AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.404

hur tvätta sportluftfilter.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bytte luftfilter på min 730 idag och såg att det innan satt ett HR-sportluftfilter i bilen..
smutsigt var det samt med en mindre insektssamling på..
hur tvättar jag ur det?
tänkta doppa det i lacknafta och blåsa ur det med tryckluft , kan man göra så ?
hört nångång att filtren skall "oljas in".. vad e det för olja ?
eller hur fungerar detta med sportluftfilter... har inte tänkt använda det men kan ju rengöra det och ge bort det till nån med likadan luftburk.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Aldric
Lägg det i en balja med ljummet vatten och lite tvål, sen när smutsen löst upp sig spolar du ur det "bakifrån" så att säga .. eller "motlufts" om det låter bättre ;). Sen finns det speciell luftfilterolja som du ska använda så håller det mycket längre :)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
spolar bakifrån=/ haha

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ok skall testa det. :-)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag körde med JRs olja... det följer med två burkar i settet... den ena är en ljusröd vätska som man häller i ett kärl och badar filtret i, vilket tvättar rent filtret ordentligt... efter det så sköljer man filtret med ljummet vatten. när filtret torkat så sprayar man filtret med en olja (burk nr 2 i settet). När filtret fått blå färg så är den ren och inoljad och klar att användas....

settet kostade mig 145 kr hos Need For Speed i Malmö, och vätskan som man rengör filtret med går att återanvända, jag brukar köra vätskan igenom ett kaffe filter för att filtrera bort ev partiklar som löst upp av vätskan. Oljan som man får med räcker till många in oljningar.

Mitt tips är att hoppa över vatten och två kombinationen och kör med den vätskan som man får med i settet, den är grymt bra, sen kostar det alls mkt.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Här är en bra anvisning på hur man gör
Länk

Kör nu SAAB 9-5
Gemini__
Mitt tips är att slänga luftfiltret. Låter som ett nergånget filter. Tror aldrig du får lika bra funktion igen efter ev. rengörning, som när det var nytt. El. i jämförelse med ett originalfilter, som i mitt tycke är det enda rätta. Kostar inte mycket, absolut inte värt att snåla in på. Som jag inte anklagar dig för, då du har köpt ett nytt vad jag förstod =) Svarade iofs inte på din fråga, ville bara ge min synpunkt på det hela.

Mvh:
Thomas

Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag har gett bort filtret efter att jag tvättat det i ultraljudstvätten , han sa att det fungerade bra.
Säkert inget fel med sportluftfilter bara det att småstenar+damm går rakt in i motorn.

Åter dags att väcka en gammal tråd :) Sitter ett sportluftfilter i min också (minns inte vilket märke), men original avgas o ingen chippning, så mycket nytta kan jag väl inte ha av det? I mitt fall är det väl bara dumt att ha sportluftfilter av ovan nämnda anledning, det tar sig in en massa skit i motorn?

-
aldrig mera M20
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det är riktigt johns. Montera org. filter igen så slipper man vara orolig att nåt ska gå sönder pga s k "sportfilter"

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.