|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en kille på mitt jobb som påstår att det är idiotiskt att köra med högtryck på bilen. Han menar att man sprutar rakt in i lackens porer och att det skadar lacken i längden. Är det sant? ==== The driving Dutchman Länk | |
|
Troligtvis, men så fruktansvärt skadligt kan det inte vara. Jag har aldrig märkt att det skadat lacken på mina bilar iaf, men man behöver kanske inte spruta 10 cm ifrån lacken direkt. Så länge jag inte äger en McLaren F1 så tänker jag fortsättta med högtryck iaf. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
äre många som tvättar med högtryck? Trodde högtryck var mäst till traktorer :-) Ja tycker att det borde skada lacken mera än att handtvätta med svamp |
|
|
Arsson, När du handtvättar bilen med svamp utan att ha spolat av den ordentligt först ökar risken för att små partiklar sitter kvar, fastnar i svampen, och vips så har du repor över hela bilen! Att högtryckstvätt förstör lacken tycker jag låter mycket orimligt. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
högtryck är iaf ingen höjdare innunder bilen mot gummidamasker och gummiskydd kring givare/kontakter. vattnet kommer in , stannar kvar och ger glappkontakt/oxid med tiden. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
ferraripeter |
Saker man tycker om, tvättar man inte med högtryck! det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet. |
|
Håller med Kalle. Jag använder nästan bara högtryckstvätt. Har man en välvaxad bil så behöver man inte gå på med mekanisk nötning ala svamp alla gånger. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Tvättar bilen "ordentligt" 1 gång i veckan med rejäl avsköljning och svampning. Men blåser under höst . vinter, tidig vår av bilen 2-3 ggr i veckan med högtryck utöver tvätten för att ha en snygg och lätttvättad bil. Vill hävda att frekvent sköljning med högtryck eller utan minskar slitaget på lacken vid den "ordentliga" tvätten. De flesta rekondfirmor kör på samma vis. Kan dock hålla med Wadel att man inte ska köra med fullt tryck på elektroniska komponenter och liknande då det kan förkorta livslängden. Har själv dödat en ABS-sensor på det viset, visserligen av den Trabant kvalitet som BMW tillhandahåller för bland annat E39:or, men dock dödat den. |
|
|
Kan bara säga att jag kör biomicro + 3 x högtryck (med schampoo, bara vatten samt slutligen vatten + någon form av sköljmedel. Ingen mekanisk åverkan med svamp här inte, kanske var 5:e gång. Både M3:an och 996 TT:en får samma behandling. |
|
ferraripeter |
Är det ingen här som tänkt på, hur lätt vattnet från högtryck tränger in överallt??bakom gummilister,dörrlister med mera, och vad händer?? där blir fukt, som sen blir rost.... Många ggr är det dom bilar som får minst kärlek, som klarat sig bäst, det kan faktiskt bli fel på andra hållet om man tvättar och exprementerar med kemikalier. lagom är bäst. det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet. |
|
Högtryck är närmast nödvändigt om man vill undvika att få en repig lack. Rätt hanterad kan man få bort det allra mesta av smutsen på ett mycket skonsamt sätt. Korrekt avstånd beror på trycket (se ev manual) och håll en liten vinkel mellan lack och munstycke så "hyvlar" man bort smusten - vilket är mer skonsamt än den blästringseffekt som kan bli om man håller munstycket vinkelrätt och nära mot en grusig lack. Min erfarenhet är att välskötta bilar håller betydligt längre vad gäller rost och oxidation av lack. Gör man på korrekt sätt och använder rätt kemikalier så är det absolut ingen fara. Vad gäller inträngande vatten bakom lister etc, så kommer fukt, grus och salt tränga in där ändå när man kör i högre hastigheter. Därför anser jag det bättre att spola bort grus och salt etc - resterande sköljvatten gör betydligt mindre skada. Jämför med hjulhus där smutsrester binder fukt och salt, medan spolvattnets fukt snabbt vädras bort (speciellt om man har bilen i carport eller ute). Dessutom finns det en överdriven oro att få in vatten via tex ev hål för dörrlist - dörrarna fungera ju ändå som en dräneringskanal för vatten som går in via listen vid sidorutor. Och detta "vatten" kan innehålla salt och andra föroreningar beroende på årstid. Spola alltså av bilen - smuts och salt har ändå trängt in i ev hålrum... Precis som vid motortvätt får man dock vara försiktig vid avspolning av elektronik. Rengöring och infettning av tex ABS-kontakter gör dem betydligt mindre känsliga för fukt och förebygger kontaktproblem. MVH/PTR |
|
|
Tvättar min bil på följande vis: Avfettning, låt verka i någon minut Spola av med högtryck, munstycket 20-30 cm från lacken, aldrig i 90 graders vinkel! Tvätta med svamp och rikligt med bilschampo, mycket skum så flyter skiten ovanpå. Spola av med vanligt vatten, ej högtryck Torka med sämskskinn eller liknande //Thorssa |
|
|
Under sommaren använder jag dock inte någon högtryck eftersom jag inte använder avfettning då! Nu i vintertider kan det vara bra att torka runt dörrar och lister också. Lite off-topic kanske //Thorssa |
|
|
Oki får bli högtryck hädanefter då. Men hur får ni bort smutsen under bakre skärmkanten enkelt? Är det viktigt att spola extra mellan plast/plåt så man får bort salt etc |
|
|
Klart man använder högtryck! Dock ej vinkelrätt mot plåten utan kanske i 45 gr vinkel istället. *Best Man Wins* Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
...så att man lixom hyvlar av smutsen! *Best Man Wins* Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
För förtydligande: Det är ju skullnad på HÖGTRYCK och högtryck. Det ska ju inte vara industritvättar som man använder till bilar utan sådana som är anpassade för hobbybruk. Jag använder ju ochså en bilvårdanläggning som har bra munstycken och ett anpassat tryck samt blandar i lite prylar i vattnet om man så vill. |
|
| Men hur mycket är max tryck som man bör använda då? | |
|
Jag kör med högtryck, men ALLTID med en vanlig avspolning först med mycket vatten, så de grövsta sandkornen rinner av. Sedan avfettning (på vintern) som avlägsnas med högtryck. På så vis blästrar man inte bilen med högtrycken, men samtidigt blir bilen ganska ren innan man går på med svampen. |
|
|
jag skulle nog säga att det är formen på strålen som är viktigast. Tror att min far har en 1.5bars vanlig KEW eller så och den kan man ju ställa med "rund" smal stråle och skjuta bort den mesta med. Det skall vara en bred smal stråle likanande en stor pensel. Kan bara säga att när jag för drygt 1.5 år sedan fick en tvättlektion av allas vår tvätt-guru Asken så visade han hur man anväder en sådan högtryckare och körde ur dörröppningen (med öpen dörr alltså) med högtrycken ... jag trodde han skulle fylla upp M3:an med vatten men det var typ lika mycket stänk som om man skulle öppnat dörren då det regnar ... respect. |
|
|
CBM3: kan oxså säga att kurs med Asken gällande tvätt av bil ger en nya vyer och helt nya uppslag om hur/varför tvättning kan vara en njutning:)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.