|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Min polare har en 9-5 areo (250 hk). Jag vill nu köpa en ny kärra och har just nu siktet inställt på en 540 e39. Men kan jag rasta honom med en 540? Hans bil är orginal. Jag rastar den med min nuvarande bil, men den är chipad oxå! Vad tror ni som har erfarenhet i frågan? Obs: Jag sökte inlägg först men hittade inget bra svar! | |
| Inga problem, du drar ifrån Saaben med en 540. Det finns mera vrid i V8... | |
|
intervallet upp till hundra är 540n 0.7 snabbare, intervallet tar naturen ut sin fulla rätt och v8an börjar äta 95 till frukost :) (Nu får ja alla turbonissar på planeten på mig) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
intervallet upp till hundra är 540n 0.7 snabbare, intervallet tar naturen ut sin fulla rätt och v8an börjar äta 95 till frukost :) (Nu får ja alla turbonissar på planeten på mig) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Har mycket svårt att tänka mig att 540 inte skulle vinna i något intervall. Mer hk i 540:in. Vridet är ju som bekant skit samma vid max acc. Saaben är kanske snabbare i 70-130 på högsta växeln. |
|
|
Tröttnar ni aldrig på alla dessa versus-trådar? BMW-ägare verkar lida av mindervärdeskomplex. perj_82: BMW:n är säkert snabbare men förklara gärna tekniskt varför motorns vridmoment gör den snabbare. (Max 10p) |
|
|
Tröttnar ni aldrig på alla dessa versus-trådar? BMW-ägare verkar lida av mindervärdeskomplex. perj_82: BMW:n är säkert snabbare men förklara gärna tekniskt varför motorns vridmoment gör den snabbare. (Max 10p) |
|
|
Instämmer med Bjoerck, räcker det inte att va nöjd med sin BMW och låta det stanna vid det ? Om nu Saab (usel bil enligt många här), Volvo ("Det är en traktor", vanligaste kommentaren om Volvo) m.fl. är så dåliga bilar så förstår jag inte meningen med att hela tiden jämföra dem med BMW... Det ska dock sägas att man märker att de som skriver o sågar andra märken på mindre seriösa grunder (som de ovan) är i en viss ålder allihopa. |
|
|
Ärligt talat tycker jag de kan vara kul att jämföra erfarenheter. Att sen uppfattningarna går isär, är en bieffekt som alltid är närvarande. Tycker dock att trådarna kan vara intressant läsning. Om ni inte tycker att man ska skriva i dom alternativt att dom inte ska finnas föreslår jag att ni inte skriver idom. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Tråden börjar på sedvanligt sätt med att några bitna BMW-anhängare säger att Saaben inte har en suck. Sen kommer det någon och har fräckheten att våga påstå att Saaben är snabbare. Debatten blir hård och någon basunerar ut att Saaben med lätthet kan trimmas till effektsiffror som skulle göra Barsebäck grön av avund. Då brister det för BMW-anhängarna och de som tidigare var så emot öveladdning börjar proklamera för turbo och kompressorer på BMW:n. Då jävlar ska ni få se på drag! Pajkastningen fortsätter sedan på sedvanligt sätt fast behandlar istället trim versus icke-trim. Och så fortsätter det... Kan inte iställer 540-ägarna njuta av sina bilar på det sätt som de är gjorda för istället för att stressa upp sig på att en Saab Aero kan vara snabbare. Vad spelar det för roll när BMW:n är en bättre bil på alla andra punkter. En framhjulsdriven bil med en liten fyrcylindrig motor med turbo kan inte jämföras med en bakhjulsdriven bil med V8. Så är det bara. BMW är inte rätt märke om dragracingegenskaper önskas. Det finns mängder med billigare bilar som ger bättre prestanda. |
|
|
bjoerck: Kunde inte sagt det bättre! |
|
|
Bjoerck: Tack! Du har precis målat upp guidelines för hur varje vs tråd ska se ut. Alla ni som startar dom, titta i denna tråden för hur uppbyggnaden ska se ut :) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Titta på BMW vist är den vacker, den är dessutom skön att sitta i, Bmw:n är lika komfortabel i 50 Kmh som i 150 kmh Sedan skiter jag fullständigt i vilken som är snabbast eller accelererar bäst. Köper man BMW så är det för att det är en av de bästa bilar som finns att transportera sig med. Fast själv tittar jag på SAAB aero combi alternativt Volvo för att damen har bestämt att det är dags för en knatting och då känns det inte riktigt som det finns utrymme för en ny BMW. Men båda känns tråkiga i jämförelse med BMW:n |
