cadillacens karisma även Jaguar har ett i mina ögon högre karisma än framför allt Audi och Lexus låt vara att dom kanske spöar Cadillacen/Jaggan i kvalitet men det är något speciellt över märkena Cadillac/Jaguar. ---- Länk |
|
|
Kul det här ed lyxbilar. När man betalar så pass mycket för en bil är det känslorna som väger över. Jag skulle utan proble kunna vänja mig vid alla de nämnda bilarna, men inte betala för Lexus och Cadillac, samt hybriskontainern Phaeton. Nya A8 är elegant och underbar på alla sätt (har dock ej kört) BMW E65 urläcker, B S-klass klassiskt vacker och Jaguar XJ har en karisma som ingen av de andra kommer i närheten av. Så är jag anglofil också. 330 vars m-tangent på datorn snart ger upp My Bimmer is my mistress |
|
|
Känner en snubbe som gått igenom 7 (SJU!) E65or... sedan bilen kom... helt sjukt... MVH, E38B12 |
|
chrille70 |
Totalt sett är BMW 7-serien "nästbästsäljaren" i storbilsklassen (S-klass innehar 1:a platsen) och nya 7-serien säljer bättre än gamla 7:an någonsin gjorde under sina dagar. Tror det var i senaste Teknikens Värld eller Am&s jag såg listan med försäljningssiffror på lyxbilsklassen. En anledning till att 7serie-försäljningen viker i Sverige kanske kan vara att nya 5-serien tar en del av kunderna. Komfortmässigt är 545i minst lika kompetent som en 745i och dessutom nästan en kvarts miljon billigare. En annan anledning kanske är att kunderna går och väntar på faceliften som kommer tidigt till våren. Själv tycker jag att det är märkligt att 7-serien säljer så dåligt. Det kan inte vara designen som skrämmer bort kunderna. I mina ögon är då 7-serien sjuttielva gånger snyggare än Audis ytterst mjäkiga och intetsägande A8. MVH Chrille |
|
Själv tycker jag inte att det är så konstigt att e65 säljer så dåligt, en bil som i billigaste varianten kostar 697KSEK enl föregående inlägg ska vara snygg punkt. Själv tycker att e65 är apful, klart oharmonisk design. I förhållande till konkurrenterna A8 som är supersnygg, Phaeton som också är snygg och MB Sklass som också den är mycket snygg är det inte så konstigt att E65 minskar. För egen del kommer jag inte att sukta efter en e65 om 3-5 år när de flesta lyxbilar går att få för 150KSEK. /Simon |
|
|
Designen hos E65 är på tok för kontroversiell. Kundkretsen uppskattar inte kontroversiell design utan föredrar de lite mer konservativt designade modellerna. A8, S-klasse, Phaeton och XJ är alla återhållsamma i designen. En slump? Kontroversiell design passar bättre på små fjantiga stadsbilar á la Smart. En lyxbil skall se elegant ut och inte som något rymdskepp. |
|
|
Jag stör mig på att nya XJ är så fruktanskvärt "mjäkig" rent designmässigt, inte alls lika sportigt låg och kattlik som de äldre modellerna. Visst är A8 och E65 snygga men båda bilarna kräver BIG WHEELS för att komma till sin rätt, som alla andra Bangles designer. S-klasse och Range Rover är dock de designmässigt mest fulländade lyxbilarna, hur de är i övrigt kan jag bara uttala mig om från passagerarsätet (Wonderful!) MVH, E38B12 (som drömmer om en ny Range Rover, en E38 Alpina och en sen E24...) :-D |
|
| Range Rover är en mycket snygg bil för att vara SUV. Min favorit i lyxklassen just nu är nya Rollsen. En oerhört vacker och tillika majestätisk bil. | |
|
