AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
947

Vit olja Topplockspackningen ?

Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Haft problem ett längre tag nu med att behöva fylla på kylarvätska. Har kollat oljan konstant, och igår så hände det som inte får hända OLJAN VAR VIT, topplockspackningen har gått sönder ???. Vet nån vad detta kan kosta vid inlämning. Tänkte göra det själv, sotningssats kostar 2240 är det nåt mera man beöver. Behöver man byta topplocksbultarna ??
Tacksam för svar Smurf
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du kan nog behöva plana toppen och slipa in ventilerna. Har du riktig otur så kan det vara en spricka i toppen eller att den är lite skev. Hur har detta hänt? Har motorn gått varm eller?
Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Motorn har inte gått varm den har fungerat hur bra som helst, inga problem förrutom att jag har behövt fylla på kylarvätska när indikatorn sagt till om det.

Bilen har inte gått med vatten i motorn länge, så förhoppningsvis fungerar allt som den skall när det är bytt.
Tack för svaret
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Skulle gissa på att kanske kylvätskan var/är gammal? Om kylvattnet har några år på nacken så kan det börja fräta på godset i toppen. Råkade ut precis samma sak på min andra bil (VW Passat) vilket gör att kylvätskan kryper imellan topp och packning. Det syns ganska väl i form av små gropar när du demonterat toppen. Topplocksbultarna ska du byta när du renoverat toppen.

Kostnad för demontering/montering och renovering går nog lös på runt 7-10000:-
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det ska gå att använda de gamla bultarna på M30 eftersom de inte har sträckbultar men det är en så liten kostnad i sammanhanget att det är dumt att chansa (knappt 400:- för en sats).
Jag köpte nya för säkerhets skull när jag lyfte min topp. Sen använde jag ett par av de gamla bultarna till att tillverka styrpinnar för att underlätta återmonteringen av toppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.