AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
34.068

e65 fiasko i Sverige?

Sida 1 av 3
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Såg i dagens DN försäljningssiffror för större bilar jan-okt 03:

Audi A8: 58 st

Jaguar XJ: 45

BMW 7: 31

Lexus: 8

MB S: 81

Däremot har BMW märkt en ökad efterfrågan på BMW 545. Så det kanske finns hopp.
Audi ser "bara" ut som en fet A6 ( dvs skär inte i ögonen i jantelagens land...)
Fet Lexus ser ingen.....
Fet MB syns inte lika bra längre när det blir svårare och svårare och skillja E från S klass
Jaguar är väl ingen fet limo utan mera premiumbil typ E klass och 5 serien
Fet BMW är "fult" i jantelagens Sverige (tyvärr)

Skulle nog själv köpa en 740dL eller en 760iL om dom ekonomiska möjlighterna fanns.... (undrar var jag kan prova en 760iL medan jag funderar...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
E65 sålde mycket bra 2002 men i år har försäljningen mer än halverats. Jag vet inte varför. Kul och lite oväntat att nya Jaggan säljer så bra.

MB S är fortfarande världens mest sålda bil i segmentet, tätt följd av BMW 7-serien.

My Bimmer is my mistress
pa
42
parf
Honda Civic
Tänk positivt, beg priset sjunker som en sten. Drygt 250.000:- per år enl DN.

Parf
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Parf, OK om fyra år köper jag en fullutrustad begagnad 760iL i såfall! ;oDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Parf, OK om fyra år köper jag en fullutrustad begagnad 760iL i såfall! ;oDDD

Mvh

pa
42
parf
Honda Civic
Aldrig fel att låta förstaägaren ta en kapitalförlust på 500.000:- för att sedan slå till, eller hur?

(250.000:- första året menade jag, inte årligen)

Parf
Ni
68
Nirvana
dvs bmw
Johan...en sv såld 760? Dom är väldigt ovanliga
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Parf, förstod det men såg ett klipp framför mig! ;oDD

Mvh

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gasar-Magnus: Det är väl inte helt enkelt att skilja en e60 från en e65:a heller?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
31 vagnar i ett topsegment och där den billigaste E65:an börjar på 697.000 och de flesta säkert pyntat upp ca 800-850.000 är väl rätt OK egentligen,,,eller?

Man vill ju inte möta alltför många polare på gatan när man lastat upp den mängden stålar.
Jaguaren är en lyxbil som de andra! att jämföra den med en simpel BMW femma är ju sanslöst! Dessutom har den ett övertag som de andra inte har något att sätta emot; anor och känsla!

Att sjuan säljer dåligt kan man knappast förklara med att den är "för fet" och att den skulle ge sin ägare allt för mycket prestige, knappast. Den är ful som stryk och Idrive är ett helt värdelöst system, det skrämmer om inte annat bort köpare. bilen är ju, tyvärr, ett fiasko även i USA och jänkarna har väl aldrig varit rädda för att sticka grannen i ögonen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....Jaggan har något mer som de andra saknar:
Dålig kvalitet!

Mvh

Det var det fräckaste! Jag har kört Jaguar länge och aldrig har jag tvingats till verkstaden för annat än service.

Dessutom kan du väl knappast påså att sjuan är en bil som saknar fel? En polare fick nyligen långa en lätt begagnad sjua som skulle ned till Tyskland för att skrotas, verkstaden lyckades aldrig få ordning på elektroniken och ägaren tröttnade på den, han löste in den och fick en ny.
Johan B: Ge mig bevis för Jaguars dåliga kvalitet. BMW är ett ytterst överskattat märke beträffande kvalitet. De BMW:ar jag ägt (E30, E36, E46 och E39) har varit långt ifrån felfria. Däremot är det korrekt klang i dörrarna och skön känsla i knapparna. Det är det kriterierna biljournalisterna otroligt nog bedömmer kvalitet efter... Jaguaren må hända ha sämre känsla i knapparna men kvaliten i stort kan definitivt mäta sig med i varje fall BMW. Lexus och de andra japsarna ligger dock steget före.

Att döma ut nya Jaguarer på grund av att märket hade bristfällig kvalitet under 80- och tidigt 90-tal är lika fel som att döma ut nya BMW:ar eftersom topparna sprack på E28:orna...
Men vi talar här är väl "baksätesbilar" och där har desvärre inte Jaguaren mycket att komma med mot S,A8 och 7an mer än pris lappen och namnet/imagen, eller??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
.....visste att den skulle ta! ;oDDD

Ungefär lika illa som att håsa upp ett märke bara för att det har "traditioner"! (ett argument som ett märke tar till när de inte kan konkurrera på konkreta plan!)

Faktum är att Jaggorna har blivit bättre, men i klass med Lexus är de inte!

Kan hålla med om att BMW (och Audi och Mercedes med för den delen) är lite överskattade rent kvalitetsmässigt.

