AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.405

Byte av slitagevarnare

Hej min slitagevarnare för brombeläggen lyser. Nu när jag ska byta till vinterdäck så hade jag tänkt att försöka släcka lampan sammtidigt. Eftersom att brombeläggen ser fina ut så antar jag att det är slitagevarnarna som behöver bytas. Är det svårt att göra detta själv för en amatör.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När bromsbeläggen är nerslitna till ca 3mm tjocklek kommer slitagevarnaren att börja varna genom att en liten metallbit slipas bort i sensorn. Metallbiten har som uppgift att sluta en elkrets, så fort kretsen inet är sluten = varning.

Om du bara byter sensorn, kommer den nya sensorn att börja varna första gången du bromsar...

Du kan få en varning om det är glappkontakt vid t ex sensorns kontakt. Kolla den om beläggen är så tjocka att sensorn inte har förbrukats.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
OK men bromsbeläggen är tjockare än 3mm. Om man då byter slitagesvarnare släcks lampan då?
Nej, lampan släcks inte bara av att du byter slitagevarnare. Byt bromsbelägg också, samtidigt. Sen får du nollställa slitagevarnaren
Men måste jag verkligen byta bromsbelägg om dom jag har nu är fina? Hur nollställer man slitagevarnaren då?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Varningen kan bero på glappkontakt, men kolla beläggen först.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Beläggen är fina så det måste väl vara glapp men räcker det med att byta slitagevarnare för att lampan ska slockna då?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan ju vara glapp i kontakterna eller ett kabelbrott någonstans, så ett byte garanterar inte att det fungerar.

Börja med att byta givaren, funkar inte det så får du leta vidare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla båda sensorerna!

Vänster fram och höger bak!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ok men nu till den stora frågan är det svårt? man måste väl skruva isär oket
Sebastian Jaohansson:

Kan detta hjälpa?

Länk
Ja stort tack starre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.