AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.142

Vad bör denna bil kosta

Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
-97 328i
Import -00

1 tidgare ägare i Sverige, 50 årig herre

Svart
10 000 mil
lilla datorn
vita blinkers
16 tum på både sommar och vinter
armstöd
fällbart säte
manuell
ACC
Inga andra skador eller någonting på den. Det enda dåliga är ingen service bok.

Är det svårt att få en sådan bil såld senare...

Ej Service bok, Köpt från Svenska Motorkompaniet

Vad borde det priset ligga på.
En kompis till mig köpte den bil, Han betalde 90 000 kr för den... Är det vettigt pris?

mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är alltid svårare att sälja bil utan servicebok, men finns kvitton som styrker att servicar är gjorda så brukar de duga nästan likabra.
Beträffande priset, jättesvårt att avgöra om det är bra eller ej.
Det som är knepigt är ju mätarställningen som inte går att verifiera utan s-boken(inte helt säkert det heller) men stämmer milen och bilen ÄR servad så är det nog ett ok pris.
Det som talar för bilen är att samme ägare haft bilen sedan import och alltså är risken mindre att han tog en en risbuske för att bara kränga iväg.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fanns det någon förklaring till varför serciceboken var borta?
Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
Om jag minns rätt så blev bilen stulen i tyskland en gång och dem plockade på sig allt som fanns i bilen, inkl serivce boken.
Enligt den första ägaren det vill säga.
Kowalski
Acey: När jag letade bil i somras fick jag höra en massa roliga ursäkter till varför serviceboken fattades, här är några axplock:
- Ungen har ritat i den och rivit ut sidorna.
- Tappade den i en oljepöl (denna är faktiskt riktigt vanlig)
- Killen som köpte den i tyskland glömde/orkade inte hämta den hos säljaren.
- Säljaren skulle skicka boken till mig men den måste ha försvunnit i posten...
- Köper konsekvent ALDRIG bilar med servicebok, de är ju så mycket billigare. Skicket avgör ju! (Jaha, men hur skall man bevisa det om man inte heller har kvitton??)

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Tycker nog att det priset var för högt. Avsaknaden av servicebok är värst. Lågt miltal får åtminstone mig att misstänka att det är skruvat. Saknar också schinn. Jag vill inte göra någon ledsen men jag värderar inte bilen högre än till 70.000.-, om den vid ett test visare sig vara i bra skick.

Som Kowalski så skulle jag aldrig köpa odokumenterad bil.

Mr C
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kowalski: Håller med dig och faktum är att jag hört nästan exakt samma ursäkter! Den plus:
- Person Y (brosan, mamma, hunden, polaren) har den hemma hos sig
- Jag hittar den inte just nu, men den kommer komma fram förr eller senare
- Jag kan fixa en servicebok till dig för xxx kronor om du vill

Finns kvitton och annan dokumentation på service/mätarställning så är det OK, visst det kan faktiskt hända att serviceboken försvinner (klantigt) men det händer. En servicebok är bra men aldrig bättre än de stämplar och den trovärdighet den ger och hur mycket av den som går att verifiera. Korrekt servicebok + kvitton och övrigdokumentation så som nybilskvittot, besiktningspapper osv är 8 fall av 10 en bil i mycket bra skick!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ska serviceboken verkligen vara värd något ska även kvittona vara med vilket är ganska ovanligt.

Fattar inte att folk kastar kvitton på servicar och dyligt.

Med hjälp av serviceboken så kan man verifiera att servicen är utförd och vid vilket miltal om man ringer till de verkstäder som slagit i stämpeln i boken.
Detta är genomförbart utan kvitton på servicen,däremot omöjligt utan vare sig kvitton eller bok.
Så boken är i mitt tycke värd en hel del även utan kvitton.

Henrik
Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
Men han fick med en ny service boken från Svenksa motorkompaniet, en ny dvs och han gjorde Inspektion II, 2 månader efter, så nu finns det iaf en stämpel i den.
Kowalski
he rik: Det där med verifiering av servicebok fick jag tyvärr bittert erfara att flertalet auktoriserade BMW-verkstäder i sverige vägrar ställa upp med längre. "Sekretess och tystnadsplikt" kallas det på BMW i Lund och Malmö. Man kan tycka vad man vill om detta, intressant är att det däremot går alldeles utmärkt att via auktoriserade BMW-verkstäder i Tyskland få reda på vilka eventuella servicar som gjorts på ex. importbilar. Är väl någon surkart på BMW Sverige som bråkar regelbundet med frugan som klubbat igenom förslaget...

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.