|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Kvalitet eller symaskin. I 540 sitter du och dricker kaffe i 200 km/h i saaben gör du allt för att inte trilla ur och hoppas att motorn inte ska sprängas? :-) Och en bwm som rullat 40000 mil kan vara skit snygg, men en saab???? Den är död för länge sedan:-( MVH 540iA |
|
|
okej... har faktiskt en hel del erfarenheter av saab 9-5 aero... min mamma har en 02:a. Har kört runt 3000 mil med den och den är nice på alla sätt och vis. Det märks att den kostar en hel del mindre än "motsvarande" BMW, men det är ju just det som är grejen... man åker ju idet man betalar för. Har för mig att 9-5:an kostade runt 335" i grund eller om dte var med lite utrustning... hur mycket BMW 5-serie får man för det? Svaret är ju en hel del... hon är ganska inne på att ta en BMW nästa gång, men det blir svårt att matcha prestandan/peng eftersom hon måste ta en ny bil. Min kompis hade en 330 (BMW) 01:a och bilarna gick väldigt jämt mellan typ 30-180 men sen drog saaben ifrån... detta var i och för sig innan saaben var inkörd och den går bättre nu (Saab har ju inte så där toppeninjusterade spel i sina motorer så de måste väl få slita in sig lite...). Kanske kan detta ge en liten fingervisning i debatten... vad vet jag. Saabens styrka är vridet på låga varv... skönt att ha fullt vrid vid 1900v/min. Svagheten är komforten, framförallt i höga farten med 225:or runt om... om den e snygg eller inte tänker jag inte ens ta upp för smaken e ju så olika... Sköna stolar är det dock, har kört 120 mil "i sträck" med mat/kisspauser med mera utan att ryggen kändes alls så det är ett plus... men har ju kört 95 mil i min gamla 530 också och det var helt okej... summa summarum (lite långt nu ju) du får det du betalar för... saaben är en kompromiss, men helt godkänd som det i mina ögon. Mvh /Martin |
|
|
Köper du 9-5 Aero så får du en mkt fin bil, bra effekt mkt sköna stolar mm. Men den når inte alls fram till e39 varken i kvalité , eller utseende, det går att åka fort i en 9-5Aero i kurvorna om dom har sportfjädring, jag har kört en -02 aero kombi fullutr i ca 100mil efter krokvägar, och det var ganska kul. Men motorn tröttnade jag på rätt fort faktiskt riktigt tråkig när man är van med M5. Men en välutrustad faceliftad 540 känns nog bättre i minsta detalj + brutalt mkt snyggare än saaben, så för mig skulle det inte spela ngn roll om Aeron skulle vara snabbare. Ska jag vara ärlig så skulle jag välja en välutr 525 med M optik-01-03 före aeron alla gånger, bara för att det är så mkt mera bil i mina ögon. |
|
|
Det här inlägget kanske borde hamna i värderingsforumet men nu snackas det ju 540 köp här. Vad tror ni priset på en skapligt välutrustad 540 under 20k mil, absolut toppskick är inte ett måste men fräsch drivlina o,s,v d,v,s inga allavarliga fel på bilen. Vad tror ni om prisläget på en sådan i vår i Deutschland, jag känner nämligen en tysk som brukar åka ner och hämta bilar åt folk i bland, han har sagt att han gärna följer med mig ner om jag vill köpa bil(jag är liksom inte så haj på tyska). Sist flög han till Hamburg med ryan air för FEM SPÄNN strax över hundringen med skatt inräknad, så det kan ju vara en bra affär att åka ner=) |
|
Perkka |
Finkan: Hoppas på att motorn inte ska sprängas? Vet du egentligen hur pass hållbara motorer Saab kan tillverka? Bara för att lådorna inte har det bästa rykte, betyder det inte att motorerna är keso. Här är ett (gammalt) test från Talladegabanan, där dom pressade bilarna i 20dagar i sträck och satte 20st (!) världsrekord! Länk Mvh Per ZtreetGhozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Har pressat båda märkerna i fråga. En måttligt trimmad Saab 9000 Aero och en Bmw M3 3.0. Kan faktiskt helt ärligt erkänna att Saaben inte luktade bränd olja efter nån kilometers ren blåtuktning. Prestandamässigt var dom rätt lik. Jag vet inte om det är speciellt här uppe i Norr men här omkring har Bmw bara dragit dåligt rykte om sig. Det är haverier till höger och vänster.. 1st Bmw 520, 1st Bmw 535. 1st Bmw e36 325, 1st Bmw M3 3.0 1st Bmw e30 323. Bara ett handplock och detta bara inom kompiskretsarna. Visst det är fina bilar men att börja danka ner på andra märken som vissa gör utan att direkt tänka efter tycker jag är ren idioti. |
