|
|
|
|---|---|
|
Bakgrund: Ställde av bilen i september, har sedan mellan september och fram till idag bytt vattenpumpen lite pö om pö, alltså med allt vad det innebär, termostat, termostathus, slangar AC rem, fläktrem slangar mm. Idag när jag höll på att fylla upp den med vatten igen så hörde jag ett misstänkt ljud! Varvar man upp bilen till 3000 rpm, och håller gaspedalen där så rasslar det så inihelvete, ungefär som en slak/sliten motorcykelkedja, men om man varvar upp den till 4000 rpm så hörs det inte något missljud. Vågade inte lyssna så mycket på ljudet utan stängde av bilen, men ljudet kom i bakkant på motorn. alltså vid torpedväggen. dock inte helt hundra på det. Vad kan det vara? Ramlager som är kaputt? spridare? vanos? kamkedjan? hydrallyftare? som sagt, detta ljud har jag aldrig hört förut, och bilen fick gå på tomgång upp till arbetstempratur, ny olja precis innan jag ställde av bilen. Tacksam för svar, ideér mm! //K Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. | |
|
Jag har ingen som helst aning. MEN hur länge hade du motorn igång? Minns en gång när jag inte hade haft min motor igång på två veckor. Rasslade utav bara helvete och förde oväsen. Men efter 1 minut på tomgång lät det som vanligt igen. Oljan som inte hade gått runt ordentligt i systemet eller nåt..?! En liten idé bara =) |
|
|
Stavros: Ja tänkte nått sånt åt det håller jag också! Som sagt motorn har inte snurrat sedan den 20 september, vilket ger ett uppehåll på 2 månader lite drygt. Grejen var den att bilen hade gått på tomgång upp till arbetstempratur, och sedan gasade jag upp den till 3000 rpm, då kunde jag höra rasslet komma. Om det är en kamkedjesträckare som rasslar, kan den endast låta vid ett viss varvtal då? :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.