|
|
|
|---|---|
|
Har monterat helt nya vinterdäck på bilen, Hakka 2, och bilen, en 525iX E34 känns nu sladdrig när man kör. Om man gör snabba rattrörelser fram och tillbaka känns det som om effekten i styrningen är lite fördröjd, vet inte riktigt hur jag ska förklara... Har dock bara kört tre mil på däcken hittills, och bara på snustorrt underlag i ca 5 plusgrader. Beror det på att däcken är nya, och att gummit är mjukt, etc? Eller är det något knas? | |
|
Höga klackar, mjukt gummi (dubbar?). Detta för bra fäste på snö och is. Du får nog tyvärr nöja dig med att dom funkar oändligt mycket bättre på vintervägen men sämre på "sommarvägen" än dina normala sommardäck. När det är 20 minus blir ju gummit lite hårdare förstås, men det är fortfarande inget man rejsar med på asfalten för det. Ps. Väntar själv in i det sista med att byta ut mina 18-puckar mot sura och fula vinterpåsar.... Kör med huvet gott folk ! Mvh Anders S. |
|
|
Helt i sin ordning. Vinterdäck ÄR sladdriga, men helt klart att föredra när det är kallt och snö. Ola |
|
|
Kör Nokian odubbade själv på E38:a och Good Year UG odubbade på E39:an och där infinner sig inte samma känsla. Med dubb kan det dock bli lite "sladdrigare" men det ska inte kännas som att köra i sirap även om det är barmark. Det du kan kolla om du inte gjort det är lufttrycket är det för lågt förstärks känslan. Jag har som vana att köra med lite extra tryck både på sommar och vinterdäck efter rekommendation från min däckverkstad vilket också bidrar lite till en bättre känsla. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Sail:Lade på mina Good Year ug 400- 205 igår kväll. det blev vinter igår.De är förbaskad bra däck bland det bästa jag haft. tysta ,stabila trots rejält mönster med mycket sajp och dubb. Mycket bra driv i dom också,med ASC så har jag lämnad fourwheeldrive chevys bakom mej utan ansträngning. Men blir inledd i lite falsk trygghet och kör nog lite för fort är väl "nackdelen" som jag kan komma på. Hasso |
Sipp |
Dels är vinterdäck mjukare än sommardäck och dels har många en högre profil på sina vinterdäck än på sommardäcken. Bådendessa enledningar kan ge den känsla du beskriver. Både tillsammans ger garanterat en sladdrigare styrkänsla. |
|
Skodde min med Hakka1 205/55-16". Känns också jävligt sladdriga precis som du beskriver. Är nog tyvärr som Anders S är inne på. mvh /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Jag frågade BMW och de sade att det inte gick så bra med Hakka på BMW med DSC, eftersom de är för mjuka. Har beställt Goodyear UG 6 och kommer att se... /Tobias |
|
|
DSC går att koppla ur? Isf är det bara att göra det och rapportera resultatet här :-) /göran, vintermannen/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.