AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
839

Temperaturen klyddar!

m-king
Innan så har min temepratur visat alltid, mellan d blåa och d röda och aldrig rört sig ur fläcken, men nu så ligger den lite högre upp, inte över mitt strecket ialla fall. Men när jag står på tomgång så går den sakta upp mot mitt strecket. Vad kan det vara?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Menar du att den går upp till 3/4 nu lr?
För mellan det blå och röda är ju mittstrecket och där ska den ju ligga.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
m-king
Naj,,jag mena precis efter det blå kommer först ett streck,där brukar den ligga,men nu pendlar den sakta upp till mittstrecket.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
För att vara säker skulle jag nog först byta kyltempgivare och kolla på förändringen. Om en ny givare ligger kvar åt vänster skulle jag nog byta termostat. En för kall motor slits abnormt mycket.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Hade samma problem på min 523 touring -99

Termostaten sitter i ett plasthus och de plastvingar som håller själva termostaten är för klena och går av.
Då kan inte termostaten stänga.
kännt problem enligt BMW som sa att de nya hade kraftigare vingar.

Bytte själv, det går utan att ta bort fläkten men är lite knöligt och kräver en gnutta trixande.
Slangkopplingana är av snabbkopplings typ, mycket uppskattat
Kostade 404:-+moms för ett år sedan.

Jag älskar att köra!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
m-king, Din motor är en smula äldre än den som Hermander syftar på och har sannolikt inte det plasthus som nyare motorer har utan troligen en mer "traditionell" lösning med en aluminiumkåpa över termostaten - och därför inte heller plastklackar.
Som jag ser det har du länge kört med en felaktig tempgivare, som du vant dig vid, och nu också fått fel på termostaten eller för delen kanske viskokopplingen till kylfläkten så att fläkten inte kommer upp i varvtal ordentligt. Då ser du varje gång du hamnar i bilkö så att du inte får någon fartvind in i kylaren att temperaturen stiger långsamt...

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Sorry!

Kollade inte din årsmodell

MVH
Hermander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.