AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.242

Batteriproblem tomt

Sida 2 av 2
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Mäter på batt. polen i min bil, 14,4 V, så jag vet!
Sen är ju det där med 100 o 120% teoretiskt, det är rätt...beror oxå på om man ström el. spänningsladdar.
Ett blybatteri ska laddas innan användning, du kommer ju att direkt vid montering i bil att belasta det rejält redan vid första motorstart, o som du säger, kommer GEN att vräka på så mycket den orkar, inte helt lycket på ett nytt batteri!
Jag kör med Ni-Cd, modell flygplan, så jag skiter i hur ni gör!! ;)
Klart det måste laddas, annars funkar det inte bra. Det är laddat när det levereras, till runt 80% i regel, oladdade batterier sulfaterar snabbt och blir värdelösa. Torrladdade blybatterier får också runt 80% kapacitet eller bättre när man slår i syra av rätt densitet.
Blybatterier laddas alltid med konstant spänning, och med strömbegränsning i början (stationära laddare). Bilgeneratorn är också spänningsstabiliserad men kan vräka på bra med ström om batteriet kräver, dessbättre går den relativt snabbt ner till rimligare värden. Bra spänningsregulatorer mäter med sensorkabel vid batteriet men många mäter internt i generatorn (maskinreglering).
Diskussionen gällde väl om blybatterier kräver samma igångkörning som alkaliska ackar, för att få full kapacitet? Inte nödvändigt, eftersom de bör ha tillräckligt med kapacitet för att lätt kunna starta bilen osv. Alkaliska ackar däremot har högre självurladdning och är oftast mer eller mindre tomma efter lagring en tid.
Det gör ju inget om man ger sig tid till att ladda även blybatterierna innan montering, ibland har återförsäljaren utrustning och tid för detta, men knappast i butiker typ Biltema eller Harald Nyborg osv.

FP
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Man blir ju mörkrädd när man läser alla inlägg om spänning hit å dit.Ska det inte vara så enkelt som att köpa ett batteri på biltema utan att den blir en massa problem??.Måste man vara en person som kan allt om batterier??.Jag har i allafall köpt ett från Biltema å det fukar utmärkt.

BMW e lag
Jag håller iofs med, men man måste komma ihåg att mycekt av diskussionerna här kommer efter frågor, problem osv. De allra flesta bara handlar, monterar och kör, gäller såväl batterier som allt annat. Men dessa hör man ju aldrig nånting av.
En oinvigt som bara hoppar rakt in i forumet kan lätt tro att det bara är problem med våra bilar, leverantörer osv, så är det naturligtvis inte. Det är likadant på andra forum, oavsett det gäller bilar eller annat, när allt funkar och är bra så skrivs det ingenting.

FP
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Som sagt, ofta så fung. ju prylarna som man vill även om man är lite "slarvig".
Dock finns det lite att vinna på att veta vad man bör göra, o göra det!
Gäller ju det mesta på bilar, visst, man kan tanka o köra, men förr eller senare kommer det problem...de tenderar att komma senare om man vårdar prylarna!
S. k. preventiva åtgärder är inte så fel....tror jag.
nida3
folke:

Om du nu är tveksam kan jag kanske erbjuda dig att prova och du kan få mäta upp och dokumentera effekten.

Krav - fysiskt helt batteri.

Mer info: Länk

/Niklas
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Fint att detta inlägg har fått sådana problem.Jag ska inte skriva mer om mitt batteriproblem,verkar bara bli ännu fler problem.
Spänning hit å dit.Köp det batteriet å inte det.Fy F*************** vad trött jag blir.Jag har mitt batt å det funkar utmärkt
nida3: Lite tveksam får jag nog erkänna att jag är. Som med så många andra tillsatser, bilprodukter i synnerhet, så är jag nog inne på att om det finns "undermedel" så har de stora drakarna redan detta i sina produkter. Vet inte hur mycket insatt du är i funktioneringen av kemin i blybatterier men mycket förenklat: Omvandlingen av bl.a bly, blydioxid och blysulfat under laddning/urladdning är en del av hela processen så att säga, och kan aldrig förhindras, då skulle inte batteriet funka. En tillsats som påverkar de kemiska processerna kanske ger andra negativa verkningar, vad vet jag? Men jag skall forska lite i det när jag får tid, jag lovar. Det har funnits liknade dundermedel i marknaden förr som inte höll vad det lovade, jag ser nog lite geschäft i dylika produkter. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra inställning om det krävs.
cstjawa: Hoppas du läste mitt inlägg ovan som var avsett att visa att det inte alls behöver innebära problem osv. Självklart är laddspänningen viktig, vilket batteri som helst får kort livslängd om denna är fel men det märker man kanske inget av förrän efter en tids drift.

FP
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Håller med Folke, undermedel finns det alldeles för många av!
O vilka priser de har oftast!!
Lägg pengarna på riktiga produker istället.Det går inte att trolla med fysikens lagar! tyvärr.........
nida3
Forsking och utveckling ger resultat.
Kontakta mig om ni vill prova.

/Niklas
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Till den frågeställning som jag tycker man kommer till varje gång det dyker upp "undermedel" :
Om det nu skulle fungera, efter forskning o annat nämt, varför använder då inte tillverkaren av de avsedda produkterna medlen/tillsatserna direkt???
De om några "forskar" ju i ämnet!!
Ett svar som då brukar komma är:
De vill inte göra sina produkter FÖR bra, då säljer de inget!
Visst, kan jag till viss del hålla med om, men o andra sidan, har de ej en bra produkt så väljer man ju som köpare en annan...så där faller det tycker jag!
Sverige är ju än så länge ett GANSKA fritt land, så gör som ni vill! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.