AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

Byta olja 5vxl-Automat, bra eller daligt?

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Efter att ha laest nagra inlaegg angaende byte av olja i Automaten, sa undrar jag nu om man skall byta olja i Automaten eller inte?? Det verkar ju som om de som bytt oljor i sina 'lador' har mer problem med Auto-lada och vaexlingar aen innan byttet! Paverkas 'plast-kulorna' av ett oljebyte? Aer det viktigt att ha bilen igang och vxla mellen de olika laegena innan man 'topp-fyller ladan'. Tycker att min Automat vaexlar lite hart, och taenktte byta olja. Bilen har gatt 22000mil!
Aer det baettre o byta olja (aeven om BMW inte papekar detta), eller ska man koera me samma olja, och byta Automaten naer den har gjort sitt??
Kollade just oljan i Automaten, som ser fin ut (inte braend) och nivaon aer helt Ok

Mvh Marineutter
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Evighetsolja finns lika lite som evighetsmaskinen. OOljans egenskaper förändras till det sämre, oavsett vad BMW säger när det gäller dessa automatlådor. Byte efter max 10.000 är min rekommendation, baserad på "viss" erfarenhet, minst sagt.
Detsamma gäller vanliga lådor med ATF-olja.

I samband med oljebytet skall också oljesilen och packningen bytas liksom att bottentråget skall rengöras noggrannt. Gör på en BMW-verkstad som Du har förtroende för.

Bosse J
BMW CS 185

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
528-98
Alpina B10,3,2-99T,
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Ok, jag laeste aeven i forumet att endast 1/3 av oljan i Automaten bytts vid varje oljebyte?? Eller om man kanske aker till en Aukt BMW verkstad sa kanske de suger ut all (8,5liter) olja!! Ingar oljesilsbyte och byte av packning vid ett oljebyte, eller aer det nagot man maste koepa till sjaelv?? Vet du om det aer i bottentraget som man eventuellt kan fina de oekaenda bultarn till olje-pumpen?? Laeste i forumet att manga med m60 motorerna har loesa bultar som i vaersta fall hamnar i bottentraget

Tack foer ditt svar foerresten
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Be verkstaden om att göra ett totalbyte av oljan, tror att byte av packning + filter görs också, men påpeka att du vill ha det bytt så blir det inga missförstånd!

Oljepumpsbultarna kommer man bara åt om man öppnar oljetråget på motorn.

Mvh Robban
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Ok, tack foer tipset! Angaende bultarna, naer man monterar av pljetraget till motorn, ser man da oljepumpen? Har aldrig monterat av ett oljetrag pa en bil och 'pilat', men jag aer dock nyfiken pa o oeppna upp och ta en titt. Meckar lite sjaelv..
Aer det nagon packning/gummi-ringar pa oljetraget som boer bytas innan man monterar tillbaka oljetraget?

Tack pa foerhand, Marineutter
nida3
Problem med automatlåda kan också bero på internläckage. Packboxar, tätningar etc. krymper och du får inte rätt flöde/tryck i lådan.

Om du kan få tag på en skummningsfri olja - så välj den, om oljan skummar vid belastning leder den värme sämre och du får sämre "drag" - det "slirar" i oljan.

/Niklas
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Hoppsan,
här är det frågan om den specialolja som Esso tagit fram för de "evighetssmorda" automatlådorna som bl.a. marineutter har. Köps på BMW men jag rekommenderar att en bra BMW-verkstad göt hela jobbet. Då får man ju "garanti" också. Inte rekommendabelt för andra än erfarna BMW-mekaniker att göra.

För de vanliga automatlådorna så gäller ATF III, valfritt fabrikat.

Ingen olja fixar mekaniska/hydrauliska fel, oavsett låda/olja/typ.

Det är mycket hokus-pokus och vandringssägner ute på byn...

De lösa bultarna till oljepumparna borde nog vara åtgätdade vid dethär laget men det skadar inte att kontrollera läget. Jag såg 2 st lösa häromdagen....
Det finns flera beskrivningar att läsa i arkivet.

Bosse J.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
528-98
Alpina B10,3,2-99T,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.