AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.073

byte av bromsklossarg- hur ofta?

Hur ofta ska man byta bromsklossar? min bil är god för 5100 mil.
Det är rätt mycket stadskörning alltså mycket inbromsningar dock ofta inte hård bromsverkan. Jag har visserligen haft några hårda inbromsningar då och då ( typ 200-0 ) men inte ofta. Jag har heller inte kört bana vilket sliter ju hårt på klossarna. Senaste inspektion 1 var i Februari och då hade inte varit nåt fel på bromsklossar.
Jag funderar på uppgradering av bromsar genom att byta till bättre klossar och sätt stålomspunna slangar men vill inte slå till för tidigt. Vad tror ni mina klossar har kvar?
Jag vet att det är ingenting speciellt dyrt men jag orkar inte böka i onödan. Finns det liv kvar i dem så väntar jag lite till

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag funderar också på att köpa stålomspunna bromsslangar, ska vi se om fler är intresserade så köper vi tillsammans och kanske kan pressa priserna lite.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hur ofta.? det sitter slitagevarnare som indikerar när det är ca 3mm kvar och då kan man börja fundera.
jag böt ut mina vid 7500 m men de hade lätt rullat tusen till.
man blir lurad då skivan slits också och en viss del av beläggens tjocklek döljs av skivans ytterkant.
En automatare sliter ju mera bromsar normalt , men som du säger det gör ju även aktiv körning och stadstrafik.

///MVH Hasso
Länk
Z3mpower:

Rent konkret, hur blir skillnaden med stålomspunna bromsslangar? Och vilket prisläge pratar vi om? Är nog lite nyfiken..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag kan tänka mej att hänga på, hade riktiga slangar till m3:an...
mbolo, någon har sänt till mig en bra beskrivning och jag ska leta och mail till dig men generellt så handlar det om att gummislangen utvidgas precis när trycket på slangen ökar när bromsvätskan pumpas in. det gör att bromsreaktionen för fördröjd verkan med någon liten del av sekunden. Jag vet det är inte mycket men alla bäckar små...

Richard, har du förslag på var man handlar för att få grupprabbat?

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Z3c 4 ever: Det finns ett ställe i Solna, minns inte vad det heter nu men ligger mellan Solna och St.Görans sjukhus.

mbolo: Skillnad och skillnad, visst blir det skillnad om hela bromssytemet uppgraderas och man kör hårt (läs bana), men det är ju rätt läckert och förhoppningsvis så blir det en liten förbättring.
Pris ca 1500kr tror jag att de sa när jag pratade med dem i Augusti.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
mbolo: såg att du annonserade ut din bil.........varför sälja?
Kommer flytta till London efter årsskiftet och vara borta i minst ett år. Hade egentligen tänkt ställa av bilen, men finns det intresse är jag alltid villig att sälja till rätt köpare.. Det går ju alltid att köpa en ny när man kommer hem istället :) Och det blir det med största sannolikhet om jag säljer nu, för den här bilmodellen kommer jag inte lämna i första taget;)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Jag förstår, låter som rätt val. Lycka till.
mbolo: Dogeli har sin Z3MC I London, jag hade min E39...
Man fick i alla fall inaga p-böter :-)

Richard. låter intressant. försök komma på vad dem heter...

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
NHM, MHN eller liknande, finns i Bilsport i företagsregistret. De lät trevliga och kunniga när jag pratade med dem.

mbolo: Tycker också att du ska behålla bilen, så vidare det inte är något fel på den. Den såg i alla fall jatte fin ut i sommras. Var det inte du som köpt en dyr framspoiler precis? var det Hamann läppen? ska du inte ha den så kanske jag är intresserad.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.