|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Såg ett inlägg på:Länk Om en som hade fått sin motor med den senaste mjukvaran och efter det går bilen ännu bättre speciellt på låga varv. Hur vet man vilken mjukvara bilen har? Är det kostnadsfritt att uppdatera mjukvaran hos bmw? Vad betyder shark koder som han syftar på? | |
|
Jim "The Shark" Conforti är en snubbe som programmerade om chip för folk, både mappning och generella mest för M3:or men även för andra modeller. Jim var en liten legend runt 1994 då jag hänge på lite diverse amerikanska mailinglistor. Vet ej om detta gäller endast för amerikanska M3:or men maskinen är ju densamma. |
|
|
Man kan tyvärr inte se vilken version man har förrän man kopplar upp bilen mot DIS. Men samma sak gäller här att de programmerar om DMEn om man skyller på problem med kall starter. Se till att de installerar den senaste SMG II programvaran samtidigt! /RS2 |
|
|
De kostar 400 kr + moms att byta mjukvara. Jag har precis gjort de på 330n o min spontana reaktion är att bränsle förbrukningen sjunkit. De nollade även de adaptiva minnet i motorn, vilket har fått bilen att ha sämre respons på lägre varv. Detta rotar sig i att jag kört den väldig försiktigt den senaste veckan. Efter lite blyfot ska den bli sig själv igen enligt förenade bil :) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Vad förändras med nya SMG2 programvaran?? Har upplevt att bilen börjat gunga fram o tillbaks med sportläget i och SMG på auto. Självsvängning typ... Mip |
|
|
wendtan: Så biler går sämre efter ny mjukvara moa måste man köra in bilen igen efter ny mjukvara? mip: Hur går det med mejlet till mig?? |
|
|
wendtan> Betalade du för ny programvara? Du har väl fortfarande din fria service kvar? /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Tryggve: Mjukvaru uppdatering har inte med service att göra, Ja ja fick betala. De har alla jag pratat med som fått uppdaterat till v35 med fått göra. Starre: Bilen går inte sämre om du kör lika "aggresivt" som vanligt från början. Jag vet inte ens om m3an har adaptivt minne. Någon? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Till E46 M3 så ska man inte betala något eftersom det är en uppdatering för att avhjälpa ett välkännt fel med just kall-starterna och det finns dessutom en service bulletin som beskriver allt detta. MS S54 motorstyrnings enheten i M3an är också "adaptiv" varav detta minnet ska nollställas i samband med att man uppgraderar programvaran för att påskynda inlärningen av det nya programmet. /RS2 |
|
|
RS2: Jag hade problem med att mitt varvtal kunde dippa ner åt 400 rpm när motorn var kall, men de ville inte ta de på garanti ändå. Nu är problemet helt borta och ja tycker iof att de var värt det. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Fick lite info om just den adaptiva motormjukvaran idag, den tittar på hur föraren använder bilen och optimerar effekt samt bränsleförbrukning efter detta. Den tittar ca 2500 km bak i tiden på hur föraren använt bilen och dess prestanda. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Jag har för mig att den adatptiva motormjukvaran bara anpassar sig efter den specifika motorn. Däremot så är mjukvaran för automatlådorna adaptiva så den anpassar sig efter körstil. | |
|
Johann: Jag vill inte ifrågasätta dig, men den infon går emot den infon jag fått av bmw. Samt mina personliga erfarenheter efter min uppgradering. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Det jag vet om MS S54 i E46 M3 överensstämmer med det som Johan säger, dvs att den anpassar sig efter den specifika motorn. Däremot så krävs det olika körstilar eftersom den måste lära sig värdena vid olika belastningar. Men det tar betydligt kortare tid än några 2500 km. /RS2 |
|
|
