|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenna har ett problem som ingen tycks kunna lösa Har en Bmw M5:a -93 Börjar lessna lite på den för den går som en kasse skit.. Kan ta de hela från början Köpte bilen för 2år sedan, den gick hur fint som helst.. Förra året sket sej en avgansventil, och och körde lite fort... 6000rpm på 5:ans växel och "poff" sa de sen gick den bara på 5 cyl. Trodde först det var ett tändstift... Köpte nya stift till hela motorn... Den gick fortfarande på 5 cyl Gjorde kompprov på den och hade ingen kompresion allt på 2:ans cyl. Städade ur garaget lite och drog på mej mekkläderna och rev toppen. Hittade problemet, en avgasventil som hade " Smällt " En fjärdedel av ventiltallriken hade försvunnit, kollade kolven men den var helt ok. Passade på att renovera upp toppen, slipade in alla ventiler och kollade så dom höll riktigt tätt. Ställde in alla ventiler enligt rekomenderade mått Passade på att byta vev & ramlaget och kolvringar. Det var inte speciellt mkt vändkant eller slitage i cylindrarna. Lånade ett honingsverktyg och honade upp lite försiktigt. Köpte alla packningar som skulle behövas, nya bultar till vevstakar och topplock, avgasventil ( 850:- ) Skruvade ihop motorn. Fyllde på olja och kollade allting några gånger extra, allt såg fint och bra ut Vred om nyckeln och motorn hoppade igång, den spann som en katt. Kollade kompresionen igen och den var 100% enligt BMW Allt gick på runt 10000:-, billigt om man gämför med en firma här i Växjö som skulle ha 15000:- bara för att lyfta toppen och byta ventil. Körde med bilen som vanligt och tänkte inte mer på de. Efter ca en månad började motorn låta lite mystiskt, den liksom " Tickade " ibland..Väldigt tydligt. Kollade stiften igen och såg att 4:ans stift hade gått sönder......hela stiften var kass.....porslinet gick att snurra på .. Bytte det stiftet och körde igen........gick fint igen.. Men stiften gick med gämna mellanrum hela tiden. Den började också dra väldigt mycket mer bensin, tro mej om jag säger att den drar just nu 3-4 liter milen. Kolladre bränsletryck och kollade även om tryckregulatorn var dålig. Det var helt ok. Dom kollade med sin dator på BMW och dom kunde inte hitta några felmedelande eller liknande saker. Bilen började gå sämmre och sämmre.. På tomgång går den ogämnt, mycket mer än en M5:a brukar göra.... Fullgas går den rent och fint, men det där lilla extra som kommer vid 5000rpm finns inte längre knappt. Ligger jag och kör på 5:ans växel mellan 80 - 100 km/h så rycker den och går allmänt dåligt, kan trycka 2cm på gasen och de händer inget alls. Ibland så släpper man av lite på gasen om man ska sakta ner i hastighet, då är de precis som om jag släpper gasen helt. Lika så om den är kall och jag ska köra iväg, får trycka ner gasen väldigt mkt för att den ska gå framåt, helt plötsligt så sticker den iväg som bara den. Nu den senaste veckan har jag fått mer problem, kan ligga och köra normalt och då händer de att hela bilen hostar till. En kompis låg bakom när vi körde och jag skulle igenom en ronell, han ringde mej när vi körde och frågade om de var fel på min bil. Den bollmade ut svartrök ur avgasröret, ett tecken på väldigt mycket bensin..... Börjar bli trött på att lämna in bilfan hela tiden, sura pengar till ingen nytta. Funderade på att mäta upp tändspolarna men det är dyrt som fan, är de inte fel på dom så har jag laggt ut 2-3 tusen på ingenting. Så nu undrar jag om någon har varit med om samma eller liknande ryckiga gång och bränsleförbrukning. Eller om detr är någon som har tipps på vad det kan vara för fel.. Allt är som det ska, men det går inte redigt ändå...... Bytte nyss soppafilter och pump men de hjälpte inte.. Snälla ni....kom med så mycket förslag eller tipps som möjligt..........ALLT är uppskattat Har betalt ganska mkt för bilen jag är helnöjd för övrigt. Oj såg att det blev en ganska lång historia, men jag vill slippa många onödiga frågor Skit samma, hoppas någon kan hjälpa mej... ha de bra Mvh / Peter | |
|
Lambdasond? Luftmassemätare? Mvh |
|
|
Kollat lambdan med.....den arbetar för fullt. Luftmassemätaren är inte kollad ännu... Tack för tipps |
|
|
Åk till nån som kan mäta avgasvärden mm. Man brukar kunna se ganska fort då om något är fel. Det skulle underlätta om dom hade en rullande landsväg så man kan se hur mkt effekt som har försvunnit och sen jämföra det med avgasvärdena. Om du hade bott i närheten av Karlstad hade jag kunnat hjälpa dig. |