|
|
BMW bygger många kompetenta prestandavagnar. Då tycker jag det inte är så konstigt att man vill jämföra dessa med andra bilfabrikanters toppmodeller. Är man inte intresserad av det behöver man inte läsa det. Det som stör mig betydligt mer är att vissa på detta forum är så sjukt märkeskåta. Nästan som man tror att dom har BMW tatuerat på rumpan. Skulle det vara så "gud förbjude" att en bil av annat fabrikat är bättre på ett visst område än motsvarande BMW så haglar glåporden tätt. Eller om tex någon säger att just deras BMW 316 är snabbare än en Volvo T5 rakt fram, för det kan ju inte vara så att en turbomatad bil har en chans mot riktiga BMW-hästkrafter. Precis som en BMW-hk genererar mer arbete än en turbo-hk. |
|
| Det enkalste sättet för Volvo och Saab att hävda sig mot BMW, Mercedes och de andra "riktiga" premiumbilarna är att för varje ny årsmodell höja turbotrycket i maskinen. Kostnadseffektivt och ett bra sätt att attrahera kunder. | |
|
bjoerck: Japp. För både Volvo och Saab har ju inget annat att komma med. Tex är dom ju totalt värdelösa i krocksäkerhet där dom alltid ligger på efterkälken vad det gäller nya inovationer....:-) |
|
|
Det verkar som frågan kommit av sig lite! Många av er verkar tycka att det e fullkommligt idiotiskt att jämföra olika bilars prestanda. Men det tycker inte jag! Jag gillar prestanda, jag vill känna att det finns kraft i ryggen när man trycker på gasen. Anledningen till att jag frågar är inte att jag ska ut o rejsa. Utan att jag ska kunna föreställa mig ungefär hur bra en 540 går! Eftersom jag har kört saab i 3 år nu vill jag byta märke. Och nu vill jag prova BMW i några år! Och jag vill inte ha någon trött bil. Men så stor roll spelar inte prestandan. Jag e tex övertygad om att min bil (900 T) inta har så stora problem med att ta en 540 i accleration. Men jag vet oxå att en BMW är en bättre bil på alla punkter! Jag är fortfarande tacksam om ni som äger 540 kan komma med kommentaren kring prestandan? |
|
| Jag provade en 9-5 Aero med 250 Hästar. Jag blev mycket paf över den otroliga acc i bilen. Jag kan ju säga att den har ett mycket bättre vrid och acc än min. 0-100 tycker jag e helt ointressant, det roliga börjar närt du kommer upp i 50 och upppåt. Jag tryckte ned plattan i botten 60 Km/h i SAABen och blev mycket överraskad över den kraftiga acc. Jag skulle inte ha en chans att komma i fatt SAABen med min BMW fast att enligt på papper så skall min vara snabbare. Har även sätt SAAB Aero slå flera BMW utan problem. Otrimmade. Har även sätt Aero slå M3 samt M5, men då hade de blivit trimmade, men BMW hade inte en chans. Vridet i en SAAB turbo är bättre än man anar. Jag gillar BMW, men man måste vara ärlig, det finns bilar som är billigare att köpa och äga som har bättre prestanda. BMW ägare är stolta människor, och det svider för vissa att SAAB faktist är bättre ibland. Men vadtusan, svälj stoltheten och var glad för det man har i stället. | |
|
Ett tips om du vill ha prestanda och undrar hur det känns i en 540..... Provkör! :) Kan det bli enklare? Vad hjälper det dig egentligen att 540-ägare (på ett entusiastforum för bmwägare) säger att det är en underbar bil och är JÄTTESNABB ? |
|
|
Provkörde en 2-5 aero efter jag hade sålt min 523:a. Betydligt bättre drag än i min gamla 523. Föga förvånande. Betydligt sämre drag än i den Jaguar XJR jag sedan köpte. Även det föga förvånande. Återigen Skygazer, maximalt vridmoment i motorn förtäljer inte hur snabbt bilen kommer att acca. En Saab 9-5 aero har 350 Nm. En F1:a har även den ungefär 350 Nm. Tror du det går att sätta saabspisen i F1:an och få likartad acceleration? Min Jagga har 520 Nm vilket är 49 % mer än i en F1. Ändå blir jag hopplöst efter. Vad kan det tänkas bero på? :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.