|
|
|
|---|---|
|
Var kan man läsa om motorteknik? Typ finns det ngn bra bok som behandlar teorin bakom beräkning och utformning av grenrör, insug, längder och volymer mm. Någon som vet? Mvh. BlueBeemerBoy | |
|
Hoppas detta hjälper Länk BMW 325 Turbo.... |
|
|
PS läs raden till höger som heter "I samma bokhylla" BMW 325 Turbo.... |
|
| Jag tycker du ska börja med Maximum Boost, den är rätt övergripande och behandlar alla delar i en turbo motor. Sen tycker jag Four-stroke Performance Tuning är riktigt bra också. Finns många andra som också är bra men dom är inriktade på specefika områden. Men du klarar dej gott med dessa två. Sen finns det mycket info på nätet också om just insugsrör och avgas system. | |
|
Precis vad jag letade efter, tack ska ni ha! "Micke 325" - Vet du ngn specifik länk??? -Håller på att planera vinterns/vårens bygge för fullt nu :) Bara för att det är intressant, vad har ni för åsikter om dessa 2 alternativen? 1: Byta original spridare mot 391 cc spridare från V70 R och nöja mig med vad de kan prestera... (Bra pris på dem) 2: Behålla original och köra dubbla spridare. Alltså ovanstående också... Ska köra med SMT6 och dimensionerar delarna till att räcka till max 500 hp. (Det finns de som anser att SMT6 inte är kapabelt till de effektuttagen. Det finns de som hävdar motsatsen också. Jag vet inte än för jag har ingen erfarenhet av det så därför skriver jag "dimensionerar delarna till att klara max 500 hp) Mvh. BlueBeemerBoy |
|
|
Det låter väl bra. Piggy back grejjer är ett billigt alternativ. Det ska jag också köra med ett tag. Hoppas jag kommer över nått mer avancerat sprut senare. Jag ska börja med att konvertera och ladda ca 0.5 bara för att se så allt fungerar som det ska. Under tiden bygger jag vidare på väghållning å styling. Har precis monterat Brembo slitsade skivor å greenstuff belägg, räcker för stunden. Har i dagarna beställt gula, inställbara koni dämpare med fjädrar. När jag har fått ihopp pengar blir det motor renovering med nya kolvar, vevar och portning samt att jag ökar ladd trycket till ca 1.2 om jag hittar ett sprut som passa plånboken och motorn =) Vore ju trevligt med ett sekventiellt system med lågohms spridare å sånt när man ändå håller på. Nån som vet var man kan få motor renovering å portning till bra pris? |
|
|
Glömde lite länkar. Länk Länk Länk MRMs sida är mkt bra, och det är lättare att förstå vad dom menar när man läst lite böcker. Har inte hittat så mkt i böckerna om just grenrör, även om ämnet tas upp i Maximum boost så finns det inte explecit till 6cylindriga motorer. Men principen är ju densamma. kolla in MRMs hemsida när det gäller grenrör. |
|
|
i gik katalogen står det lite lätt om mycket angående turbo konventeringar BMW bilen som bara ser bakljusen av!! /DALLO |
|
|
391 cc spridare från V70 R passar de på 325 uten mod -e30- :) |
|
|
Tjena killar o tjejer! på en turbo motor är det faktiskt inte så noga att alla rören är lika långa, det är ett plus men inte livs viktigt, ta GIKs mycket fina rör till volvo B21-23 turbo, där är ettans rör dubbelt så långt som fyrans.På en sugis är det däremot viktigt. finns fina formler för att beräkna grenrör, här kommer en lätt o praktisk sådan. P=(((850*Aö)/rpm)-3)*25,4 P=längd i mm Aö=antal grader som avgasventilen öppnar före nedre dödpunkt+180 rpm=varvtalet hos maskinen man vill optimera Ex:volvo B234L, 2290 ccm/200ps Avgasventil öppnar 50 grader före nedre dödpunkt Optimera för Ps-max vid 6000rpm P=850*(50+180)/6000-3*25,4=751mm nu har vi alltå lagt rörlängden så att vi har optimum vid effekt-max varvtalet dvs 6000rpm. Ipraktiken kanske man vill optimera röret för varvtalet vid vridmomentsmax ex 4000rpm, rörlängden blir då 501mm En kompromiss är att lägga optimeringsvarvtalet mittemellan vridmax rpm o maxeffekt rpm ex:(4000+6000)/2=5000 rpm Invändiga diametern kan vi räkna som I.D=(sqr(cc/(((P+3/25,4))*25))*2,1)*25,4 sqr=roten ur cc=cylindervolym P=primärrörlängd Ha det gött Iceman? Thats how he drives icecold no misstakes |
|
|
Fordonsgymnasiet.. :P Funkar mkt bra! |
|
PSRacing |
Mr Speedman.... E det A.Graham Bells formel för dimensionering av grenrör? Bara lite nyfiken för jag har själv använt en liknande.... Kul att hitta lite formler som ger svart på vitt hur något ska se ut. Sen e det ju en annan femma om det funkar i praktiken, men det tvivlar jag på att det INTE skulle göra. MVH Patric |
| Mr Speed: tycker att formeln ser konstig ut då det är precis tvärs om mot fysiken lagar, dvs. att ju högre frekvens (varvtal) ju kortare våglängd, men den formel du hänvisar till säger ju högre frekvens (varvtal) ju LÄNGRE våglängd? borde vara följande exempel vid konstant temp (600grader) o följande varvtal: 4000rpm-1.74m ; 5000rpm-1.39m ; 6000rpm-1.16m ; 7000rpm-0.99m. Även med Smith & Morrison gäller samma fysik, ju högre frekvens (varvtal) o temp (högre temp=högre ljudhast.) ju kortare ska rören vara. | |
PSRacing |
Formeln som Mr Speed använder används oftast på cylindervolymer upp till 600 cm3. Rörens diameter bli alldeles för stora vid högre cylindervolymer. Gas hastigheten blir därmed lägre och det kan ju knappast gynna en turbo byggare då höga avgashastigheter( dvs acgaspulsens hastighet) gynnar turbons varvtal och därmed laddtryck. För stora rör ger också en dålig avgasevakuering pga av den låga hastigheten på avgaspulsen vilket resultera i ett effektbortfall.... för smala rör händer det samma. Man bör ju hitta ett gyllene medel=prova sig fram= Många grenrör att svetsa då! =) MVH Patrick |
| Hade mest invändningar mot längdberäkningarna. Gashastigheten ska vara inom området 75-90m/s. | |
PSRacing |
Jo det e sant... Det va ingen neg kritik mot nån av er. Tycker det är roligt att diskutera lite... Har en teori.../eller jag och jag! En "trim" bekant har gett mig ett råd om att prova gå över 90 m/s, om man går över 90 m/s i avgashastighet så borde man ju få mer fart på turbon, vilket i sin tur blir mer laddtryck. Baksidan av detta är ju att avgaserna inte riktigt "hinner" ut eller vad tror du? (Mopeden). Har räknat på 100 m/s och fick då ett avgasrör med måttet 39 mm i diameter, har inte räknat på längden än dock.... MVH patrick |
| Tyvärr är det så att om man går över 90m/s i gashastighet så blir avgasevakueringen dålig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.