Intressant att folk hänger upp sig på designen, problemet med sjuan är väl att den förlorat det den gamla 7an hade, nämnligen spänst på vägen!? Ska man ha kördynamik, kraft och elegans så spöar a8an 7an på alla plan. Det känns som om nya sjuan mer var riktad för en "heads on" mot S klass och frågan är om det är så smart? För mig så är BMW förarens bil något som 7an tappat lite tyvärr. Förstår om folk hellre köper 545, snyggare bil och spänstigare köregenskaper. Däremot förlorar man lite "status" och "prestige". Har någon bil i Sverige sålt stora volymer med en prislapp runt miljonen eller strax under? |
|
| Acey: Klart att folk hänger upp sig på designen. Utan en tilltalande design bryr sig inte många om att ens provköra bilen. Då kommer de inte upptäcka att den inte ens är kul att köra. :-) Så funkar i varje fall jag. Är inte bilen estetiskt tilltalande kan jag aldrig heller tänka mig att äga den. Då finns det ingen anledning att provköra den. | |
Scheckheft |
Hej Även i Tyskland har försäljningssiffrorna dalat. E 65 ligger nu på tredje plats efter S Klasse och A8. Anmärkningvärt är dock att raset började först from augusti i år. Länk Rent allmänt skyller man på designen. En facelift planeras under 2004. E65:an - en vacker bil? Länk Mvh Scheckheft ___ Länk |
|
bjoerck: Jo självklart spelar designen en roll, men jag tycker att det är allvarligare att man gått ifrån BMW-identiteten med föraren och körglädjen. På något sätt är det själen i varumärket och inte designen som kommer förändras, ett nytt formspråk ska arbetas in och Z4 och nya 5an gillas numer av de flesta journalister. Att a8an säljer mer måste någonstans bottna i att den är nyare än 7an, och att det är en bättre bil... |
|
|
Jag tänker precis som bjoerck, en bil som inte tilltalar mig estetiskt finns ingen anledning att ens testa/överväg om det nu inte rör sig som fulsnygga skapelser som t ex Rover 827 coupé för 30KSEK el dyl. Varför inte....ja det finns många bilar som tilltalar mig. Just nu anser jag att designkampen absolut inte leds av BMW utan av Audi/VW. MB Sklass är helt ok också. /Simon |
|
|
Jag håller med d flesta o skyller på designen. Skulle bilen vara snygg så skulle jag inte ha nåt emot att köpa en, om jag hade pengarna då förståss.=) Sedan skulle det ju kännas rätt tryggt att köpa en Bmw pga forumet och att man e van med att åka på insp 1, oljeserv. osv. Tyvärr så tvingar Bangle mig att välja nåt annat märke. Det är mitt val, men det är inte mitt fel. Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Man kan ju alltid sia, men frågan är hur mycket 7ans försäljnignssiffror beror på ekonomi, världsläge och konjunktur och hur mycket beror på designen? Eftersom 7an säljer så pass bra där fler människor har så pass mycket pengar att dom kan strunta i konjunkturen så verkar inte designen vara ett problem. Eller är det så att BMW hittat en stil som passar bra på den amerikanska marknaden? Grattis, det är där volymerna finns och ett genidrag isf. Är det inte också så att nya 7ser också en utav de mest importerade bilarna? Tydligen står dom inte kvar i beg hallarna speciellt länge. Anledningen till 7ans försäljningssiffror är snarare ekonomi än design, hur många här kommer lägga 900k på en bil inom den närmsta tiden? |
|
|
Jag tror inte att designen spelar in så pass mycket som många tror. Ett par av orsakerna är att nya femman är på ingång och att sjuan inom kort får en facelift - alltså ligger köparna lågt. Visserligen är designen omtvistad, framförallt bland märkesfanatikerna, men jag säger som Sundfelt sa igår: Har ni inte greppat det - kom över det! :) Man kan aldrig tvinga någon att tycka om nånting, men frågan är om ni som skriker högst om designen verkligen gett den en chans, eller om ni drog öronen åt er vid första anblick...? Dessutom