|
Perkka |
Helt rätt. Är det inte topplockspackningen så är det vipparmar som går pg a sliten kamaxel mm mm. Jag hade mycket mer problem med 535-an än Saaben (som förresten gått längre än BMW-n). Nej att BMW-s motorer håller bättre än Saabs håller jag verkligen inte med om, och då har jag egna erfarenheter så det räcker! Mvh Per ZtreetGhozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Perkka: Du kan inte genralisera alla bms motorer bara för du haft lite otur. Det ligger klar sanning i att topparna är känsliga på bmw från 70 och tidigt 80 tal. Däremot har jag aldrig hört talas om en rasad m50 eller m52. Inte ett enda kamkedje haveri osv. Mina Saabfrälsta vänner har dock haft rena mekaniska problem med sina 9-3 och 9-5 aero. Självklart diskuterar vi otrimmade maskiner. Sidnot: Hur ofta ser man Saab vinna engine of the year award? BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
OK, flesta av oss "BMW enthusiaster" här på forumet är kanske lite väl godtrogna om BMW. Med mig själv inräknad. Men är man enthusiast så är man. Hela mitt liv har jag vuxit upp med BMW. Inte konstigt att man blivit hjärntvättad. Hela familjen kör BMW och hälften av oss är enthusiaster, andra hälften bara för att det är så bra bil. Säkert finns skräckhistorier om BMW, Saab och alla andra märken. Dock har jag alltid klarat mig undan de BMW. Det var en tid efter finska "laman" =lågkonjunktur som min familj inte hade råd med BMW, så vi körde Volvo. Nästan lika mycket bil (inte lika bra) men nästan lika mycket bil, ibland mer. Dessa tyckte speciellt min far om, eftersom han värderar priset högt. Och visst man får mycket bil för pengarna. Dessa Volvon hade vi otroliga problem med. Alla var dessutom nyköpta. modellerna var: 850, V70, V40. Alla dessa hade vi otroligt stora service utgifter på, t.o.m. större än på min M5. Dock har alla familjens BMW alltid funkat bra. t.o.m. som begagnade. Saab har jag inga erfarenheter av, dock skulle jag inte köpa en så länge dom leker med "flygplansinspireradinstrumentpanel". Det är en bil eller hur? Jänkarna försökte med vingar, samt bakljus som såg ut som raketmotorer, tur stannade det på 50-talet. Annars är nya Saab snygg utvändigt. Summasumarum är SAAB en mycket bra bil, men inte för mig. Tur är det ju att alla inte kör samma märke, skulle ju bli som i forna sovjetunionen (alla körde lada) Så pajkastning är ju helt onödigt. BMW är dyrare än saab, men då får man också enligt min åsikt en bättre bil en saab, nödvändigtvis inte MERA bil än SAAB. Och inte heller en snabbare bil än SAAB. Blev långt, men det är lite vad mina tankar snurrar kring... |
|
Perkka |
Tror även det är fler än du "bayerischemotor" som har blivit hjärntvättad tyvärr. Du verkar dock ha insett att SAAB är inte så tokiga bilar. Wendtan: För att jag haft lite otur?? Du vet inte vilket helvete 535-an gav mig. & dessutom är det fler BMWs här uppe som har kastat in handduken på ett lr annat sätt. Det är bl a dom som Svante S nämner i sitt inlägg (detta är alltså kompisar till oss). Btw, hur många Saab Turbo har inte kamkedja då? Saab har väldigt tåliga motorer. Varken min lr farsans fd. BMW gav oss nå mkt glädje! & på brorsans 525 E34 får dom ingen ordning på AC-n, och hans lambdavärde var det nöd och näppe att det ordnades inför bes. Näe nu kör farsan 940 Turbo och jag kör Aero. Tror knappast heller farsan går tillbaka till BMW efter vad hans bil ställde till med. Så kom inte och snacka nå BMW-kvalitè med mig, jag har sett vad dom bilarna är kapabla till. Mvh Per ZtreetGhozt.com Jag lider av stress(fläkt)! |
Perkka |
Jag hänvisar till länken jag gav er ang. testet på Talladegabanan, för att visa hur pass hållbar en Saabmotor kan vara lr helt enkelt är. Mvh Per ZtreetGhozt.com Jag lider av stress(fläkt)! |
