AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.858

BMW 540 vs Saab 9-5 aero

Sida 2 av 4
bjoerck, lite irrelevant fakta, men ändå lärorik, det var inte det jag ville ha sagt, men tack för informationen :-)
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag brukar inte rejsa, men ibland kan man ju inte hålla sig.. :)

De gånger jag provat mot en 9-5 Aero (3 ggr) så har jag kört ifrån dem, men det har inte varit sååå mycket som skiljt... c:a 1-2 billängder vid nästa rödljus eller så... och självfallet vet jag ju inte hur skickliga de andra förarna har varit (eller om de gasat för fullt för den delen), men med tre försök så pekar ju åt ett håll iallafall...
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Något som sällan kommer på tal i dessa jämförelser är vikt på bilarna och utväxlingsförhållande. Hästkrafter och vrid på papperet kan se lika ut på papperet men i verkligheten är det stor skillnad på bilens prestanda.
Riktiga jämförelser mellan originalbilar är det som jag tycker är någorlunda relevant.
Jag tror det blir rätt jämnt med en viss fördel till 540 i riktigt låga (-100) och i riktigt höga farter (+200). Jag förutsätter likvärdig transmission.
bo
37
bowhunter
540i Touring -95 6-vxl

Skulle gissa på att du drar ifrån han i ettan, tvåan.....han kommer igen lite i trean och så drar du ifrån igen i resten av växlarna....speciellt över 160 knyck.

Med manuellt låda då....

Njuren
Sabben är snabbare bara om man =978strim= sen ch99ip&3¤,men klart vridet (&%dsli är starkare __------.........
connection lost with host

BMW - i nöd och lust
De enda gångerna jag rejsar är när kaxiga Bmw snubbar tigger om att bli förnedrade inför sina tjejer i baksätet.
Förstås inte med min bil. ,o)

Ny bild 19 Nov-
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ni pratar om att dom går väldigt bra i höga farter. Hur lång tid tar 540:n mellan 100-200 km/h??? Och strippen 0-402m ??? Någon som vet?
Bjoerck, nu blir jag lite förbryllad. Vridmomentet har mycket att göra med hur snabbt en bil accelererar. Jag har själv funderat mycket över detta då t.ex. en dieselbil ofta har högt vrid vid relativt lågt hästkraftantal men ändå accelererar långsammare än motsvarande bensinbil.

För att komma till ämnet, det jag ville kommentera på var snarare uppgiften att en F1-bil har ca 300 Nm. Det låter extremt lite och enligt den här sidan (som var den enda jag hittade så på direkten) stämmer det inte. Här anges istället 760 Nm som maximalt vrid. Jag håller dock med dig om att vridet inte förtäljer hur snabbt en bil accelererar, men det anser jag har mer att göra med vridmomentkurvor då man principiellt blir tvungen att integrera över en vridmomentkurva för att få fram hela accelerationsförloppet.

Länk

/Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Zhivago,

se länk: Länk

läs den så förstår du...
66
Kättaren
525tds-94
Nåja, som alla redan har förespråkat så skulle väl 540:n dra ifrån saaben.

För mig är det inte ett dugg viktigt för mig vilka bilar som går snabbare än min, det är vilken bil som är snyggast och skönast för mig att köra.

För övrigt tycker jag saab är en gubb-bil, aero eller ej.

Bader-Meinhof Wagen
Lexcom: Skulle tippa på att 100-200 avverkas på runt 18 sek? 402 m på runt 14.5...
Zhivago. Det är något med uppgifterna på din länk som inte stämmer eftersom den isf skulle utveckla 1709Hk vid 15800 varv.

300Nm stämmer också ganska bra med vad jag hört, fast jag tror sanningen ligger högre...minst 350Nm.
Anders S., lysande, tackar för länken, missat den tråden alldeles.

Bjoerck, lysande förklaring. Har letat efter precis det du skriver om på howstuffworks.com t.ex. utan att riktigt tycka att förklaringarna varit bra/logiska. Hursomhelst, eloge. Däremot undrar jag fortfarande varifrån det kommer att en F1-bil har 350 Nm i maxvrid? Pratar vi om två olika vrid (motor/drivhjul)?
Den bil med högst drivhjulsmoment kommer alltid att vara snabbast, men det har inget med motorns vridmoment att göra.

Man anger alltid vridmomentssiffror som motorns vridmoment.
Flåklypa, tackar för det förtydligandet, det förklarar ju missförstånden från min sida. Angående F1-bilars vrid var det mer en undran än ett påstående då jag är elektroingenjör snarare än mekaniker, sedan är väl inte aftonbladet den bästa källan till pålitlig information...

/Mvh
Precis. Man skall aldrig skjuta budbäraren, utan det är helt och håller Aftonbladets fel.

Huvudsaken du är ingenjör ;-)
Fi
21
Finkan
540ia -97
530ia T -93
Fakta!
0-50km/h 2,5 sek
0-80 4,6
0-100 6,2
0-120 8,5
Top 250 km/h El,begrensad

Med andra ord. DEN GÅR SOM FANNNNNNNNNNNNNNN!

MVH 540iA
Perkka
4.4L V8 vs. 2.3L 4cyl. Ändå går Saaben så pass bra.

Mvh Per

ZtreetGhozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Perkka:

Överladdning...........

Kan inte jämföra motorvolymer mellan överladdat/sug.

Dock får man otroliga hästkrafter ur små sugmotorer. Bla Honda brukar ju uttrycka sig med detta. Men blir väl en kostnadsfråga samt hållbarhetsfråga...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.