RS2: Infon jag fått är för M54TU, mycket möjligt att de skiljer sig, S54 är ju betydligt mer högprestanda maskin än M54TU BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Jag var förbi hos Borgs Bil idag och uppdaterade motorstyrningsprogramvaran i min M3 –02 till v35.1, och fick då instruktioner om att köra bilen rätt så hårt direkt efteåt för att sedan stå på tomgång i fem minuter innan jag stängde av motorn -- detta just för att den adaptiva programvaran skulle ställa in sig för en sportig körstil och vara optimalt responsiv när man väl gasar på. Hade jag "myskört" bilen direkt efteråt skulle den i stället ha ställt in sig för ett lite lugnare körsätt och ha blivit lite långsam i reaktionerna – något som visserligen skulle avhjälpas genom lite mer inspirerad körning igen, eftersom programvaran hela tiden kollar bakåt på hur bilen körts tidigare och ställer in motorstyrningen därefter, men det är lika bra att visa var skåpet skall stå direkt :-). Redan v34 löste annars problemet med den ryckiga tomgången vid kallstarter, men det skadar ju inte att ha den senaste versionen inlagd, alltid är det något som har förbättrats... Starre: Ring Niklas på Borgs Bil (08-445 88 60) och boka tid för en uppdatering du också, Borgs är både trevliga och kunniga och den överlägset bästa BMW-handlaren jag har varit i kontakt med. |
|
|
Emm, tack för informationen om CD 35.1! Jag trodde att det fortfarande var 35.0 som gällde. Här har ni lite mer information om MS S54 motorstyrningen och adaptation. Det sker bara en korttids anpassning vad jag har förstått beroende på yttre förutsättningar men man måste dock variera körstilen till en början innan den hunnit lära sig alla olika kurvor. Så jag tror tyvärr också att Borgs förväxlar detta med automatlådorna som är adaptiva i den meningen att de anpassar sig efter körstil. Men det gör alltså inte MS S54 enheten vad jag vet. Sedan är också styrningen av gas spjällen adaptiv eftersom man har "throttle-by-wire" men bara i den meningen att den automatiskt känner av spänningen ifrån sensorerna i tomgångs respektive fullgas läge så inte heller det påverkar körsättet. Och därför ska man låta bilen stå på tomgång ett tag när man har nollställt detta. Dock så hävdar många som uppgraderat programvaran till den senaste att de har betydligt bättre drag på låga varv samt i mellan registret och att BMW antagligen ändrat på kurvorna när sport-läget inte är på så det inte är så stor skillnad längre på de två. Har du hunnit märka detta ännu Emm? Att Borgs är bäst i Sthlm säger tyvärr inte så mycket. :-) Sorry Emm, jag var bara tvungen pga mina tidigare erfarenhet därifrån när de inte ens bytt oljefilter vid service... Jag tror det mer har att göra med den personliga relationen till verkstadschefen eller mekanikerna. /RS2 Adaptation Values are stored by the ECM In order to maintain an "ideal" air/fuel ratio. The ECM is capable of adapting to various environmental conditions encountered while the vehicle is in operation (changes in altitude, humidity, ambient temperature, fuel quality, etc.). The adaptation can only make slight corrections and can not compensate for large changes which may be encountered as a result of incorrect airflow or incorrect fuel supply to the engine. Within the areas of adjustable adaption, the ECM modifies the injection rate under two areas of engine operation: • During idle and low load mid range engine speeds (Additive Adaptation) • During operation under a normal to higher load when at higher engine speeds (Multiplicative Adaptation) These values indicate how the ECM is compensating for a less than ideal initial air/fuel ratio. |
|
|
Emm: Ska nog slå en signal till Borgs vad låg kostnaden på och hur lång tid tog det?Ändrade de även SMGII? RS2: Vad rekomenderar du? Detta sätter mera myror i min hjärna än jobbet:))) |
|
|
starre: Detta är viktigare än jobbet. :-) (Följer diskussionen med spänning...) |
|
|
Hur ser man eller märker man att man borde uppgradera programvara till motor eller smg ? Mip |
|
|
När kom programvaran? Min bil är tillverkad v. 15 -03, är programvaran nyare än så? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.