|
|
|
|---|---|
| Behöver köpa nytt batteri till Z3:an. Funderar dock på det här med orginal eller icke orginal. Ngn som har erfarenheter att dela med sig av vad det gäller batterier..... | |
| Jag tycker att du ska köpa original... jag tittade runt lite när jag behövde ett nytt till 525:an för ett halvår sedan och det skiljde inte mer än typ 200:- Den största fördelen är att du vet att original är av god kvalitet, medan kvaliteten på typ Biltema etc. kan variera från batteri till batteri... om du däremot köper något "riktigt" märke (Tudor, Warta etc.) hamnar du nog på ungefär samma pris som original... Fast iallafall Tudor har ju också varianter som är bättre (och säkert dyrare) än original... | |
|
Normalt tycker jag att allt skall köpas org.. MEN BATTERI??? Nej köp BILTEMAS.. Jag har aldrig haft problem med dem. Däremot stämmer inte alltid köpguien (M3 var/är tex fel) //M |
|
| Gällande pris så ligger orginalpris på 1053 :- för min del medan tex. ett OK batteri ligger på drygt 600 :-. Det handlar om 400 kronor skillnad. I slutändan så kommer jag nog köpa orginal oavsett vad som rekomenderas här, är mer intresserad av att höra om jag får valuta för dem 400 :- extra som jag lägger ned eller om det egentligen är 400 :- för "märket". Men men ...det skall ju kosta att ligga på topp ;) | |
|
Vågar knappt säga det, men jag köpte batteri till min gamla bil på Micro, det är två års garanti på den och fungerade alldeles utmärkt. Själv har jag köper jag mer och mer original delar (enbart original till M3.an), men vad det gäller batteri så skulle jag nog kunna köpa pirat igen. |
|
Froz-523 |
Om jag inte minns helt fel så ska det vara något specialbatteri till cabbarna, en batterityp som i princip bara finns som orginaldel...eller är jag ute o cyklar...någon med bättre koll? För övrigt köpte jag nytt batteri på mekonomen, kostade runt 1100:- Är det normalt att batterit ger upp efter 3 år? |
betriebsanleitung |
Alla batterier är väl ungefär av samma dåliga kvalitet nu för att fabrikanten ska tjäna mer och mer och aktieägarna ska ha mer utdelning så det kan bli nya bilar |
|
Mitt förslag är att du köper ett Optima batteri ( yellowtop ) Det batteriet kostar iof dubbelt så mycket som ett original men del lönar sig redan efter några år. Dessutom, om du lite bekväm av dig som jag är så slipper du bengla ut det gamla uttjänta batteriet var tredje - femte år för att få topp prestanda även vid låga spänningar. Hadde en gammal volvo 240 inne på verkstan för ett tag sedan. Jag hadde tändningen på i över sex timmar, så batteriet var rejält ansträngt och låg endast på 7,6 volt mätt med EMK bel, men motrn drog runt och bilen startade ändå För övrigt så har BILTEMA mycket varierande kvalitet på sina produkter. Batterier från biltema bytes ovilkorligen ut vid service på bilen på min verksta oavsett ålder och kondition, Böt ett batteri igår som var två dagar gammalt. Innre kortslutning 13,6 volt utan emk, 9 volt med 200Ampere belastning, skammligt...... Tänk på att generatorn tar stryk av att ladda för mycket MM |
|
| Batterier är ungefär en lika mogen produkt som bensin och ungefär lika utbytbar. Köp ett biltema batteri, det lär inte vara någon sådan skillnad jämfört med ett originalbatteri som motsvarar dubbla priset. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Använde ett 80 ampers batteri med 60ampersmått. till min Volvo 740 det höll i fem år monterade bensinvärmare tyckte att då är det bra med några extra amperetimmar. Köpte Fiamm på Micro kostade då ca 580 spänn-94 det fungerade prefekt i fem år vilket är det normala för ett batteri.BMW tillverkar väl inga batterier. de köper dom från någon tillverkare som alla andra biltillverkare. Tudor eller nåt sånt.Jag tror att OK.s batterier har iallafall tidigare tillverkas av Tudor. Angående Biltemas Batterier så är kvaliten väldigt skiftande har haft sådan som hållt i fem år men också bara i två.(samma typ 60amp. Hasso |
| Angående att mitt batteri ger upp efter tre år kan väl ifrågasättas om det är korrekt eller ej. Det bör ju hålla längre än så kan väl tyckas....dock så kan ju inte jag som konsument avgöra batteriets skick vid ett begagnat köp. Sure..det går om jag lämnar in bilen och mäter batteriets kapacitet...men som sagt inget som jag valde att göra vid mitt köp. | |
|
mina erfarenheter av bmw's originalbatterier är goda, hade ett i 20 000 mil/12 år! Men sista vintern var det inte det bästa... MVH |
|
| Var igår och köpte nytt batteri på BMW Solna för 1053. Nu går bilen som en klocka igen :). Tack för alla råd och rön. | |
|
Jobbade på OK på 80-talet, då var OK-batterier tillverkade av Tudor och av mycket god kvalitet. Numera så är OKs lågprisbatterier från billigare tillverkare, dvs av lägre kvalitet. Returfrekvensen var obetydlig på OK/Tudor medan vi fick tillbaka var 5:e batteri på garantin när vi testsålde ett österikiskt lågprisalternativ. Optima (AGM) är utsökta grejer med lång livslängd och bra kapacitet. De innehåller ingen syra vilket är bra när man har batteriet i under baksätet som i min E34:a. /göran, gubbe/ |
|
|
korrigerar mig själv: det är elektrolyt i Optimabatterier, men den ångar inte ut och batteriet kan t.o.m. monteras liggande utan problem. en länk om tekniken (på danska): Länk /göran, gubbe/ |
|
| Dyrt är inte alltid bra och billigt är inte alltid dåligt. Det finns en term inom marknadföringen som kallas för (har jag för mig) webeleffekten, vilket innebär att konsumenten tror att en vara är bättre bara för att den har ett högt pris, det typiska exemplet är parfym.Men kan säkert gälla även batterier. | |
|
Dyrt är inte alltid bra men man betalar ju mycket för produktmärket som ett företag har byggt upp med bra produkter. TEX BMW. Utvecklingen kostar trotts allt mest. Tyska bilar HAR bra batterier, god kvalité över lag samt väl tilltagna kapaciteter. / Tack MM |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.