AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.776

Fläktproblem igen.

Ras.mus
Har lite fläktproblem i bilen. Undrar vad det kan vara.

Den bränner säkringen hela tiden. Går fint ibland i 5 minuter ibland i ett par timmar. Motorn rullar mjukt, inget glapp i lager och dessutom är de uppsmorda.

Till saken hör att jag inte har original-styrkort. Det finns vad jag vet minst två fabrikat, det ena svärdet är böjt och det andra är rakt. Jag har det raka nu, det satt ett böjt innan. Kan det bero på det? Tycker att motorn borde vara likadan väl?

Säkringen är iaf på 30A.

Finns det någon som har ett fungerande böjt svärd som behöver ett rakt?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag tror att din varvtalsregulator (det som vissa kallar svärd) drar för mycket ström.
Regulatorn fungerar så att den med hjälp av 3-4 effekttransistorer sänker spänningen från systemspänning ner till ca 0 volt. potentiometern på instrumentpanelen reglerar resistansen till transistorernas (som är paralellkopplade) styrning (flödet).
Jag tror att en av dina transistorer i regulatorn är trasig , därav går säkringen.
motorn är likadan , eller likadan i avseende att 30A mer än VÄL bör räcka.
små skillnader på motorerna finns , men inget som spelar roll för effektförbrukningen.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Ras.mus
Hur kontrollerar man vilken av dem som är sönder? Tänkte att man helt sonika kan plocka bort en av dem... Är de parallellkopplade borde man ju kunna det. Visst, strömmen kommer ju att ändras till fläkten men man kanske kan slippa byta hela svärdet?

Annars kan man ju byta ut transistoren. Men som sagt, jag är ingen el-guru så hur mäter man upp dem?
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej!

Wadel, du verkar kunna det här med elektronik så jag måste fråga dej.
Har också problem med min fläkt, den började strula förra vintern då jag slog på defrost-läget på full effekt. Fläkten dog en stund och kom sedan igång igen. Lärde mej att leva utan defrost-läget. I Sommras ställde jag in bilen i garage under en enda natt och fick sedan inte igång fläkten på 2-3 veckor. Nu har den börjat igen och igår fick den ett spel och hoppade igång tills jag drog upp den till halvfart ungefär och sedan dess är den död igen. :) Frågan är, är det fläkten, reglaget inne i bilen eller svärdet?

Todde
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag är ju ingen el expert,men ditt fel Todde låter för mig som att det är dåliga lödningar(kan vara flertalet) på "svärdet"...
Låt någon "lödkunnig" eller du själv "se över" fläktsvärdets alla lödpunkter är mitt tips.
Tillgång till förstoringsglas och kunskap underlättar felsökningen på misstänkta lödningar radikalt..

Nytt svärd kostar minst 4 papp på BMW vill jag minnas..

Mvh Janne.

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Tack!

Och jag som ska hämta en fläkt på skroten imorgon :)

Jag har haft svärdet borta och kollat, men jag kunde inte se något uppenbart på det, inte heller några sotiga områden eller några typiska kallödningar. Men visst kan jag ha missat något. Eh... visst kan man plocka bort svärdet och köra med bilen ändå? Det skulle ju vara behändigt för då kan jag lämna in det till en radiohandlare jag känner så får han gå igenom det....

Todde
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Borde inte vara något problem med att köra utan denna...

Jag har visserligen inte kört min E32 utan, men den reglerar ju bara varvtalet på fläkten, så kan du köra utan fläkt så är det antagligen inga problem..

Mvh Janne.
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Ok!

Har iaf plockar bort svärdet nu, men kan fortfarande inte SE något solklart problem, men jag lämnar in det till radiohandlaren imorgon så får han se över det.
Fick reda på att det kan vara tre olika tillverkare på fläktar ikväll så det där med att handla fläkt imorgon blir en chansning. Fått tag på en Behr eller hur den hette. Så antagligen har man väl en Bosch eller den andra. :)

Men jag vill också tro på att det är ett el-fel eller kallödning, för om det hade varit fläkten så brukar säkringen få när det ligger ström på hela tiden och fösöker driva den trasiga fläkten...

Todde
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Var ute och mätte upp kontakten nyss och fick lampan att lysa på en av de 5 stiften. Det mittesta av dom 3 översta. Det sitter ju 3 på en rad och 2 på en rad.
Vet någon om detta är som det ska då?

Todde
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Var ute IGEN :)

Enligt mekatipset här så ska det visst vara ström på en av de två, men där lyser ingen av dem. Så kanske kanske har jag hittat felet och då tror vi på kontrollen inne i bilen som inte ger ström som den ska....

Todde
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Fortsättning:

Idag fick jag tillbaka både svärdet och kontroll-kretskortet från min lödnisse och han hittade inga fel på kontrollkortet, men förstärkte och lödde om ett par på svärdet. Men inget hjälpte. Hämtade en fläkt på skroten (Behr) och väntar nu på att det ska bli lördag så jag får se om det är fläkten som har bekat ihop.

Har läst ALLA posts här i forumet om fläktproblem på E32 men blir bara mer och mer förvirrad och orolig för vad det kan vara.

Ingen har samma problem som jag verkar det som. :(
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
The End:

Nu är det klart! det var fläkten (till alla er som undrar) :)
Nu åker jag och köper spelar på Lotto för jag måste säga att FAN vilken tur man har. Med tankte på att det finns flera olika tillverkare på fläktar så känns det som en miljonvinst :)

Tack o hej!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.