ska man ha i åtanke att bilen blivit dyrare - det faktiskt gick att få en 740 E38 nästan 100.000 kr billigare än utgångspriset på 735 E65. Handlarna hade även 728 E38 som "lockbete" - du kunde få en ny sjua för 500.000:-. Det lockbetet finns inte längre. Inkörsporten idag är 730 som börjar nästan 200.000 högre - 697.000. Ändå är bilens "selling points" den avancerade tekniken och den mäktiga kvaliteten. För vissa spelar säkert bakhjulsdriften in i bilvalet - både för och emot. Tekniken skrämmer kanske också bort vissa. Ser man till konkurrenterna så börjar S320 på 689.000 och har en betydligt mer slätstruken design. Kalla den snygg, klassisk eller tråkig - den är hursomhelst återhållsam jämfört med E65. Även tekniken är lite återhållsam i jämförelse och jag är faktiskt lite tveksam till känslan i inredningen i S-klassen. MB har enligt uppgift en del nya modeller på gång i samma formspråk som BMW:s 5-, 6- och 7-serie, så man får förmoda att "vildare" utseende är i faggorna. Audi A8 börjar på 779.000 och är en slags hybrid mellan BMW och MB - återhållsamt modern. Känslan och kvaliteten är på topp. Något som dock talar emot ett köp för mig är (förutom att den är 100.000 dyrare) verkstäderna. Det är sällan man hör något positivt från VAG-kunder när det gäller verkstadsbesök. Det är dyrt och rakt omöjligt att få tid snabbt. Där tappar Audi fler kunder än de skulle behöva, men den bistra verkligheten är att A8:or trängs med Skoda Felicia, VW Bora och Seat Leon och i princip alla VAG-verkstäder är underdimensionerade. Ett lysande exempel är min lokal VAG-handlare som har en månads väntetid på verkstadsjobb som inte kan behandlas på "expressplattan" (byte av glödlampor och sånt). Jaguar har jag inte sett mer än på avstånd, så den kan jag inte uttala mig om. Till sist - de som köper en bil för över 700.000 kräver mycket, och de SKA de göra. Kanske backar ett antal för E65:ans design, men jag är inte säker på att de gör ett bättre val om de väljer S-klass eller A8. Eller också är jag bara märkesblind. :) |
|
|
Acey: Visst är designen på E65 amerikaniserad. vilket innebär en vulgärt pompös framtoning. Den största anledningen till att den säljer hyffsat i USA är dock att priset justerades kraftigt nedåt då bilen visade sig vara svårsåld. Resonenmanget att ekonomin avgör bilvalet håller inte i dessa prisklasser. Det är inte bara BMW som drabbas av en lågkonjunktur. Även Mercedes, Audi och alla de andra bilmärkena drabbas. 900 kkr är en lika stor utgift oavsett vilken bil som inköps. De som köper dessa bilar nya bryr sig heller inte så mycket om bilen kostar 750 kkr eller 900 kkr. Det är ytterst sällan bilar i denna prisklass är belånade eller köpta för de sista surt förvärvade slantarna. Kunden köper helt enkelt den bil som han/hon uppskattar mest. |
|
|
bjoerck: Jo men då kan man vända på myntet och säga att audi, eller tom MB, säljer några direkt grymma volymer. Det är med andra ord ganska dålig rulljans på bilar i miljonklassen i Sverige. MB har alltid sålt mer än BMW och Audis bil är nyare och modernare än 7an vilket speglar försäljningssiffrorna. Ekonomin avgör på så sätt att Sverige är ett litet land och om BMW säljer 30 bilar och audi 40 och MB 60 så spelar det faktiskt inte så stor roll på det hela. Är det dåliga tider så kanske bara BMW säljer 25 bilar och då är 5st bilar av 30 ganska många %. Intressant är att i många tester så räcker 7an inte till helt enkelt, vare sig recesenten gillar designen eller inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.