Men faktum är att Jaguar har sämre känsla (i inredningen framförallt).
Det är ofta känslan som säljer bilar hos penningstinna - känslan/intrycket de får när de sätter sig i bilen i försäljningshallen. De personerna brukar oftast inte bekymra sig så mycket över vad som kommer att hända med bilen den dagen som garantierna har gått ut...
Den riktiga kvaliteten i en bil brukar ju visa sig när alla garantierna har gått ut och bilen har rullat några tusen mil.
(att känsla och faktisk kvalitet är två olika begrepp, har avhandlats i flera andra trådar!)

Skulle inte tro att varken Mercedes, BMW eller Jaguar är felfria som modeller när de släpps nuförtiden (tyvärr är de inte färdigutvecklade när de släpps, samtidigt brukar de innehålla mängder av komplicerad/ny/obeprövad teknik).
Däremot är Lexus kvalitet helt ruggig (även om känslan kan vara lite sämre än i de tyska konkurrenterna).

Men det finns en sak som enligt mig gör att Jaguar dras ner "prestigemässigt", och det är "släktskapet" med Ford!
Även om det är mer påtagligt bland de lite billigare modellerna, är det ändå något som ligger märket i fatet i MINA ögon!

Jabbal, grattis till välfungerande Jaguarer! (det är inte helt vanligt att de är helt krångelfria!)
Frågan är bara vad du menar med "Jag har kört Jaguar länge...", med tanke på din ålder!?

Mvh

Jag har nu uppdaterat min info med lite korrekta fakta. Jaguar har jag kört sedan -95, då en Xj40 från -87.

Att Jaguarerna har varrit felfria är väl inte helt sant, vissa saker har strulat men ofta har dessa fixat sig själva. Småsaker har dessutom fixats vid service, men några större saker har det aldrig
varit tal om.

Jag har inte åkt baksätet i nya XJ:n men jag är övertygad om att man sitter alldeles utmärkt.
Att känslan är sämre kan jag hålla med om, men samtidigt är känslan enda anledningen till att jag kör Jaguar, man inbillar sig att katten är en egen personlighet. Detta har dock till stor del gått förlorad sedan Ford gick in i bilden, tyvärr.

Ha en trevlig kväll alla där ute!
E65 är mig veterligen en stor succé i USA, där man för första gången lyckades passera MB S-klass i försäljningssifror, eller har jag missat något?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Ironiskt nog har dock kvaliten gott upp i takt med att personligheten försvunnit. Ford har dock lovat att inga synliga forddelar, inklusive motorerna, kommer finnas i Jaguar i nästa modellgeneration.. Detta för att undvika känslan av en premiumford.

Jag här ägt flertalet BMW:ar men kör numera en Jaguar och en Alfa Romeo. Enligt de flesta förstå-sig-påare och det-skall-vara-tysk-kvalité-personer jävla skitbilar. Faktum är att krångelfrekvensen har inte varit högre med dessa bilar än med mina BMW:ar. Alfan som enligt expertisen borde vara upprostad vid det här laget har inte en rostfläck på sin kaross. Mina BMW:ar däremot fick nya bakluckor titt som tätt på grund av rost. Jaggan borde vara full av elfel. Icke. Däremot fick jag byta fläktmotstånd, regnsensor, larmgivare, AC-elektronik och andra roliga saker på min senaste BMW.

Bilarna jag ägt är fullt jämförbara beträffande ålder, skick och miltal. Så BMW:arna är inte de kvalitetsbilar som många vill tro. Att till exempel nästan nya BMW:ar rostar så kraftigt att bakluckorna är sönderkexade på bara några år finner jag häpnandsväckande. Till och med en Alfa Romeo skulle rodna om något sådant hände den. :-)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej, Kalle du har inte misat ngt. E65 säljer mer än MB S i USA.

Apropå den infekterade och stundals löjliga debatten om BMW vs Jaguar: jag kan hålla med om att BMW är modernare och tekniskt mer avancerad än Jag, men detta uppvägs för min del av den brittiska bilens utseende, känsla och anor. Och kanske framförallt känslan att ha en vagn som man inte möter i vart och vartannat gathörn.

Innan Ford tog över i Coventry 1990 var kvaliteten i jaggorna bedrövlig men den har höjts avsevärt. Jag skulle som bjoerck skriver tro att skillnaden i tillförlitlighet i dag är ganska liten. Förr fanns det dåliga bilar, med dagens mördande konkurrens på marknaden kan ingen längre kosta på sig att sälja låg kvalitet.

Men gamla uppfattningar om bilmärken hänger sig kvar, läs bla Johan B:s inlägg ovan. Bättre att köpa en Toyota Corolla, så vet man vet att grejorna håller...

Själv ska jag nu pröva en period som billös (min psykolog gnuggar händerna över nya feta arvoden) och sedan står en lagom inkörd Jag Xj8 Sovereign, eller kanske en XJR eller tom. Daimler högt upp på önskelistan.

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.