|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Starre: Du har fått m@il... RS2: Kommer man in anonymt, d.v.s. utan kontaktperson eller referenser är det nog så att engagemanget tyvärr inte alltid blir så stort hos någon BMW-verkstad, men har man en bra kontakt med rätt person och har klargjort att man är petig och har koll på prylarna, samtidigt som man har ett trevligt och tillmötesgående sätt, då får man åtminstone hos Borgs en väldigt bra och noggrann service (både man själv och bilen :-) -- det är i alla fall min erfarenhet. Försäljning: Jyri; verkstad/reservdelar: Nicke. Mip: Upplever du motorn som markant ryckig under de första 5-10 minuterna (beroende på temperatur) efter kallstart så har du nog en programvaruversion som är äldre än v34, och då kan det vara klokt att göra en uppgradering. Åk förbi din BMW-handlare och be dem kolla (de kanske redan gjort detta vid en tidigare service?). |
|
|
Starre: Du har fått m@il... RS2: Jag tror det är viktigt att man har en kontaktperson eller referens och inte bara är en "anonym" drop-in-kund om man vill vara säker på att få bra service, något som tyvärr nog gäller i de flesta affärssammanhang idag. Nu känner jag att jag har bra kontakt med rätt personer där, och de vet också att jag är noggrann och har någorlunda koll på prylarna, och är man själv trevlig och tillmötesgående (och inte någon besvärlig typ som bara hittar fel på allt) så tycker jag att det fungerar jättebra hos Borgs, till skillnad från hos andra BMW-handlare i Stockholmstrakten (ingen nämnd, ingen glömd...). Gör ett nytt försök, och se till att du snackar direkt med Nicke på versktaden... Mip/Imola: Har ni problem med att motorn går påtagligt ojämnt direkt efter kallstart så har ni nog en programvaruversion som är äldre än v34, den löste dylika problem för mig (min bil tillverkades maj -02). Men det kan ju som sagt aldrig skada att ha senaste versionen (v35.1) inlagd, det finns säkert flera förbättringar som man inte märker av men som är bra för bilen... |
|
| Hoppla -- jag såg inte att första inlägget kom med utan trodde det försvann och skrev därför om det igen, därav de dubbla inläggen ovan... :-/ | |
|
DIS programvaran CD 35.0 kom någon gång i månadsskiftet september och oktober. Dock så har jag inte hört något om att det skulle vara nya uppdateringar för MS S54 eller SMG II i CD 35.1 som måste ha kommit ganska nyligen. Så MS S54 programvaran är alltså relativt ny. Dock så vet jag inte i vilken version eller när SMG II programvaran uppdaterades sist. Och enda sättet att kolla om bilen har de senaste versionerna är att koppla upp den mot DIS. Min generella åsikt är att man alltid ska ha den senaste programvaran till MS S54 styrenheten eftersom det hela tiden har skett en förbättring av programvaran. Samma sak med programvaran i SMG II styrenheten. Och ni ska inte betala för dessa uppgraderingar då det finns olika service bulletiner som beskriver olika problem som dessa uppgraderingar åtgärdar. Tyvärr så gör BMW inte detta automatiskt vid en service fast de egentligen borde göra det. Sen så tror jag att skillnaden mellan min erfarenhet och din Emm är att du köpt flera bilar hos Borgs medans jag inte har köpt någon där alls. Men jag tycker ändå inte att det berättigar deras uppträdande och att fuska med service då de är en auktoriserad BMW återförsäljare och verkstad. Två kompisar med importerade bilar har tyvärr exakt samma erfarenheter därifrån. Så man måste nog ha en personlig relation med mekanikern för att få service arbetena utförda på ett korrekt sätt men det är en helt annan diskussion. Så Mip, Starre, Cyberkallen, Imola, m fl, se till att få era bilar uppgraderade vid nästa service! /RS2 |
|
| RS2: Tack för tipset! | |
|
Usch, det är ju 1500mil kvar tills dess... Får ta en sväng förbi innan dess! Tack för infon! |
|
|
Emm:Tack för mejlet RS2:Tack Imola: Vi har nästan lika långt kvar får se vem som hinner först hi hi |
|
|
Starre: Kul att du också är aktiv på roadfly. Mig hittar du som Mbolo där med. Någon som vet om liknande programvaruuppdatering finns tillgänglig för Z3 M med? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Mbolo, har du samma S54 motor så gäller motsvarande för dig enligt den service information jag sett (dock är inte programvaran exakt likadan). Starre, vad har du för namn på Roadfly? /RS2 |
|
|
mbolo: Vet inte riktigt om jag kan säga att jag är aktiv men jag tittar till det lite då och då, tycker att det är svårt att navigera på det forumet. |
|
|
RS2: Hr inte skaffat mig något alias ännu.....hur ska man hinna med alla forum........ |
|
|
Starre: Kan hålla med dig på den punkten. Annars fungerar ju www.bimmerforums.com också. Lite mer trim och "rice"- bilar men några vettiga individer hittar man alltid där :) RS2: tack för hjälpen. Skall bege mig till min lilla verkstad för att se om de kan hjälpa till. Känns som en eventuell julklapp i förväg! M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.