|
|
CO halten är otroligt hög, dom andra värderna är ok,den går nog inte igenom besiktningen nästa gång, kom precis igenom sist.... Jag är inte intreserad av hur mkt effekt som försvunnit, hittar jag problemet borde ju dom flesta hästarna finnas där sen eller hur. Plus att köra den i rullande bänken kostar en del, även om min polare jobbar på BSR... |
|
| Har du kollat det berömda insugsröret i gummi som sitter efter lutfmängdsmätaren? Brukar spricka och därmed dra in tjuvluft. Kostar 221:- på BMW om det nu är det som är problemet. | |
| Den är bytt.......Den gammal var nästan av, men det märkte jag fort, de var de första jag bytte på motorn | |
|
Nej men det jag menade var att man kan hitta fel mha av en rullande landsväg. Tex en Audi Coupé i skolan var så otroligt slö...så vi testade den i skolans rullande landsväg och såg då att ca 30hk hade försvunnit...hmm...jo katalysatorns innehåll hade smällt ihop till en stor klump. När den blev rensad så fanns effekten där igen. Menar alltså att om man ser att si och så mycket effekt har försvunnit så kan man härleda det till något. (Eftersom du upplever bilen slö) Har man en dator med oscilloskop, avgasmätare, rullande landsväg och lite sånt så kan man hitta de flesta fel och det var precis vad vi gjorde på skolan ;) |
|
|
Jo du har rätt..... Jag bröjade undra om det är någon som bytt chipp i den när den gick nere i tyskland. Jag vet inte hur det är med hastighetsspärr och sånt men min bil går iallafall fortare än 250km/h.....gämfört med motorcyklar och andra bilar..... Men det blir nog BSR i morgon...snackade med polaren, han tyckte vi skulle kolla tänd/brännslekurvor och sånt.... Han är skyldig mej en tjänst.....Svetsat 2 grenrör till honom så.....hehe Kan höra av mej om vi gör några framsteg |
|
|
Om den har bytt chipp så är det rätt lätt att kolla. Öppna svarta lådan till höger inne i motorrummet. Kolla den silverfärgade låda det strår "Motronic" på. Den öppnas med ett antal metallflikar, om dessa ser ut att vara böjda tidigare (tro mig lätt att se) då vet du om din bil är chippad. Vem skulle annars behöva in dit....? |
|
|
Nej det har du rätt i, ska kolla upp det i morgon när bilfan står på rullvägen..... Kan det vara nått med tändning, något som är dåligt eller sönder eller glappar... |
|
|
Antar att det e en 3.8, men e det inte det så kolla rotor o fördelare.. De var dåliga på min och bilen gick som du beskriver (ojämt, hostade och svart rök) Kolla även så att spjällägesgivaren är rätt, det ska klicka precis när du öppnar gasen. |
|
| Vad sitter rotor och fördelare på en M5:a -93!!! | |
|
Spridarna? Det kan ju vara nån som matar fullt hela tiden... /Erik |
|
|
hade många av dina symptom men jag hade inte hög CO halt utan hög HC halt, nu har jag bytt lambda och bilen drar mycket mindre soppa, går jämnare på tomgång, känns snabbare och avgaserna luktar mindre. Det "lustiga" är att mina problem kom direkt efter ett vipparmshaveri som gjorde att vi var tvungna att byta lite kam och annat skoj i toppen Jag vet du sa att lambdan fungerar men jag har själv råkat ut för att man löst saker när man dubbelkollat därför berättar jag detta. www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
|
Jag har testat med en annan Lamda nu, men det gjorde ingen skillnad, körde säkert 10mil bara för att se om det gjorde skillnad. Lamdan går för fullt på tomgång. Både Co och Hc halten är ashöga..... Ska snart besiktiga så de vore kul att få i ordning på bilfan... Lägger snart 1kg C4 i bilen och säger hej då |
|
| Kolla temp givaren på motorn.den var trasig på min bil,bilen blev slö och drog mycket soppa.Det går att ohm mäta om den har rätt motstånd. Kommer ej ihåg värdena. | |
|
Hmm....om det stämmer med bränslet....så kanske den får för lite luft? Typ att något är igentäppt? Hittade ni inget när ni testade på rullande landsvägen då? |
|
| Har du tagit kompprov? | |
|
Kan det inte var någon spridare som har "hängt" sig? Prova med en bränslerengörare kallad REDLINE det är den bästa och har gjort underverk för mig iaf! Häll bara i det i tanken, men gör en starkare blandning är vad som står anvisat... Finns vanligtvis på välsorterade statoil ok/q8 mackar Å likn Lycka till! Mvh Länk |
|
|
3,8l har ingen rotor. Men det visste du säkert.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.