AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.114

Såg någon Top Gear ikväll 21&11? DREGGEL!

Sida 1 av 2
Top Gear kunde denna kväll lika bra ha hetat BMW-nytt :)

Man inledde med ett test av M3 CSL, där bilen först kördes på torrt underlag på isle of man, där fri fart råder överallt. Jeremy lovprisade bilen och sade bland annat "This car is about 20% better than I expected it to be, and I expected it to be absolutely astonishing". Därefter kördes CSLen på deras testbana, med R-däck och fuktigt underlag satte den en tid en halv sekund sämre än vad 911 GT3 presterade med gatdäck(som borde vara bättre vid väta) för en vecka sen. Clarkson var kort och gott lyrisk.

Vilket härligt reportage, tänkte jag...nu blir det väl Fiat Panda för hela slanten resten av programmet. Döm då om min förvåning när nästa inslag bestod av att Richard Hammond och James May också hade åkt till Isle Of Man...tillsammans med en M5 E34, en M3 E30 och en M1! Reportrarna var helt lyriska över bilarna. Richard sade att M5:an de körde var en "version två från 1988", men den såg tveklöst ut som en 3,8 -95. Antingen hörde jag jättefel, eller så hade han jättefel!

WOW, tänkte jag, nu kan det inte bli bättre! Då visar det sig att programmet ska avslutas med en jämförelse mellan BMW Z4 (Richards favorit) Porsche Boxter (James favorit) och Honda S2000 (Jeremys favorit). Var testet utfördes? Ja Isle Of Man så klart :))) Då de inte kunde enas om en gemensam vinnare tog de ut bilarna på testbanan. Vinnaren där skulle utses till bästa sportbil. Porschen vann med 3 tiondelar, Z4 tvåa, och S2000 sist, trots att Jeremy kaxigt påstått att den med lätthet skulle piska de två konkurrenterna.

Detta var nog det roligaste motorprogram jag någonsin sett! Om någon spelade in det/har möjlighet att lägga in på datorn vore det TOPPEN! Borde annars dyka upp någonstans på nätet/p2p!

Puh...det blev ett rätt långt referat, men nu vet ni iaf vad ni missade ;)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Nu blir det till att lusläsa programbladet och progga videon till reprisen, brukar gå på lördagar har jag för mej. För övrigt i mitt tycke ett av dom allra bästa motorprogramen.
Prestanda släng er i väggen !!!

// CB.

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Då föreslår jag att någon lägger upp det hela som en .avi eller .mpg eller liknande så vi som inte har BBC kan få se på det också. :(
Ja någon kan väl lägga upp filen så vi andra som inte har BBc oxså får se reportaget/Tack
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Va f*n har du sett för repris ??? :-) enligt hemsidan Länk så ska veckans program handla om lambos och mini cooper s. // CB.

Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
ja, man blev ännu mer sugen på en M3 E30 iallafall : /
Adrenalin,

Bra fråga...förstår mig inte på den där hemsidan...Märkligt!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Här e en annan liten sida för BBC World Länk där e de du nyss sett me !

Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
För oss me BBC World så finns det fyra tillfällen till
Sundays @ 0430 & 1730 GMT
Mondays @ 0030 & 0730 GMT

// CB.

Länk
Gemini__
Hej!

Gå in på denna länk, så hittar ni just detta reportage om M5 E34, M3 E30 och en M1. --------> Länk

Mycket nöje! =)

Mvh:
Thomas

Länk
Gemini__
Kanhända att man måste registrera sig för att komma in på sidan, men det kan det vara värt!

Länk
Thomas,

Tack! Man måste ej regga sig för att kolla. Dock hoppas jag att någon där postar HELA programmet :)

Jag tycker att Richard är rätt bra och kul att titta på, men där spottade han ur sig två ganska rejäla tabbar på en gång. Dels det om M5:an (som kanske med lite god vilja kan tolkas som helt enkelt otydligt), och dels att "Jaguars Super-saloon is the XKR"...vilket givetvis är fel och ska vara XJR, eller S-type R...

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Jag behövde inte regga mej och hittade ett av inslagen i mmm-five:s inlägg en bit ner.

Länk
Kunde inte hitta länken till Cslen utan "bara" M1+M3+M5??
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
De va samma som ja oxså hitta, det verkar va nått knas me den andra. Well well söndag eftermiddag så sitter jag klistrad. STORT tack till Kalle som uppmärksammade detta stycke tv historia :-) // CB:

Länk
Gemini__
Den länk som finns där handlar enbart om M5 E34, M3 E30 och en M1. Har tyvärr inte hittat hela programmet, får hoppas ngn annan vet vart man kan få tag i hela.

//Thomas

Länk
Gemini__
Här finns lite mer skoj, bl.a. testet där CSL:en är med.
------->Länk

Mvh:
Thomas

Länk
Tack igen Thomas!

En sak jag nu noterar är att vi här i sverige bara får se en nedklippt version av de verkliga programmen. Och att de verkar sändas senare på BBC World än BBC Prime, två veckors förskjutning. hmmm märkligt!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Gemini_

Tack för länken trist bara att det är så dålig kvalité på filmen..

Kalle Hansen:

Tycke du inte att reporten(den äldre)är lite negativ mot Bmw tycke mig höra det då och då......

kanske är lite agg mot för?
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Tjenare, Sa man kan se TOPGEAR hemma I sverige numera?? Jag sag det avsnittet haer i Holland foer nagra veckor sedan, och jag kan bara halla med dig om deras fel-identifikation av den M5 dom provkoerde! De sa att det var en 'series 2 fran 1988', men en riktig BMW-fan, kunde ju se att det var den sista ars-modellen av M5'an 1995. Man kan se det pa faelgarna och de breda njurarna!! Men, men. Aeven solen har sina flaeckar!!! Sag du det pa BBC-world!! Jag ser TOPGEAR pa BBC2, soendagar klockan 21:00. Om du ser det pa BBC-world, sa kan jag uppdatera dig pa vad som komma skall.....dom firar bland annat LAMBOURGHINI's 40 ars jubileum med COuntach, Galliardo, Murcielago etc Hmmmm

Mvh Marineutter
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Oj oj oj vilket underbart motorprogram !!! Sen kan man tvista om årsmodellen på M5:an men om man tolkar det som jag att han menade 2:a seriens M5:a som att E28:an va först så blir ju den E34 dom testade 2:a. Att se och höra Jeremy gasa omkring fritt med CSL:en e ju bara för mycket. Har kollat tre gånger idag och det blir nog en till innan jag kommer i säng :-) // CB.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.