AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.853

Fönsterhissar mysko...

Ras.mus
Har et problem, höger hiss funkar ej, inte vänster bak heller. Har spänning fram på höger dörr men bara 5-6 volt. -5 ner och 6 upp. Har provat 4 olika motorer från skroten och ingen av dem starta. Så det måste betyda att för låg spänning kommer fram. Frågan är nu VARFÖR??
Det har inget med relät att göra då??
Bara en tanke....
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
har du bara 5-6v utan belastning låter det iaf. inte som för hög övergångsresistans vid kontaktpunkt.
snarare då ett relå med en trasig diod ect. säkringar , knappar ? allt sånt ok ?

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
kan va nått jordfel eller så. (långt innan motorn då.) till knappen etc.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Ras.mus
Okej, får kolla dessa saker... Blir inte förrän till helgen är jag rädd men ös på med fler förslag i alla fall!

Angående säkringar, den jag hittat är hel. Eftersom det bara finns en (eller?) säkring och två hissar funkar fint, både en i taget och båda samtidigt, så kan det inte vara den väl? Sen, relät, det måste väl vara mer än ett antar jag? fyra stycken snarare? Eller det är någon sorts relä-box a´la ljusboxen?
Ras.mus
Relä... Usch, det verkar som om det är en Relämodul och General-modulen under baksätet det handlar om! (enl. kopplingsschemat)

Någon som petat i dem någon gång och vet vad som är vad inuti?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter som om det kan vara glapp eller fel i relämodulen.
Här ser du en bild på hur de sitter:
Länk

Man kan öppna lådan, det sitter snäppfästen på sidan som går att haka av.
Relämodulen innehåller som man hör massa reläer, grundmodulen innehåller den intelligentare delen av elektroniken. Kolla så att det inte är någon lödning som har släppt i relämodulen.

Även huvudsäkringen på 80A till batteriet kan ge skumma fel på elektroniken. Här är en bild på hur den ser ut på en 525i med batteiet fram, längst ner på sidan är det en 535i med batteriet under sätet. Länk . På E32 sitter den under sätet, nära batteriet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ras.mus
Någon som har en bild på innehållet i relä-boxen samt vad varje relär är till? Vill gärna ha en hint var man ska börja leta nämligen...

Det är alltså framförallt reläer till fönsterhiss fram höger och bak vänster jag är ute efter.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om du öppnar lådan och monterar tillbaka modulen i bilen, kan du se och höra att de klickar.
Relämodulen är samma på alla årsmodeller av BMW E32/E34 som har stora "high-version" av elsystemet, dvs alla E32 och välutrustade E34.
Grundmodulen varierar lite med modell och utförande.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
De är förresten märkta GM och RM, kan underlätta vid identifiering. GM är ofta grön, RM ofta svart.

Erik

___
Ras.mus
Har varit ut och testat lite nu. Det klickar som det ska överallt. Har provat att byta box helt, både GM och RM (hade ett par liggandes) men det hjälper inte. Samma fel uppstår alltså...
Jag har problem med att alla fönster hissar lägger av ibland och ibland funkar dom!

Var hittar ja dessa relä som ni pratar om? & Tror ni att de kan va de som är felet?

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Ras.mus: Du borde nog se över signal kablarna som går från respektive dörrmodul till modulen under baksätet (ZKE) och mäta upp dem ordentligt. Har själv haft det problemet på en E32:a en gång. höll på att klia av mig allt hår i huvet!! En kabel som hade lite för högt motsånd bara det räcker.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ras.mus: Har du kollat upp kontaktstycket i dörrstolpen?

Dido_325: Jag vet inte hur det ser ut på E36, men på E32/E34 kan huvudsäkringen ge dessa symptom, den ser ut så här: Länk

Läs mer om dettta här:
Länk
Länk

Erik

___
Erikw: Tack! skall kolla upp de!

Någon som vet var denna huvudsäkring sitter på en e36?

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
jag hade problem med att mina fönster ibland bara hissades halvvägs.. Plockade sönder de fyra knapparna mellan sätena och rengjorde allt vad jag kunde för att sedan låta det torka.. Funkar finfint nu.

"sex bakom ratten...gärna

Med vänliga hälsningar Patrik A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.