|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag var nyss och besiktigade min bil! Fick då nerslag på följande saker. 1. HC-halt tomgång, för hög. 2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. CO vid tomgång 0,5 (0,5) CO vid 2500 varv 0,7 (0,3) HC 230 (100) Lambda 1,02 (0,97-1,03) Någon som vet vad det kan vara för fel!? Motorn rycker lite vid tomgång. Samma sak händer när man varvar lite! Kan det ha med saken att göra? // David | |
| Troligen ett läckage i avgassystemet. Sök på "lambdavärde" i forumet så hittar du förklaring! | |
|
Var motorn riktigt varm vid testtillfället? En del besiktar sina bilar nästa "kalla", och då får man konstiga/felaktiga värden! |
|
|
Avgasröret är tätt =( så det kan de inte vara. tyvärr! Motortempen låg liite under normal. Men frågan är om så pass lite spelar någon roll?! Besiktningsmannen väntade ett tag och varvade lite men tempen hann aldrig stiga =( Tänkte prova och köpa nya stift och köra bilen riktigt varm och kolla värdena sen. Fler ideér? =) |
|
|
Avgasröret är tätt =( så det kan de inte vara. tyvärr! Motortempen låg liite under normal. Men frågan är om så pass lite spelar någon roll?! Besiktningsmannen väntade ett tag och varvade lite men tempen hann aldrig stiga =( Tänkte prova och köpa nya stift och köra bilen riktigt varm och kolla värdena sen. Fler ideér? =) |
|
|
Byt olja,oljefilter samt luftfilter....Varmkör bilen ordentligt så det formligen "knäpper" om grenröret...:-)Låt sedan besiktningsmannen mäta avgasvärden....Förmodligen så grejar du gränsvärdena då om allt är som det ska! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
Ivarsch |
Eller så kör du på den billiga lösningen o åker o köper en flaska k-sprit o häller i. Det ska fungera iaf på CO halten.. den andra känner jag inte till men det finns säkert nån annan som vet nåt om den. |
|
Motorn måste vara genomvarm, att tempmätaren är nästan mitt i duger inte, Min besiktningsgubbe höll motorn på 2500 rpm i flera minuter för att få ner värdena, och sen passerade den utan problem. Samma med en gammal ford jag hade. Så kör en rejäl vända innan gärna hårt tempo och låt motorn jobba. Lycka till. |
|
| Jag kör alltid ett par mil innan. Bromsar från 140-0 km/h och sånt där! Brukar gå bra då! | |
| det kan vara fel på Lambda eller katalysator | |
|
Kan nog mycke väl vara för kall motor...jag brukar köra bilen varm,sen får den plågas ur lite grann! funkar perfekt! |
|
Lille |
besiktiga min 325 fick för högt hc värde. då tog besiktnings gubben och varmkörde bilen ordentligt sen va de OK! |
|
hej, besitter på samma probbs själv, dock inte lika höga värden som davids, min tråd Länk "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
mr_mejsel |
Skulle tro att det är fel på katalystorn när HC och CO halten är dåliga |
| Att HC halten är väldigt hög kan ju också bero på att kammen är väldigt sliten. Så var det på min BMW... | |
| Höga CO värden vi 2500 r/min tyder ofta på en trasig Kat! ruska lite på den och hör om det skramlar, då är den trasig. 800 kr på skroten för en bättre beg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.