|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är det någon som har trimmat sin 330? Funderar på att öppna upp min i luftburken och avgassystemet samt programmera om datorn. Mest är jag kanske intresserad av att få bort de "strypningar" som måste göras för att bilen ska få bra avgasvärden och ljudnivå. Hur mycket effekt kan man räkna med? Jag gissar på mellan 25-30 hk. Är det värt pengarna? | |
|
Sök så finner du. Många påstår att det inte är värt pengarna, man kan satsa på kompressor istället t.ex. www.esstuning.com Själv hade jag nog bytt till en M3... My Bimmer is my mistress |
|
|
Kompressor är nog det bästa sättet att kräma ur mer hästar i en 330. Annars har Kelleners en trimsats: ( Länk ) K.sport Motorkit KS 3/46 for 330i, performance approx. 18 kW (25 HP); conversion: two K.sport camshaft, K.sport rear silencer, modified ECU ( max. 6900 rpm), special airfilter; 0-100 kph in 6,5 sec., top speed 260 kph; fitting incl. 1100046330 E € 3.050,- 25 extra hk, bänkat och klart! Om du har stora spenderbrallorna på så kan du kombinera de bägge goda tingen :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Ja, att byta till sportluftfilter, sportljuddämpare och chippa/tuna om bilens styrelektronik, kanske ger 5-10hk max! Mekaniskt trim är nog det som gäller om du räknar med 25hk i alla fall! Kamaxlar kan ge en del, men styrelektroniken måste anpassas (tunas) för att få motorn att gå som den skall. Precis som Kalle länkade till, krävs det en del för att få ut 25 hk! (kamaxlar, avgassystem, insugningsfilter och tuning) Försäljare som påstår att du får 10hk mer med ett sportluftfilter, 10 hk med trimchip eller 10 hk med sportavtgassystem, utan att kunna lämna några garantier för detta, vill bara sälja på dig dyra och meningslösa prylar! Om de å andra sidan accepterar att betala för effektmätningen och återställa bilen till originalskick, om inte prylarna håller vad de lovar vid en riktig bänkmätning/eller rulland landsvägsmätning, är det OK! (du lär nog inte hitta någon försäljare som accepterar det, de kommer att skruva på sig och börja gagga om att det beror på motorns skick och vilken motor det är osv....) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.