|
Jaha du Perkka! Talladega speedway in 1986: Vist göra en test med en ny bil. Hurra och slå på trumman att den håller i 20 dagar, det sulle även en skoda klara. Frågan är hur många Saab -86 finns det i dag // Hur många Bmw -86???? Sug på den :-). Ha nu en trevlig helg. Och Du..Gillar du Saab så kör med det bara alla är nöjda.... MVH 540iA |
|
320-325 |
SAAB är skit BMW är bättre för mej........................................ |
|
Tack för svaren! Jag läste att teknikens värld "bara" fick ner 540 ia till 6,8 sek på 0-100 sprinten. Om BMW:s tester stämmer på 528 så ska den klara samma sprint på 7,5 sek! Det e bara en halvtaskig växling sämre! Man kanske borde sikta på en 528 istället??? Biligare att äga lär den vara i alla fall. Vilken bil skulle ni välja??? Nån som vet vad en 528 klarar strippen 0-402m på? |
|
|
Perkka: Skillnaden mellan bmw o saabs kamkedjor är att saabs behöver bytas vad 18000 mil om ja inte missminner mig. På bmw håller kedjan bilens livslängd. Om man köper en äldre bmw med massor med ägare o stor motor så blir de problem, de spelar ingen roll vilket märke de gäller, sköter man inte bilen så hålller den inte. De finns ingen bil som tål vanskötsel. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Huvudsaken är väl trots allt att man är nöjd med sin bil själv ? Hur kan man tro att man på ett bmw forum ska få alla att sjunga lovsånger om Saab ? Jag är själv uppväxt i en "saab-familj" men jag skulle aldrig köpa en själv. Själv lever jag inte upp till mitt forum-nick eftersom jag numera kör en S60 2.4T. Jag tror o hoppas inte bara för det att alla här helt plötsligt ska bli volvo-frälsta och jag har heller ingen avsikt att försöka få någon annan här att tycka att min bil är en bra bil, för vad hjälper det ? Jag är nöjd med min bil, och alla andra här är troligen nöjda med sina bilar, det räcker väl ? Jag stod i valet mellan en 2002 320i och den S60 jag nu har och ville ha automat, läder etc. Valet var för mig ganska enkelt men jag vet att det finns folk som i 10 fall av 10 skulle välja 30 hästar mindre och en dåligt utrustad 320i för andra saker som den är bättre än Volvon på. Inte blir jag ledsen för det, jag har dessutom förståelse för dem som skulle göra det, man har olika preferenser i bilvalet men med mina preferenser var Volvon i detta fallet ett bättre val. Man får vad man betalar för, varken mer eller mindre, jag fick det jag var ute efter men fick offra vissa andra saker som jag också skulle vilja ha, typ bakhjulsdrift, bättre kvalitetskänsla (vilket inte är samma sak som bättre kvalitet alla gånger) och steptronic-låda. Att jag sen hellre hade köpt en 540i E39 är en annan sak, men då är vi där med pengar som ställer till det... Kort sagt, var nöjda med dem bilarna ni har, och bry er inte så otroligt mycket om vad andra tycker, hade vi tyckt likadant allihop hade vi alla kört runt i exakt likadana bilar, och hur kul hade det varit ? |
|
|
Perkka, Nu är jag inte någon hjärntvättad femte klassare...men jag tycker nog att du skulle läsa hela TV repotaget innan...där fanns både rasade maskiner, drivaxlar som gick och en heldel annat som strulande för dom |
|
| Ska kanske tillägga att jag inte kunde gå ner några årsmodeller och därmed få min 540i eftersom bilen finansierades via jobb... | |
| 528i - 402 m: ca 15.5 sek | |
Perkka |
Jag behöver inte läsa något TV-reportage, jag berättar om mina egna och andras dåliga erfarenheter av BMW. Wendtan: Jaså? Min är inte bytt så vitt jag vet och bilen har rullat en bit längre än 18k mil. Finkan: Sug på den. Hur ska jag kunna veta hur många 86-or som finns kvar av dom båda märkena? Konstig fråga. 320-325: Är Saab skit? Vilket givande inlägg. Du vet verkligen inte mycket du, verkar det som. Min Saab håller bra mkt bättre än vad sunk BMW-n gjorde iaf. En 320 E30 är inte mycket att hänga i julgranen direkt. Visst var det du som spöade T5 och T4 på löpande band? Hehe. Mvh Per ZtreetGhozt.com Jag lider av stress(fläkt)! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.