|
|
|
|---|---|
|
Hallo Tänkte byta till M Ratt i min E38'a. Jag ringde BMW, Solna men dom kunde inte svara på om den passar till min bil som är en -94'a. Borde väl passa till alla E38'or tycker jag. Någon som vet? Bild --> Länk // Lazze | |
|
Kolla om följande länkar kan bidra till klarhet: Länk Länk |
|
| Du måste ha en ratt till en bil tillverkad senast 06/99. Annars får du problem med multifunktionen. | |
|
verkar vara exakt lika ratt som jag har. |
|
|
Tjena, det är viktigt att kolla upp tillverkningsdatum då det finns två modeller (som ser identiska ut vid okulärbesiktning). Inte helt oväntat passar den ena, men inte den andra. Kolla med BMW igen, de kan (om de vill) i ETK kolla vilken som satt i tidiga resp. senare E38/E39. Lycka till! // CLiFF |
|
|
CLiFF: Ja jag får ringa BMW Solna igen, frågan är vem jag skall prata med där, det verkar lite si å så med deras vilja att hjälpa till med "besvärliga" frågor. Vore ju inte helt fel om dom sa till mig: "Du jag måste kolla upp det där mera noggrannt så kan jag återkomma till dig". powertoy: vet inte om jag blev så mycket klokare av dina länkar, jag får nog läsa dem ett par gånger till 8-) Kane: mm...ok // Lazze Länk |
|
|
Om jag har fattat det hela rätt, är det skillnad mellan rattarna i bilarna med M60 och M62-motorn. Har du M62-motorn i din bil, skall det fungera med en ombyggnads/uppgraderingssats (ratt), men inte om du har M60-motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lazze ! Kolla med Johan på BMW i Segeltorp i stället (reservdelar). Han om någon är service minded på delar utöver det vanliga. Sen har du ju 10% i BMWCS rabatt i Segeltorp isf. 5% som endast Solna ger (om du är medlem förståss). Jag kolla lite i ETK'n och det ser ut som att det inte skall vara omöjligt att byta. Enl. denna så använder båda rattarna samma 7-poliga släpring fram till 03/99. Sen gäller det väl att få rätt kombination på knapparna så att de passar mot din gamla konfig. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Ok jag har pratat med Johan, Segeltorp (ja, han är service-minded), han sa oxå att det är samma släpring på standard-ratten och M-ratten fram till 03/99, men kunde inte säga med säkerhet att den passar ändå. Ratten i sig passar, men kruxet är att få multiknapparna (och airbag) att fungera, vilket jag ännu inte riktigt fått svar på... Johan B: "Har du M62-motorn i din bil, skall det fungera med en ombyggnads/uppgraderingssats (ratt), men inte om du har M60-motorn.".....jag har M60-motorn. Slutsats: Enl. BMW (ETK'n) så passar M-ratten from -97 och framåt. Själv tycker/tror jag att den borde passa iom att det är samma släpring fram till 03/99. Jag ska försöka vaska fram några experter inom området innan jag lägger ner helt :-| Ratten kostar 9.620:-, så det är lite VÄL tufft att chansa. // Lazze |
|
|
Det finns ju trots allt E38:or som sålts med M-ratt och multifunktion även om det inte är så många. Om dessa (med M60) har samma art.nr. som E39:ans (före 03/99) kan det ju inte vara några som helst problem. Fårgan är väl bara: har de samma nummer? Om du dessutom ska kosta på en helt ny (och inte ge dig på en beg. från en E39:a) bara måste det ju gå att ta fram och köpa en "reservdelsratt". Lycka till och håll oss uppdaterade! // CLiFF, som oxå vill ha en M-ratt men bestämt sig för att behålla bussratten för att inte bli av med den gudabenådade rattvärmen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.