AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.539

Fråga angående underhållsladdning av batteri?

Hej... Jag undrar om man kunde underhållsladda sitt batteri via de här kontakter som finns i motorhuven.... ni vet de som man använder när man ska koppla på hjälpstart eller måste man underhållslada via batteri????

Tack på förhand

M.V.H
Mauricio

P.s Måste man skruvad bort pluggarna som man fyller på vatten i batteri mellan man ladda batteriet???
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Underhållsladdning med en bra laddare rekommenderas till bilar som står en längre tid. Batterierna självurladdar lit och till slut så är det just, slut. Ett bottenurladdat blybatteri är inte möjligt att återuppliva.

Bosse J.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
528-98
Alpina B10,3,2-99T,
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Laddaren kopplas in direkt på batteriet. Skruva upp/lossa påfyllningspluggarna kan vara att rekommendera då det kan bildas gas i batteriet under laddning, kanske inte är nödvändigt om du bara ska underhållsladda iofs.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag pratade med bmw om detta..då jag inte kommer in i min bil för larmet har laddat ur batteriet..och det går att underhålls ladda under huven Ja.

Jag har inget annat val direkt...tur att det fanns...för det visste jag inte...

///M3
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
men när du väl kommit in e d ju bättre o ladda direkt på batteriet så få du ju full önskvärd effekt.

ngn mer som har åsikt ang o ta bort påfyllnadslocken vid underhållsladdning?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Jag frågade detta angående att ta bort påfyllnadslocken eftersom har hör att batteri kan explodera....fast när man laddar men en sån snabbladdare.... Men urderhållsladdning kanske inte hände detta eftersom det är så past så lite spännings som kommer in i batterie... Skulle vara bra att höra andra enfarenhet angående detta!!!!

M.V.H
Mauricio
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Dessa "kontakter" i motorrumet. Pluspolen syns ju tydligt, men minuspolen är det ena mutters till fjäderbensstaget som skall användas. Jag läste i instruktionsboken och där stod att man skulle manvända den markerade muttern på fjäderbensstaget. Hittade en som var markerad med R=>, borde vara den va?

P.S Bilen är en bmw m3 -96
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Spelar nog ingen större roll vilken utav muttrarna du använder då alla borde vara jordade.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Hej!
Jag såg nu ikväll att mitt batteri indikerade svart.
Nu är det så att jag inte har kunnat ladda mitt batteri, och behöver starta bilen i morgon bitti. Kan jag andvända mig av hederlig start hjälp och köra bilen ett tag så batteriet laddar upp sig, eller detta är skadligt för batteriet/bilen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är batteriet rejält urdraget "svart" indikerar enbart att laddnings nivån är dåligt dsv inte fulladdad, men inte vilken nivå den . Är det mycket urladdat så bör du underhållsladda det i 24 timmar minst, Att köra batteriet fullt vilket aldrig en bil i princip kan göra, 85% brukar vara normal tar lika lång tid

///MVH Hasso
Länk
Sp
210
Sparc
330e -22
Laddning via hjälpstartsuttgen i motorutrymmet går alldeles utmärkt.
Haft min bil och laddat 10h+ härom dagen.

Jag är rätt övertygad att vanlig och snabb laddning går alldeles utmärkt på samma sätt eftersom det sker ju då bilen är i drift. Måste finnas ventilation för
eventuell gasbildning för batteriet... rent logiskt alltså.
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Ok, Jag provade att starta bilen i morse.
Det var inga som helst problem, den startade direkt.
Men någon "idiot" även kallad Ahlgren hade dragit åt handbromsen så höger bromsback hade låst sig. Efter lite bankande och gungande så släppte det..
Sen var det bara att glida iväg försenad till Mr.Cap.
Var och tittade till bilen nu senare ikväll och jag kan säga att jag varmt rekomonderar Mr.Cap =D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.